Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digivalonmittaus ja histogrammi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Harald, 23 Kesäkuu 2008.

  1. Verig

    Verig

    68
    0
    0
    Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi

    Kun nyt dian laatua katselen niin kyllä 50x50 printtiin voi nenänsä pistää kiinni ihan huoletta. Isommankin saa helposti, mutta ei tarvitse. Keskaria, kappas vaan, mutta ei filmin tarvitse aina kinoa olla ja valotuksen kannalta ihan sama ja siitähän me puhuttiin, kai. ;)
     
  2. Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi

    Ei filmin tarvitse olla diaakaan, mutta kai me sentään puhutaan siitä, eikä negasta, ettei digin valottaminen ala tuntua ihan p*lta ;-D
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi

    Mitenkäs nuo valotusvarat nykyään menevät?
    Onko joku tehnyt edes jonkinlaista tarkastelua kestävän vertailun digi-jpg, digi-raw, muutama erilainen diafilmi (velvia, sensia 100, astia 100, provia 400)?

    Montako aukkoa mikäkin toistaa ilman, että kuva on "pilalla"?
    Dialla on etuna se, että projisoituna syvistä sävyistä löytyy aika paljonkin tavaraa - digillä tumma pää menee kohinaksi.
    Vaalea pää molemmissa on nolla-informaatiolla kun tietty raja ylitetään.

    nyt kun olen värinegoja kokeillut pari kuukautta, olen tullut pikkuhiljaa siihen tulokseen että kyllä se dia sittenkin on dynamiikaltaan parempi. Värinegassa kun ei ole yhtään varaa alivalotuksen suuntaan - pitää ylivalottaa aukko tai ylikin ja samalla taas menetetään värikylläisyyttä, yläsävyjen toistoa.
    No, värinegasta tässä keskustelussa ei kuitenkaan ollut kyse, tulipa taas jokellettua vähän ohi aiheen.
     
  4. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi

    Onhan noista valotusvaroista dpreviewissä jokaisen arvostellun digin kohdalla käppyrät.
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Digivalonmittaus ja histogrammi

    Ahaa, pitää tutustua noihin dpreviewin käppyröihin ja ottaa vaikka itse muutama diatesti.

    Tosin vertailu olisi kiva sellaisena, että voisi katsoa lopullisia kuvia samasta kohteesta.
    No, ei viitsi suunnitella pidemmälle ennen kuin olen perehtynyt siihen, mitä informaatiota dpreviewin käyrät kertovat. Kertovatko ne detaljit toistavaa aluetta, vai pelkän puhtaasta taustakohinasta erottuvan tumman pään ja vaalean pään, joka ei ole arvoltaan FFFFFF (tai FFFFFFFFFFFF)