Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digireproaminen projekti

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana pj.haaja, 26 Syyskuu 2013.

1. markku55

markku55 Active Member

2. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48
    Vs: Digireproaminen projekti

Minolta MD ja Canon FD objektiiveihin tarvitsee linssillisen adapterin. Eli mieluiten M42, C/Y tai Canonin EF(-S). Aion kyllä vielä kokeilla muuta ennen kuin alan ostelemaan uusia objektiiveja. tuon Industar noista vaihtoehdoista ehkä ja eBaystä saa onneksi halvemmalla kuin Suomesta.

3. Vs: Digireproaminen projekti

Mulla on se Tamronin hyvä 105mm M42 putki, saat Janne sen lainaksi jos haluat. Voisi toimia loittorenkaiden kanssa. En ole itse ehtinyt kokeilla. Takumaria kokeilin ja se täällä jo dumattiin.

4. markku55

markku55 Active Member

Miten niin "dumattiin", mikä ongelma siinä oli?

5. Vs: Digireproaminen projekti

Ymmärsin että se ei ole sopiva reproamiseen koska ei ole symmetrinen konstruktio, ja mahdollisesti on optimoitu pidempiä kuvausetäisyyksiä varten. Kun ei ole makrolasi.

6. pj.haaja

1 936
    46
    48

Juu, voisin oikein hyvin testata sitä myös.

7. markku55

markku55 Active Member

50-55mm etuna on se, että oikealla kuvaussuhteella etäisyys objektiivista kohteeseen on lyhyempi ja näin valosuojan rakentaminen tuohon väliin on helpompaa (itse tilasin käytetyn Mamiyan kompendin siihen hommaan.
    Toisaalta 50mm taitaa antaa hieman suuremman syvyysterävyysalueen jolla voi kompensoida mahdolliset filmin aaltoilut ja objektiivin omat tasovirheet.

8. pj.haaja

1 936
    46
    48
  9. pj.haaja

1 936
    46
    48

Okei. Tämä vaikuttaa suht hyvältä kombinaatiolta. Tällä kokoonpanolla jatkan kokeiluja ainakin kinolla. Keskikoolla en vielä ehtinyt.
    Meopta Opemus 6 nurin käännettynä. Objektiivina S-K Componon-S 2,8/50 M39->M42 adapterilla yhdistetty M42 makrorenkaaseen ja M42->EOS adapterilla Canoniin.

Tuo eka kuva on skannattu joskus Epson V500:lla ja toka on otettu nyt tällä kokoonpanolla. Pitää vielä tuo white balancea saada kamerasta säädettyä oikeaksi ja muutakin pikku säätöä tietty vielä.

Liitetyt tiedostot:

10. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

Kun laitat vielä kameran kiinni PC:een ja käytät esim. Canon Utility softaa kuvien suoraan tallennukseen ilman muistikorttia, niin homma helpottuu lisää. Lightroomin Tethered shooting'ia voi myös käyttää, mutta silloin kaikki säädöt on tehtävä kamerasta. ControlMyCanon-softalla voisi ajaa valotuksen haarukointia automaattisesti, mutta se ei ainakaan mulla toiminut manuaalitarkennuksella. Toki kameran voi laittaa haarukoimaan ne kolme kuvaa manuaalisesti ja laajentaa sillä sävyasteikkoa.

11. pj.haaja

1 936
    46
    48

Hienoa lisäinfoa! Valitettavasti itse en pysty tätä hyödyntämään, kun on Linux, mutta jollekin tulevalle tai hommaa suunnittelevalle hyvää tietoa. Tosin jos joku tietää miten tuollainen onnistuisi Ubuntussa, niin en pane hanttiin tiedoista ja neuvoista.
    Ja tällaista tietoa saa jakaa enemmänkin tänne.

Ja tähän muuten tiedoksi, että negat olen pitänyt Meopta Opemuksen lasisten negapitimien välissä. Onko tuollainen mahdollisesti laatua huonontava homma?

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Onhan se. Jokainen "turha" lasipinta huonontaa tulosta ja kerää pölyä. Aikoinaan kun Opemuksella suurentelin niin kinonegat pysyivät tarpeeksi suorina lasittomissa pitimissäkin.

13. pj.haaja

1 936
    46
    48

Do dih, otin ilman laseja ja tällainen tuli. GIMPissä Invert, Auto White Balance ja kontrastia lisää +8. Ei muuta. Mielipiteitä?

Ai niin, kamerassa oli asetuksena Monochrome. Kannattaako käyttää sitä vai käyttää esim. Standardia tms.?

EDIT. Lisäsin Canon vs. Epson kuvan.

EDIT 2. Aukko 8 ja 11 välissä, ISO100, 1/200 suljinaika.

Liitetyt tiedostot:

14. markku55

markku55 Active Member

Jos et kaipaa äärettömään tarkentamista, niin hanki linssillinen adapteri ja poista se linssi välistä heikentämästä kuvanlaatua, nyt jää jäljelle lyhyt adapteri joka toimii samalla loittorenkaana, mutta sinähän käyttäisit objektiivia lähikuvaukseen, joten sillä ei ole mitään haitallista merkitystä.

15. pj.haaja

1 936
    46
    48

Ihan totta, mutta omasta mielestä tuo Componon näyttäisi tekevän ihan hyvää jälkeä, ni ei välttämättä tartte edes mitään makroa ostaa.

Mehän voitais Markku tehdä joku vertaileva testi. Sä reproat makrolla jonkun kuvan, pistät postissa sen mulle ja mä kokeilen sitten tällä systeemillä, ni saadaan vähän vertailua.

Mulle on tulossa joku Mikar/S 4,5/55 suurennuskone objektiivi, jota jossain tuolla internetin ihmeellisessä maailmassa hehkutettiin loistavana makro-objektiivina, ni kunhan se saapuu, ni kokeilen vielä sillä kinoa ja 6x6 kokoa ja kokeilen, että miten tuo 50mm S-K toimii 6x6:n kanssa.
    Kunhan jaksan hakea kellarista, ni laitan Durst M605:n pystyyn ja kokeilen sen väripäällä tuota värinegojen reproamista, mutta tämä hamassa tulevaisuudessa.

Ja se täytyy sanoa, että on se jälki Canonilla skarpimpaa kuin Epsonilla tässä vaiheessa. Ainoa, että Canonilla tuo tarkentaminen on hieman vaivalloista, mutta eipä sitä Epsonilla tarkenneta mitenkään =) Paitsi nostamalla ja laskemalla filmipintaa.

16. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Sekä MD että FD sovitteita EF runkoihin on ilman optiikkaa. Ei tarvitse rikkoa mitään. Ohuimmat FD sovitteet ovat niin ohuita että pitkät telet tarkkenevat niiden kanssa äärettömään. EF-S EF-M runkoihin molemmat, MD ja FD, saadaan tarkkenemaan myös äärettömääm ilman lisäoptiikkaa.

Korjattu kirjoitusvirhe

17. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

[/QUOTE]

Miksi EF-S olisi erilainen kuin EF?  edit.  Eikö siis olisi selkeintä puhua EF ja EF-S kiinnityksistä yhtäläisinä ja samoina?

18. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

Korjattu edellä kirjoitusvirhe EF-S -> piti olla EF-M.

jk

19. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ei taida tarvita linssiä ostaakaan, sillä tuommoisia olen nähnyt myytävänä ihan valmiina. 

20. markku55

markku55 Active Member

Joo, niin näyttää olevan, eli juuri tällaista käyttöä varten, ei tarkennu äärettömään:
    http://viewitem.eim.ebay.fi/canon-FD-to-EF-EOS-camera-macro-lens-adapter-no-glass-for-all-EOS-camera/160732396343/item