Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Missä väriavaruudessa sulla on kuvankäsittelyohjelma? Mulla taas aina tummenee aika paljon ja punainen lisääntyy, kun laitan tänne laukkuun. Pitää aina säätää levelsiä 1.00 -> 1.15 ja saturaatiota vähentää 15 prosenttia, niin suunnilleen vastaa kotinäyttöä. Jostain syystä mulla tulee paras tulos, kun ennen tänne laittoa vaihdan photoshopissa näkymäksi näytön oman profiilin, mitä sitten tarkoittaakaan. Yleensähän se on ainakin mulla working cmyk. TJukka
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä sRGB:tä käyttöön vaan. Selaimet ei yleensä ymmärrä profiileita (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta), joten kaikki kuvat näytetään sRGB-profiilin mukaisesti.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Firefox:iin kannattaa ainakin laittaa värin hallinta valikkoon "gfx.color_management.mode" arvoksi yksi niin näkyy värit vähän järkevämmin. Löytyy siis sieltä about:config valikoista color haulla... Vanhassa firefox:ssa arvot taisi olla true / false. Uudessa 0/1/2 https://developer.mozilla.org/En/ICC_color_correction_in_Firefox Kuvista paha sanoo mitään vaikka kuvaaja joku legenda onkin. Mutta ei nää ainakaan kummoista mainosta hasselille ole
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Vaikeaa nähdä näissä mitään keskikoon digiperän erinomaisuutta, vaikka tiedostot varmasti ihan hyviä ovatkin. Kuvien esille laitto nettimaailmaan on ihan oma juttunsa ja varsinkin paljon yksityiskohtia sisältävät kuvat kärsivät tästä eniten. Jos käyttää save to web toimintoa, niin kannattaa ymppää sRGB profiili matkaan, niin useimmissa tapauksissa kuva on ihan katsottavassa kondiksessa. Näissä treeni kuvissa ei taida olla mitään profiilia, joten kummallisilta näyttävät.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä ei varmaan noin pajon metsään mene ilmankaan, siellä on perässä säädöt jollain manuaaliasetuksilla jotka vetää metsään,,, ehkä näin? edit. Kannatais kattoa photoshopin Camera RAW Camera Calibration/Camera Profile että mitä se tarjoo ja vertailla profiileita. Tää on nyt vaan arviluita, mulla on noita profiileita useempia ja niitä voi siellä muokkaillakkin, no vatasella on photoshop oppikirja, niin ei muuta kuin opiskelua vaan.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä No sanotaanko sitten, että kuvissa on tekijän "oma tyyli", joka ei ainakaan tue keskikoon digiperän hankkimisen järkevyyttä. Jos "kuvaustyyli" edellyttää kameralta esimerkkien kaltaista toistoa, niin sanoisin, että hiukan ylivarustelua on liikkeellä. Persoonallista jälkeä kylläkin, mutta itse kyllä käyttäisin perää siihen mihin se on tarkoitettukin, tuottamaan sellaista kuvaa mihin kinodigit ei pysty. edit. Tavallisen kansalaisen profiilit ovat sRGB ja Adobe RGB joiden kanssa pärjäilee melkoisen pitkälle. Jo pelkästään näiden kahden kanssa, kun tulee toimeen eikä esim. tee painovalmista kuvaa, niin muihin ei juuri kannata sekaantua. Kaikki kuviin liittyvien väriongelmien takana on kunnollinen värihallittu prosessi ilman profiili ristiriitoja. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Varmaan pärjää perusjutuilla hyvin. Profiileissa säädöihin ei ite juur o tarttennu puuttua jotain päivityksiä on joskus ollu, mutta siinä kaikki. Noi peräthän on tavallisen kuvaajan tavoittamattomissa ja ei niitä kukaan tavallinen harrastaja hommaile, oliskohan vatanen hommannu perän joka on sökö, tää nyt on viimeinen mahollisuus. Vatasella on hyviä värikuvia tuolla flickrissä joita se on aikanaan kuvaillu filmille ja niissä on vahvat värit; sitä vaan, että vatanen tykkää voimakkaista väreistä, näin ainakin luulisin.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Hehe, kuvitteleks tosiaan että hasselia mainostetaan?? katos, just vasta tänään tajusin että olen laittanut "preview" shotteja, kun varsinaisten shottien konvertoituminen (yli 40 megaa) kesti niin tolkuttoman kauan että klikkasin aina ulos ennenkuin valmiita. kato, photoshoppiakin aloin vasta lukemaan tässä kymmenen maissa sunnuntaina. enempi tää on "sairskertomus" mutta katotaan minneasti päästään kunhan Jouluna loppuu toi audi orjuus ja paalua tartis olla tarpeeksi Algarveen ja Marokoon lähtemiseksi. hasselilla saharaan junou... oon tavaillut aina välillä Albert Watsonin saharakirjaa... ja ei se perä mikään sökö oo, pää taitaa olla... muuta siihen ei tässävaiheessa oikeen ole varaosia... Joo ja kaima, aika oikeassa oot. Ihan tahallaan olen vedellyt överiksi ja raskaasti, jotta digin ja filmin käyttäytymisen erot tulisi näkyviin, jotain tollaista neljän aukon sviippejä josta sitten valitsin tömäkimmät. Toi enkelikuvakin sen otin kaikilla eri väribalanssiasetuksilla ja tämä-"Cloudy" tuntui parhaiten vastaavan sitä mitä ajoin takaa. koko toi crossauskin, jota tuolla Flickr:ssäkin on oli aivan kipeetä vääntöä alunperin mutta sieltä se juju kuiteski löytyi. en ole mikään insinöörien lellikki. kamat saa kyytiä ja taatusti käytetään ohjeiten vastaisesti. onhan mulla toi D2xs joka tekee just niin söpön tylsää jälkeä kun olla voi, mutta sellaisella tyylillä ei lähdetä maailmalle. ei kolkytä vuotta sitten eikä tänäänkään
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä niin kyllä ne vähän aikaa raksuttelee noi tiedostot . Joo toi oli vaan pahin mahollinen veikkaus, en epäile että se rikki onkaan.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä No kommentoin itte sitte: Jos digin, minkä tahansa, antaa itse miettiä ja päättää, kyllä tulee niin persehestä kuvaa. On se se ohjaava kädenjälki joka ratkaisee ja kenties silmä. Eiköhän tässä nyt aleta päästä vähitellen jyvälle kun lähtökohta on tosiaan tuo 45 megan tiedosto josta sitten vähitellen tiputetaan ruuturesoluutioon ja käypään kokoon, Hasselin perässä on tiedoston koossa, toisin kuin esim Niksonin helistimissä vain yksi formaatti ja yksi koko. preview on sitten erikseen jota aluksi väänsin. Pihalle meni ja tiedostot on deletoitu. No katsotaan sitten jatkossa. Hyviä neuvoja on sadellut, parhaat tosin Haralan Jounilta, joka ahertaa tällaisella päivittäin. Mielenkiintoisen pointin toi myös tällä perällä, mutta Hsarjan AF hasselilla kuvaava Kira Glushkoff, joka sanoi että V sarjalainen, lähinnä Zeissin linssien takia, tekee kyllä parempaa jälkeä ja nimenomaan studiossa. Myös hän sanoi että kun tehdään kriittistä meikki ym beautykuvaa, kuvaa hän EDELLEEN FILMILLE ! Sen olen itsekin huomannut että kun mennään High Key eli vaaleisiin herkkiin sävyihin, ei digissä OLE MITÄÄN mitä työskennellä. pelkkää puhki olevaa tiedostoa joka näyttää karsealta ja varsinkin MV konversiossa. Että ei se filkka näköjään minnekään katoa repertuaarista... tarttee vaan miettiä, mitä oikeesti aikoo tehdä ja "Pre Visualisoida" homma ennalta...
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Tai high keyta kuvatessa valottaa niin että detailit löytyy ja tehdä kuvankäsittelyvaiheessa loput? Vähän kun kuvais dialle.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Mitä valmiimmaksi kuvan saa kuvaamalla, välinevalinnalla jopa tässä, ratkaissee useimmilla. Kriittinen tarkoittaa myös tärkeyttä, ja silloin on painetta ja paneutumista muuhunkin kuin ylimääräiseen työrupeamaan kuvaamisen jälkeen.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Näin o. Säästyy kyllä helvetisti aikaa kun jaksaa paneutua kuvausvaiheessa eikä paikkaile kuvankäsittelyllä omia virheitä. Omien kokemusten perusteella kuvankäsittelyyn menee kymmenkertainen aika jos kuvatessa tulee hätiköityä. Mutta mutta, kuvauksen yhteydessä on hyvä pitää formaatin hyvät ja huonot puolet mielessä.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Kaukolaukaisin tuo etäisyyttä, ja kauempaa näkee paremmin, sillä lähelle ei näe kukaan. Ja tämäkö se freak brother oli! Mietintämyssy on useimmilla. Tämän sivun kuvista tulee mieleen taas muuta. Paranee! :-* Hyvä!
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Mietin tota kuvaa D2X2739.jpg ja sitä mitä siinä sanotaan niin se mitä mun mieleen tuli niin tää on sanomaltaan loistava otos. Alkuun vois lähteä siitä, että rengas-salaman ja kaukolaukasimen tarkoitusta ja mihin se osoittaa sydämeen, eikä tarkkaa tuu vaikka on rengas-salamaa ja hasselia digiperällä joka maksaa uuden auton hinnan. Karvalakki ja sormi joka osottaa karvalakkiin, näkisin, että sillä tarkoitetaan ajattele, mieti! ei kuva ole niin yksinkertainen miltä se näyttää. Ei ne kalliit vehkeet o se pääasia, eikä karvalakki kansa niillä kalliilla vehkeillä taho saada scarppia kuvaa vaikka olis millaset rengas-salamat ja digi-perät, kamerat jalustoilla etc. Mihin se tarkennus sitten on, no se on siihen rengas-salamaan, mihin rengas-salamaa käytetään? Makrokuvaukseen, makrokuvaus on tarkkaa puuhaa, mutta väliin silläkään ei saada scarppia jälkeä kun kohde on niin ”syvällä”, makrolla ei saa tarkkaa kuvaa ihmismielestä ja sen syövereistä. Usein kiinnitetään huomiota itse laitteeseen jolla kuvataan ja muihin säätöihin eikä tahota nähdä itse kuvan ilmaisullista puolta. Vaikka tässä kuvassa ei tarkoitettas mitään niin tällasia ajatuksia siitä sain eli kuvalla oli sanomaa ja se on tärkeintä; entäs jos se tarkennus olikin tarkoitettu siihen rengas-salamaan. Tietysti on monta muuta näkemystä jotka jokainen itse muodostaa mielessään.
Vs: Digitaalisia harjoitustehtäviä Mutta silti vastaan, hyvähän se että syntyy ajatuksia. Kuvaajan (oletettuja) ajatuksia (huom! en arvostele kuvia vaan tulkitsen kuvaajan ajatuksia) 1 kuva Vähän on epäscarppi ja väritön kuva jos vähän lisäis väriä. 2kuva ”Meikataan” (lisätään väriä) vähän autto väriä tuli . 3 Kuva Tais parantua väriä on (lankalaukasin = nyt täytyy säätää tarkkaan värit) 4 Kuva Onkohan tää se mitä haluun? Jos sittenkään ei. Vapaasti tulkittuna digillä, värit lisää tulkintaa vai lisääkö ne mitään jo olemassa olevaan jättäskö väliin. Näin se on, tottunut mv mies ei o omillaan väri viidakossa. Hyvä ja ajatuksia herättänyt sarja; vaikka tässä ei tarkoitettas mitään tästä, mutta kuva on se mitä se katsojassa herättää.