Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digitointia Nikon D800

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana kelaaj, 13 Maaliskuu 2017.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 548
    0
    36
    Tasalaatuisuudesta olen samaa mieltä, mutta en salamatehon säätämisen vaikeudesta. Salaman tehoa on paljon helpompi säätää kuin valopöydän. Ks. linkistä löytyvä video. Lisäksi voi käyttää haarukointia ja jos on oikein vaikea dia niin sitten myös HDR-tekniikkaa. Salamalla kuvattaessa ei ole tärähdysvaaraa.

    https://www.youtube.com/watch?v=CgOsxHzaLzk&hd=1
     
  2. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Kun kuvausvalosta keskustellaan, niin negoissahan on tasan kolme väriä värinegassa ja mustavalkoisessa vain yksi. Tässä valossa spektristä tai värilämpötilasta puhuttaessa jää miettimään mitä tarkoitetaan: Bayer-maskin senselin kaistaa, salaman värilämpötilaa vai xenon-valon laistaa vai mitä. Eikös noi negat saa periaatteessa kuvattua vaikka kolmella sopivan värisellä LED:llä (perus LED:n kaista on todella kapea). Myös mustavalkoinen nega vaatisi kolme LED-valoa.
    Tarvehan on saada mahdollisimman monta sävyeroa kustakin värikanavasta (myös mustavalkoisella negalla). RAW-data muunnetaan sitten jälkikäsittelyssä mustavalkoiseksi (värikanavat normalisoidaan toisiaan vastaaviksi (jolloin keskiharmaa luvauskohde tuottaa keskiharmaata kuvaan)).
    Valon värillä pitäiskin säätää kanavat sellaisiksi, että A/D-muunnin käyttää maksimi aluettaan ja lopullisen valkotasapainon säätö pitäis jättää jälkikäsittelyyn (ei valkotasapainoa voi kuitenkaan automatisoida (japanilainen insinööri on yrittänyt), koska jokainen negan ruutu on kuitenkin yksilö).

    Tuosta RAW-datan muunnosta mustavalkoiseksi: kuinka noi muuntimet sen tekee? Ei kait ne laske normaalia RAW värikonversiota senseleiden mosaiikista. Eikö paras tapa olisi suoraan vaan normalisoida kukin senseli vastaamaan mustavalkoista arvoaan. Terävyyskin säilyy paremmin (RAW-konversio hukkaa hieman).
    Joskus tein tällaisen konversiokokeilun ja kelpoista jälkeä tuli (minusta).
     
  3. Salamavalojen säätämiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa. Paljon helpompi on klikata Camera Control Pron ikkunassa näkyvää suljinaika-painiketta ja samalla näkee ruudulla livenä ajan vaihdoksen vaikutuksen. Jää ne turhat valotukset ja kokeilut pois.
    En säädä valopöydän valotehoa. Sen pidän täysillä.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 548
    0
    36


    Sallittakoon olla eri mieltä siitä mikä on "paras" ja "helpompi".

    Salamalla valaisu on myöskin edullisempaa; se on rungossa "vakiona" ja valkoinen paperiarkki on paljon halvempi kuin laajaspektrinen 5000 Kelvinin valopöytä.

    Miten Camera Control Pro näyttää suljinajan vaihtamisen vaikutuksen tärähdykseen ilman kokeiluja -- siis ilman kuvan ottamista?

    Kun pidät valopöydän tehon täysillä, ISO 100-200, aukon opiskan optimialueella, niin "oikeita" valotusaikoja ei montaa ole?
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 213
    45
    48
    Kyllä ne tekevät värikonversion. Muutenhan ei pääsisi simuloimaan mv-kuvauksen värisuotimia.

    Jos luetaan huomioimatta Bayeria, sehän vastaisi tilannetta jossa osassa pikseleistä on edessä punasuodin, osassa vihersuodin ja osassa sininen. Aika rasteroitua lopputulosta.

    RawTherapee taisi muuten mahdollistaa tuonkin jollen ihan väärin muista.
     
  6. Jaava

    Jaava Active Member

    1 462
    0
    36
    Näin on. Siksi mä normalisoin värikanavat kokeilussani niin, että ne antaa keskiharmaasta keskiharmaata (siis samasta keskiharmaasta kukin värikanava antaa saman lukeman normalisoinnin jälkeen). Siinä tulee samalla huomioitua valon spektrinkin mahdollinen vaikutus.

    Mä en ole juurikaan mustavalkonegoja vielä kuvannut, joten en tiedä noiden käsittelystä kantapään kautta. Onko värisuotiemien simulointi niissä merkittävässä asemassa?
     
  7. Se että ostatko arkin valkoista paperia vai hyvän valopöydän on jokaisen kukkarosta kiinni. Saatat saada jopa irtoarkkeja jostain ettei lompakko hupene tyhjiin.

    "Miten Camera Control Pro näyttää suljinajan vaihtamisen vaikutuksen tärähdykseen ilman kokeiluja -- siis ilman kuvan ottamista?"
    Onko tuo vitsi etkö ymmärrä?????
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 213
    45
    48
    Skannauksessa sillä ei välttämättä ole merkitystä. Tosin jos filmi on kehitetty jollakin "tahraavalla" kehitteellä (esim. pyrocat), bayer-mosaiikki varmasti tulee näkyville. Noissa kun tulee sellainen kellanruskea, tiheyden kanssa korreloiva pohjaväri joka auttaa maskaamaan vedostaessa kätevästi raetta. Periaatteessa skannaus pitäisi tehdä etupäässä sinisellä kanavalla jos haluaisi saman informaation joka päätyy vedostuspaperille.

    Eihän muutenkaan mv-filmien pohjahunnun väri välttämättä ole täysin neutraali, joten bayerin normalisoiminen ei välttämättä riitä.
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 548
    0
    36
    Mulla on hyvä valopöytä. Ja maski myös keskikoolle.
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    3 418
    71
    48
    Mikäs objektiivi siinä on sinulla kamerassa? Onko satavitonen? Nimittäin sillä kysyn, että riittääkö ES-1:llä siihenkin mittaa.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 548
    0
    36
    AF Micro-Nikkor 60/2.8 D, tarkennus controlmynikon livewiev näkymästä, f8-f16
    Step-down 62->52 mm
    20 mm loitto, 52 mm kierteellä (tarvitaan jotta kroppirungolla koko kuva mahtuu kennolle)
    Nikon Slide Copying Adapter ES-1, 52 mm kierteellä

    Noita 52 mm loittorenkaita saa eBaystä noin kymmenellä eurolla. Niitä ES-1:n ja makro-opiskan väliin jotta dian saa tarpeeksi etäälle.

    Esim.
    http://www.ebay.com/itm/52mm-threaded-14mm-extension-tube-spacer-ring-/192071740824?hash=item2cb85e2d98:g:LVUAAOSwImRYb8TV

    ja step down -renkaita eurolla:
    http://www.ebay.com/itm/62-52-MM-62-MM-52-MM-62-to-52-Step-Down-Ring-Filter-Adapter-/320884651083?hash=item4ab637344b:g:08gAAOxyf~hRzTLd


    P.S. ControlMyNikon:sta saa 14 päivän maksuttoman kokeilun http://www.controlmynikon.com/download
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    20 433
    242
    63
    Niin tuosta Propocopin valopöydän tiedoista katsoin että siinä on Dulux 55W putket 4 kpl, 5400K, CRI >90. 8000h luvataan polttoaikaa värintoiston puolesta.
    http://www.kaiser-fototechnik.de/pdf/anleitungen/2492_93bed.pdf
    http://www.kaiser-fototechnik.de/pdf/prospekte/leuchtplatten_en.pdf

    Osram Dulux se on. Näitä on kahdella erilaisella värilämpötilalla 3000K ja 5400K. 954 ja 930 tyypit .

    http://www.cinelight.com/bulbs-lamps/osram-dulux-l-2g11-55w-5400k/ two colour temperature version to match both tungsten halogen and metal halide light.


    https://www.osram.com/osram_com/products/lamps/compact-fluorescent-lamps-without-integrated-control-gear/osram-dulux-l/osram-dulux-l-lumilux-de-luxe/index.jsp?productId=ZMP_58925