Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi Kun nyt dian laatua katselen niin kyllä 50x50 printtiin voi nenänsä pistää kiinni ihan huoletta. Isommankin saa helposti, mutta ei tarvitse. Keskaria, kappas vaan, mutta ei filmin tarvitse aina kinoa olla ja valotuksen kannalta ihan sama ja siitähän me puhuttiin, kai.
Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi Ei filmin tarvitse olla diaakaan, mutta kai me sentään puhutaan siitä, eikä negasta, ettei digin valottaminen ala tuntua ihan p*lta ;-D
Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi Mitenkäs nuo valotusvarat nykyään menevät? Onko joku tehnyt edes jonkinlaista tarkastelua kestävän vertailun digi-jpg, digi-raw, muutama erilainen diafilmi (velvia, sensia 100, astia 100, provia 400)? Montako aukkoa mikäkin toistaa ilman, että kuva on "pilalla"? Dialla on etuna se, että projisoituna syvistä sävyistä löytyy aika paljonkin tavaraa - digillä tumma pää menee kohinaksi. Vaalea pää molemmissa on nolla-informaatiolla kun tietty raja ylitetään. nyt kun olen värinegoja kokeillut pari kuukautta, olen tullut pikkuhiljaa siihen tulokseen että kyllä se dia sittenkin on dynamiikaltaan parempi. Värinegassa kun ei ole yhtään varaa alivalotuksen suuntaan - pitää ylivalottaa aukko tai ylikin ja samalla taas menetetään värikylläisyyttä, yläsävyjen toistoa. No, värinegasta tässä keskustelussa ei kuitenkaan ollut kyse, tulipa taas jokellettua vähän ohi aiheen.
Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi Onhan noista valotusvaroista dpreviewissä jokaisen arvostellun digin kohdalla käppyrät.
Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi Ahaa, pitää tutustua noihin dpreviewin käppyröihin ja ottaa vaikka itse muutama diatesti. Tosin vertailu olisi kiva sellaisena, että voisi katsoa lopullisia kuvia samasta kohteesta. No, ei viitsi suunnitella pidemmälle ennen kuin olen perehtynyt siihen, mitä informaatiota dpreviewin käyrät kertovat. Kertovatko ne detaljit toistavaa aluetta, vai pelkän puhtaasta taustakohinasta erottuvan tumman pään ja vaalean pään, joka ei ole arvoltaan FFFFFF (tai FFFFFFFFFFFF)