Vs: Digitaalista harjoittelua Osa II Kyllä tuohon aikaan oli hienoja kameroita/objektiiveja ja ei näitäkään kuvia varmaan millään pokkarilla tai zenithillä ole otettu?
Vs: Digitaalista harjoittelua Osa II Joo ei varmaan ole millään peruspokkarilla otettu, lähinnä tarkoitin sitä miten kamerat ovat vuosien saatossa kehittyneet. Kyllähän sen ajan hyvät kamerat ovat varmaan aivan vertailukelpoisia nykyajan kameroiden kanssa, nykyään niissä on kaikenlaisia kuvaamista helpottavia asioita. Mikä ainakin itselle on hyväksi.
Vs: Digitaalista harjoittelua Osa II Itseasiassa näistä kuvistahan voimme havaita miten kamerat nimenomaan eivät ole kehittyneet, muuta kuin enintään huonompaan suuntaan.
Vs: Digitaalista harjoittelua Osa II Tiedoksi: Koulusta päästyäni 1964, sain faijaltani tarpeeksi täpäkkää ostaakseni kunnon kamat: valitsin Leica M2 ja 35mm summicronin ja Nikon F rungon johon 20mm-ja 105mm obiskat. Näillä menin aika pitkälle 80 luvun alkuun jolloin erehdyin hetkeksi Bronica keskariin+ joukkoon Nikkor objektiiveja siihen :Nikkorit oli hyviä mutta Bronica täys paska. Sitten studioaikojen vuoksi tuli Pentax 6X7 ja 645 + joukko Pentax obiskoja, joista toiset oli oikein hyviä, toiset taas "keskimittaisia". Nämä oli etupäässä Väri/studioduuniin. Pentaxit vaihtui hasseleihin jotka ovat viellä tallella. Kun Nikon F3 tuli markkinoille, ostin kaksi kappaletta moottorilla ja joukon ajankohtaisia Nikkoreita, aina 200mm:2 saakka (maksoi aika hemmetisti). Näillä jauhoin koko karriäärin loppuun, kunnes kaverit sai mut vaihtamaan nikon arsenaalin Canon täysruudun Digiin (Mun eka Digi !) Onneksi pidin nuo vanhat MF nikkorit 20mm-35mm-50mm-55mm Micro, 105mm 2,5 ja 200:2 obiskat, kun mulla oli nuo Vanhat Äffät vielä kaapissa. Muutaman kuukauden sisällä vaihtui Canoni NIKON D2XS ja F5 filkkarunkoihin, jotka täydensin sarjalla Sigma AF laseja, eli arsenaali on nyt nuo vanhat Äffät ja MF lasit + Sigma 17-35mm, 28-70mm ja 70-300 Zoomit, varmaan hankin vielä käytetyn D3X:n kunhan hinnat putoaa, siiä en usko että Leica saa tota digitouhuaan ryhtiin. Koko ajan on mulla ollut rinnalla Leica. Ekaksion ollu M2, se vaihtui M4-2 + rapidwinderiksi jossaki vaiheessa 80 luvun taitteessa (muistaakseni) canon LTM 50mm 1,2 on mulla ollu 60 luvun lopusta, sitten sekalainen joukko Leitz ja nyt myös Voigtländer laseja ym krääsää. Nokton 35mm 1,2 on kyllä yliveto. Odotan että Voigt tekisi 21mm:2 obiskan joka olisi jotakin... Täytyy muistaa että mulla on ollut 90 luvulla oma studio 200 neliötä, kaks duunissa ja oma värilinja sekä E-6 ja C-41 prosessille, joten jotakin ollaan osattu tuolla analogisella puolella, mutta tässä Digissä on vielä hieromista, varsinkin näillä aivosoluilla jotka on aika harmaita, harmaan peiton alla...
Vs: Digitaalista harjoittelua Osa II Ostin kaksi kirjaa: markku saihan "Täyttä RAWia" ja "Black and white in Photoshop CS4" joten eiköhän se ala siitä sekeytymään...