(Tämä on tällä osastolla, koska kamerani kannalta on kyseessä tilt/shift linssi) Nyt tulin ostaneeksi täältä jonkun 300 mm linssin kun juolahti mieleen, että siihen jos laittaisi oman dslr perään semmottis, että sitä voi siirrellä siinä sitten, ja sitten photarissa liittää kuvat yhteen. Esim 9 otosta. Onko jengillä täällä kokemusta? Siis olisi jonkunlainen palkki ja palkeet, että saa noi kaikki siirrot ja kallistukset. Sitten perässä olisi mattalasi, jonka avulla tehtäisiin tarkennus osapuilleen ja sommittelu yms. Sitten lasin tilalle vaihdettaisiin sovitin, johon saa kiinni kameran (mulla on tuo 450D canon). Tarkennuksen hienosäätö live view tilassa. Tämä adapteri olisi semmonen, jossa voi sitä kameraa liuttaa ylös alas sivuille. Sitten räps räps x 10 eri positioissa, että voi liimata kuvat yhteen. Kiehtoo tämä ajatus oikein kunnolla. Löysin engl kielisiltä foorumeilta tämän harrastajien kirjoituksia, ja kiinnostus lähti nousuun. Tässä olisi askarreltavaa pitkäksi aikaa. Erittäin kiehtovaa! Oisko vinkkejä, kukaan tehny/kokeillu? Esimerkkejä? terv pegis
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Mulla on Sinarin peräpäässä adapteri, jossa on EOSsin uros. Täyden kennon järkkärillä saa esimerkiksi panoramoja melko hulppeasti ja fotarissa kuvat yhteen. Ison piirtoympyrän linsseillä saa tehtyä korjaukset. Alkuaikojen digiperien kennot olivat kinokokoisia, joten eihän tässä oikeastaan ole tullut keksineeksi mitään uutta. Hasselin linsseillä on mahdollista saada käyttöön alle satamillisiä polttovälejä tietyin rajoituksin. Yhdistelmästä syntyy jättiläiskokoinen paljeloitto, mutta toimii...
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Kaupallisia tuotteitakin on. Mm. sillä hollantilaisella firmalla. T. K.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Tää mun adapteri löyty eBaystä. Siinä on siirtomahdollisuus yhteen suuntaan, joskin palkista on helpompi tehdä siirrot. Aivan soiva peli.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Juu, tässä on semmonen asia, että pitäisi päästä äärimmäisen halvalla. Eli tyyliin veistää puusta. Tietysti jos jollain olisi joku järeä studiopalkki myydä jostain varastosta jollain kympillä... Voisi itse askarrella sen liu'utettavan perän. Nuo kaupalliset on niin kalliita.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Osta kimolta pois... Eivaan, mitenkäs perspektiivinkorjausobjektiivit, pääset helpommalla ja halvemmalla...
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? perspektiivinkorjausobjektiivi eli siis tavallinen tilt/shift linssi? Jep, sekin olisi mainio. Yksi vaihtoehto olisi hommata shiftillinen adapteri ja käyttää keskarin objektiivia. Siinä on se huono puoli, että ei voi ottaa kuin tietyn määrän otoksia, kun ei ole siirrot / piirtoympyrää tarpeeksi. Lisäksi pitäisi laittaa objektiivi kiinni jalustaan, jotta ei tulisi parallaksivirhettä. (tämä nyt on tietysti triviaali homma toteuttaa verrattuna aiempiin horinoihin) Tässä isossa objektiivissa olisi se etu, että piirtoympyrää olisi paljon, ja voisi vaikka ottaa 25 kuvaa (5x5) ja liimailla ne yhteen. Kyllä sisäinen pikselpeepperini kehräisi... =) Tulis tommost luokkaa >200 MP kuvaa EDIT: ja sitten tietysti kaikki siirrot mahdolliset, joitten opiskelu ja säätäminen kiehtoo.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? mikä estää ajamasta sitä kameraa vaikka dollyllä? Osta 4x5 palkki ja betterlightin perse siihen niin pääset piippaamaan.... Harmi ettei palkkilasit piirrä tarpeeksi digikennolle, paitsi nuo digitalit toki...
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Ei kai se lasi tunnista mihin se piirtää? 4x5 kamera ja digiperä maksaa vissiin vähän enemmän ku satasen? (dolly?!) Jos pidätte minua idioottina, niin sanokaa suoraan. Pääasia että saa palautetta. Etsin seuraa sitten muualta, tai linnoittaudun omaan maailmaani.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Minäkin kuulisin mielelläni miksi ei palkkilasit piirrä tarpeeksi, paitsi ne joissa lukee digital??
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Ei tietenkään piirrä. Eikä värikuvaukseen voi käyttää kuin niitä missä lukee "Colour". Harmi kun missään Zeissin objektiivissa ei lue kumpaakaan. T. K.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Hmm. Onko niin, että jos valmistetaan jollain tapaa "samalla laadulla" linssejä (samat kustannukset / suhteellinen tarkkuus), niin pienemmän piirtoympyrän linssi on tarkempi viivaa/mm mielessä kuin suuremman? Vihjaan tässä siihen, että eräällä tapaa saman laatuisilla laseilla viivaa/piirtoymp_halkaisija on vakio! Veikkaisin että joo, systeemi skaalautuu samassa suhteessa. Siinä mielessä voi unohtaa ajatuksen, että voisi kaivaa paljon detaljeja jostain oikke ison koon kameran halvasta lasista - laittaa sinne perään mitä tahansa.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Onhan noita... Kimolla just yks myynnissä, minultakin löytyisi 5x7" Plaubelin osat. Ne saa 'jollain kympillä' tai hiukan täsmällisemmin 'joillakin kympeillä' kokoonpanosta riippuen, noita on kummiskin ylimääräisiä. Joku 120mm Angulon voisi olla myös jouten. 'Joillakin kympeillä', mutta satasia ei tarvita
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Jahas, pitäsköhän sahata sellanen takalauta vanerista tohon Sinariin, mulla olis ylimääränen M42 adapteri jonka vois liimata kiinni jollain, yhdistyksen digi järkkäri siihen kiinni ja kokeilemaan.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Kokeile kuvata, ei se kuuntelemalla aukene... Selviää melko nopeasti.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Naapuriotsikossa "Tarkennuksen kriittisyys filmillä ja kennolla? " puhutaan 47 mikronin mitasta kennon puolella. Kannattaa lukea sitä tosissaan, ennenkuin alkaa puuhata jotakin suuritoleranssista adapteria. Tein koekappaleita pahvista ja muovista nähdäkseni, olenko oikeasti tarvitsemassa kappaletta järkkärin ja palkin väliin. Vastaus oli myönteinen ja päädyin tehdasvalmisteisen hankintaan. Hintaa en muista, mutta se ei ollut satasia, vaan useita kymppejä. En ole katunut hetkeäkään sen tukevuutta, sillä esimerkiksi koko panoramasarja on pilalla, kun joku kuva ei ole laadultaan muiden veroinen. Mikään niistä ei saa olla epätarkka, tärähtänyt tai vinksallaan. Kaikkien alkioiden (osakuvien) pitää olla yhtä hyviä. Olen kokeillut kuvaamista eri rungoilla. Varsinkin vähänkin painavammilla linsseillä, kuten Symmar-S, notkuu Sinar Norma aivan vietävästi. Kyllä yhdistelmä on niin heikko kuin sen heikoin lenkki. Kuvassa käytetyin yhdistelmäni. Käsivarakuvauksen mielekkyyttä voi hekotella kuvan ääressä. Yhtään en ole edes yritänyt ottaa. Heikoin lenkki tässä on (taas) jalusta. Onneksi sain Berlebachin. Sille on käyttöä näissä hommissa.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? Pari esimerkkiä siitä, mitä palkilla ja digirungolla saa tehdyksi. Suurinpiirtein samoissa olosuhteissa otettu kaksi kuvaa. Toisessa on 2x4 ruutua ja toisessa taitaa olla 1x5. Optiikoina ovat Schneider Symmar-S 5,6/300 MC vuodelta 1980 ja Rodenstock Bistigmat 13x18 (osapuilleen 18/240mm) vuodelta 1895. Ensimmäisen suorituskyky riittää normaalissa kuvauksessa joka lähtöön. Jälkimmäisen suorituskyky lienee siinä viiden-kymmenen viivaparin luokkaa millille, millä kontrastilla niin eipä kovin häävillä. Monikalvoista tai edes singleistä ei osattu edes huhuilla tuohon aikaan. Ainut mainittava asia on, että tämä 115-vuotias messinkinäppylä on linsseiltään "uudenveroinen". Jääköön mainitsematta, kumpi kuva on otettu kummalla linssillä. Kuvat on otettu sen selvittämiseksi, miten valonjakauman heikentyminen reunoille pitää ottaa huomioon kuvaa valotettaessa/sopattaessa. Kuvia ei ole hierottu tai viimeistelty. 5DMK2:n RAWista liitettäessä kymmenenkin kuvan työstäminen jäytää konetta. Tasoja tekemällä kone keikahtaa helposti, joten kannattaa kehitellä työmenetelmä etukäteen. Tässä ne ovat nyt joitakin kiloja, joten jos jotakin pikselietua on saavutettu, niin se on tuhottu.
Vs: dikijärkkäri kiinni palkkiin? No, pistähän vähän 1:1 croppia niin päästään näkemään piirtoa, vaikka molemmista keskeltä ja reunoista...