Vs: Lakia No onahan sitä lakiaa filmillä jonkun verran. Tässä kuvassa yritin tehdä 70 luvun tunnelman.
Vs: Lakia Ei tule kolmiulotteisuutta tästä kuvakulmasta eikä sommittelusta. Myös sävyt luonnottamat, ainakin minun näytölläni. Mun näyttö voi kyllä valehdella. T Jukkis
Vs: Lakia Ahaa. Olen itsekin pohjanmaalta, kyllä siellä kolmiulotteisuutta on, vaikka tasaista onkin. T Jukkis
Vs: Lakia On siellä kolmiulotteisuutta. Minä olen lakeutta ihmetellyt vuodesta -92, eli aikas vähän (muaallakin pitää olla että voi arvostaa ja nähdä sitä omaansa). Mutta semmoisen havainnon olen tehnyt että valaistus on täällä erinlainen kun muualla suomessa. Oletan että vierellä olevat mäet sun muut maastot antaa valaistukselle oman värimaailman heijastuksineen. Näin lakeus on valaistusolosuhteena mainio/vaikea. Joskus tekisi mieli laittaa avoin studio keskelle lakiaa (saas nähä koska sen teemme valkoisinen lakanoineen, kun eivät vaan hae piipaa-autolla). Kolmiulotteisuuden kanssa olen painiskellut paljon. Kuinka saada kuten tässäkin kuvassa samaan kuvaan se "kaakana" oleva asia tuntumaan "kaakana" olevalta ja samalla siihen kolmiulottuvaisuuden tarvitsemaa syvyyttä. Jos haet jonkin asian etualalle ja sitten toisen asian taka-alalle saat kolmiulotteisuutta. Mutta kun haluaa kolmiulotteisuuden tunteen tyhjästä. Se on jotenkin kiehtovaa lakialla. Siksi kuvaan sitä jonkun verran ja vain harvat kuvat on niitä, mielestäni hyviä kuvia. Menin tekstin kanssa kauaksi omasta kuvastani mutta tässä kohtaa tuntui hyvältä kertoa jotakin näkemyksiä. Toivottavasti joku edes samaistui näihin teksteihin.
Vs: Lakia A-tikkailta vaan sopivalla polttovälillä ja eteen päin nojaten. Muistaa tarkentaa siihen etuallalle.. Eli pitää nousta ylemmäksi ja ottaa maata enemmän kuin puolet kuvaan. Mielellään jokin linja joka vie läheltä kauas ja parmpi jos linjoja olisi enemmän
Vs: Lakia Tikkaita en ole vielä sinne raahannut. Mutta pitänee kokeilla. Kiitti vinkistä. Ainostaan pelkään sitä että loppuu se katoava horisontti kun nousen ylos. No, kokeilemalla sen huomaa. Olen joskus sanonutkin että valokuvauskalustooni kuuluu 4m A-tikkaat. Ja jokaisella itseään kunnioittavalla kuvaajalla on kalustona 15m Brontto, eikö.
Vs: Lakia Eikö ketään muuta muka häiritse tuo photarissa vedetty suora viiva horisonttiin tuota punaisen rajausta tehdessä, se on vain niin liian selkeä? No mua ainakin häiritsee niin että äidyin oikein kirjoittamaan . Efekti liian räikeä.
Vs: Lakia [QUOTE> [/QUOTE] Siis mitähän tarkoitat vedetty suora viiva photarissa. Mä en käsitä....jos hiukan kerrot mulle voin sanoa onko jotakin viivaa vedetty, jota kyllä epäilen.
Vs: Lakia [/QUOTE] Luulen isovillen silmän osuneen terävöintiin, mutta saattaahan hän muustakin puhua. Tästähän olikin jo puhetta. http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=146724#p146724 Isoville, jos on siitä näkemässäsi efektissä kyse, niin kerro toki JukkaK:lle. Jos ei, niin valaisehan minuakin.
Vs: Lakia No minun littunäytöllä ei kyllä halota hyvällä eikä huonollakaan ymmärryksellä. Halottaako teillä? Oliko tämä se isovillen havainto?
Vs: Lakia Ei varmaankaan, arvaisin että tarkoittaa tien takana näkyviä punaisia peltoja, jotka ovat kuin "viiva"..? Tarkemmin kun katsoo, johtuu viiva vain siitä, että pohjanmaa on tasaista ja näkyy vain hyvin ohut kaistale sitä punaista peltoa.. Tuskin on piirretty viiva tuokin viivamaisuus vähenee, kun kuvauskorkeutta tulee lisää..
Vs: Lakia Tervehdys, Tuolla viivalla tarkoitin että näyttää siltä kuin olisi photarissa vedetty boksi koko ala-alueen yli siis rajattu se horisonttiin ja sen jälkeen otettu tämä rajattu alue käsittelyyn ja väännetty siitä sävyjä punaiselle ja ehkäpä muutakin. En tiedä onko näin tehty mutta kovasti siltä näyttää juuri tuon horisontissa olevan selkeän linjauksen takia sekä etualan kasvien punaisuuden takia. En kyllä ihan suoralta kädeltä usko että horisontti antaa tuollaisen efektin mutta mikäli näin on niin sitten niin on. Tätä tarkoitin sillä ed kommentillani, siitä viivasta.
Vs: Lakia Voin tunnustaa etten sellasta toimenpidettä osaa tehdä joten kyllä ainoastaan koko kuvaan tehtyjä sävymuutoksia olen hiukan tehnyt.
Vs: Lakia OK Sellainen sanonta kun " Usein on miltä näyttää" ei siis tässä tapauksessa pidä paikkaansa.
Vs: Lakia Pitipä puuttua puheeseen (JukkaK:n luvalla?) kun eilen ajelin polkupyörällä suurinpiirtein samassa paikassa. Olisko tässä nyt yhtään enempi sitä 3ulotteisuutta? On kuvattu niin korkealta kuin kädet yltää. A-tikkaita oli vähän hankala polkupyörällä raahata mukaan. Se ei kuvassa näy, että tuolla paikalla saavutettiin kuvaushetkellä, eilen noin kello 14 Lapuan Alajoella, Kauhavan ja Ylistaron välissä, Suomen tämän kesän lämpöennätys n. +30C.