Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digipokkari

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 10 Helmikuu 2017.

  1. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Jos Fuji niin X70 taskukameraksi. Sekin isompi kuin GR, mut itseä myös kiinnostaisi testata X70 omassa käytössä. Tykkään Fujin tuottamasta kuvasta kovin.

    http://camerasize.com/compare/#454,651
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    En jaksa uskoa, että on suurta eroa onko taskussa GR, A vai X70. Omistan A:n ja olen siihen tyytyväinen. Olen kuvannut myös GR:llä - noissa kummassakin on oikkunsa, mutta perustoimivuus ja kuvanlaatu on samoja. Katselin videolta X70:n näytön toimintaa ja se on kyllä sinänsä hieno, mutta ei riitä minulle vielä ostoperusteeksi.

    Saattaisin päivittää Coolpix A:n uudempaan jos löytyisi vastaava kamera jossa on Sonyn uusimmista peilittömistä (A6500) löytyvä salamannopea ja liikettä seuraava tarkennus. Toisaalta hyvässä valossa tulee kuvattua käsin zone- tai hyperfokaalisesti tarkentaen, kun se on niin helppoa tämmöisellä kameralla.

    BTW Pen F... Ihastuin sen ulkonäköön, mutta muutaman suht uskottavan testivideon katsottuani olen vakuuttunut, että automaattitarkennus on yhtä kökkö kuin vanhemmissa m43 Olympuksissa. Eikä m43 objektiivit pääosin oikein sovellu käsin tarkentamiseen. Lisäksi on F:ssä se m43 kenno jonka kuvanlaatu vaan nyt on selvästi heikompi kuin GR/A/X70 kameroissa, tai missä vaan kunnon kroppikennoisessa. Eli ei mene jatkoon nykyisellä hinnoittelulla. 500e voisi jo laittaa ajattelemaan.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Mun mielestä Juken filmipokkariin vertaus oli hassu.
    Meillä on hyllyssä Yaschica T5, Olympus Myy ja Canon Prima 5. Kaikki todella hyvässä iskussa, mutta ei niillä kyllä hyviä paperikuvia saa, tai ainakin ne pitää tehdä itte. Jos filmit vie johtavaan paikalliseen valokuvausliikkeeseen niin paperikuvat on täyttä kuraa. Digikuvista onnistuvat paljon paremmin.

    Digipokkarijuttu onkin sitten toinen juttu, tuntuu että kännyköillä onnistuu ainakin paremmin kuin Canon S 100:lla vaikka sillä kuvaa RAWia.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Kuinka niin hassu? Mulla oli ja on vieläkin Yashica T4 filmipokkari jolla tuli huimia kuvia. Ei tarvinnu kun painaa vaan lauksimesta. Kamera hoiti kaiken. Miksi samaa ei ole digillä?
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Kamera toimii....filmi toimii......sen jälkeen ei enää toimi.
    Filmiaikana ehkä paremmin, mutta kun hyvät filmilabbikset vaihdettiin digikuvista kuvia tekeviin niin filmistä tehtyjen kuvien laatu romahti. Itse tekemällä sais varmaan parempaa, mutta ei pelkällä napin painamisella.
    Itse kuvasin mm. hautajaisia filmille vielä silloinkin kun mulla oli N D100, kuvat teetin Studio Foto-Centerissä Vaasassa mutta kun vaihtoivat analogiset filmivehkeet digitaalisiin niin siihen loppui mun värikinonegan käyttö.
     
  6. toni-m

    toni-m

    23
    0
    1
    Mites Panasonicin LX100 ? Näppärän kokoinen, kohtuu kenno pokkariin, valovoimainen objektiivi, megapikseleitäkään ei ole liikaa. Monesti olen melkein sortunut hankintaan, mutta edellinen kamera on vielä iskussa joten on jäänyt kaupan hyllylle. Nyt hintakin on vallan inhimillisellä tasolla julkaisuajankohtaan verrattuna. Jossain huhuiltiin kakkosversiosta, tiedä sitte toteutuuko koskaan.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Jos halvalla saat, niin mikä ettei. LX100 seuraajakamerassa myös Panasonic lähti 1" kennojen tielle.
     
  8. toni-m

    toni-m

    23
    0
    1
    Meinaat vissiin LX15 ? Onko se nyt luettavissa LX100 seuraajaksi ? Jossain välissä oli ainakin noilla ulkomaan sivuilla huhuja LX100mk2 mallista. En minä oikeen jaksa laskea LX15 tuohon seuraajaksi, kummiskin melko erityyppisestä kamerasta kyse, suurimpana puutteena tuo etsimen pois jättäminen. Siitä huolimatta varmaan kelpo kone.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    LX100 M2:sta ei ole koskaan tullut... Itse katselin menneen syksyn mittaan erilaisia pokkareita ja ostin lopulta Sony RX100 M4:n. Se ei ole symppis, mutta se on aika hyvä.

    Minulla on ollut useita 1" kennolla varustettuja kameroita ja myös m43 kameroita. Täytyy sanoa, että 1" kennot ovat nykyisin niin hyviä, että teknisessä kuvanlaadussa ne ovat m43:n kanssa tasoissa (ellei jopa edellä). Tätä vasten ymmärrän hyvin Panasonicin liikkeen siirtyä 1" markkinoille, etenkin kun LX100 ei edes käytä koko m43 kennon alaa.
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Panasonic yllättää usein.

    Mites tämä? Onko kelllään kokemuksia. Ei ole pokkari mutta on halpa järkkäri.
    https://www.rajalacamera.fi/panasonic-lumix-dmc-gf7-jarjestelmakamera-hopea.html
     
  11. reijokoo

    reijokoo Member

    111
    5
    18
    Kameratorilla näytti olevan Gf1 69 euroa. Siihen panan 20 millinen, niin eiköhän tuo tarjoa ihan samaa kuvanlaatua kuin nykyiset pokkarit.
     
  12. GF1:stä 69e on aivan naurettavan vähän!
    GF1 on Panan 14mm/f2.5 kanssa ja GX1+20mm/f1.7 kanssa itselläni "mukana aina" kamerat.
    Molemmat monipuolisia, näppäriä käyttää ja tekee erittäin hyvää kuvaa "järjestelmä pokkareiksi".
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Mä selailen näitä ja olen ihan sekasin. Löysin tämmösenkin.
    https://www.rajalacamera.fi/fujifilm-x-m1-xf-27mm-f-2-8-jarjestelmakamera-musta.html
     
  14. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Minulla on Panan GF3 Lumix. Palveli monta vuotta hyvin, kunnes eräänä päivänä yllättäen alkoi tuottamaan hyvin epäteräviä kuvia. Laitoin sen kaappiin ja ostin taskukameraksi Panan GM 1 Lumixin. Toimii hyvin samalla linsillä kuin GF 3 eli Panan 14mm.
    Ostin myöhemmin kennon puhdistamiseen tarkoitetun paketin , jossa nestettä ja muutama lasta. Pyyhkielin lastalla tänään muutaman kerran GF 3 kennoa ja avot, kuvanlaatuhan parana luultavasti alkuperäiseen kuntoon.
    Tälläistä tänään.