Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 30 Joulukuu 2009.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Olen kiihkon vallasssa etsiskellyt sopivaa digipokkaria, joka olisi aina mukana.
    Olen katsonut lähes kaikki järkevät mallit (halvemmat kuin 1000 euroa) ja lopulta päädyin ricoh grd-3 pokkariin.
    Siinä on kiinteä kinovastaava 28/1.9 optiikka, hyvä käytettävyys ja riittävän nopea ja varma autofocus mun tarkoituksiin.
    Olen imuroinut täysresoluutiokuvia eri iso-herkkyyksillä.
    Ajattalin, että 1600 on käyttökelpoinen ja niin se tavallaan onkin, mutta..
    kun vertaan kuvia tri-x valotettuna 1600 asan mukaan, jotka olen ottanut hexar af:llä ja skannannut filmiskannerilla (konicaminolta 5400 elite II), on kuvanlaadussa järkyttävä ero tämän filmi/skannaus hyväksi.
    Olen päättänyt jatkaa tällä filmilinjalla edellä mainituista syistä johtuen.
    TJukka
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Oma syysi. Samalla rahalla olisit voinut ostaa tässä suhteessa paremmankin digipokkarin.
     
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Hyvä päätös. Kummallista että joku mieltää sen syyksi. Taitaa olla nk. digiuskovainen.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Mikähän digipokkari olisi tuota parempi?
    Ei mikään järjestelmä, vaan pokkari?
    T Jukka
     
  5. Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Mielenkiintoinen testi. En olisi odottanut tätä lopputulosta välttämättä ottaen huomioon, että Ricoh GRD-3 on niinkin uusi ja spekseiltään korkealaatuinen digipokkari. Hieno juttu.
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Testi on toki subjektiivinen, mitään mittauksia en ole tehnyt, vain katsonut omilla silmillä.
    TJukka
     
  7. Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Uskoisin, että sinulle parempi pokkarivaihtoehto digipuolella olisi Olyn EP2 tai Leican X1 (jälkimmäinen ei tosin sopinut mainitsemaasi hintarajaan). Ja eiköhän PMA:ssa tai viimeistään Photokinassa esitellä Canonin, Nikonin ja Samsungin "iso"kennoisia pokkareita.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Kyllä katselin noitakin, mutta kun se oly on hieman liian iso.
    Pitänee odottaa tuonne pma:han.
    Kun haluaisin kiinteäobjektiivisen, mieluiten 35 mm kinovastaavan.
    Leica on liian hintava, ei digistä viitsi noin paljoa maksaa.
    T Jukka
     
  9. Lada66

    Lada66

    96
    0
    0
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Mä olen tullut aikalailla samaan lopputulokseen, vaikken ole lx3:sta kummoisempaa digipokkaria kokeillut. Onhan se loogista, että pikkupokkareissa filmin etu (dymaniikka) digiin nähden säilyy pisimpään kennokoon vuoksi. Kroppijärkkäri alkaa jo olemaan eri juttu. Mulla tämä on käytännössä johtanut siihen, että järkkärikuvaus on aika lailla puhtaasti digiä, mutta taskupokkarina on säilynyt filmikamera. Tähän vaikuttaa tosin osaltaan myös kuvausmäärä. Pokkarilla ruutuja tulee paljon vähemmän, eikä työläämpi työnkulku oikeastaan haittaa.
     
  10. toninikkanen

    toninikkanen Active Member

    1 628
    0
    36
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Kattelin, että Panasonicilla on kiinteä 20mm f1.7 linssi näihin micro four thirdseihin, se alkaa ehkä olla lähimpänä hyvää filmipokkaria kun laittaa Olympus E-P 1:n tai Panasonic GF1:n siihen perään kiinni. Vaikka ei olekaan "pokkari" :)
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Ja se on silti hiukan liian iso taskuun.
     
  12. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Ei kai nyt ainakaan verrattuna Hexariin?
     
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Kädet suorana kuvaus digipokkarilla on pahin mahdollinen mitä maa päällään kantaa,ennemmin on kuvaamatta.Matkoilla mummot ottaa kuvia niillä. Sanoinko pahasti,huumoria runsaasti mukana. t kimo
     
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Et sanonut :) Kyllä muakin kismittää noiden optisten etsinten puute/surkeus/kalleus digipokkareissa.
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    No ei, mutta Hexar onkin oma lukunsa.
    Sitä kannattaa mielellään mukana :)
    T Jukka
     
  16. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Unohdit GirlFriendini. Olen rakastunut siihen. Nyt kulkee 20 millisen kanssa ja pohjassa Leitzin pikkukuula. Taskukamera ei kylläkään, kun on etsinkin lisukkeena. Vaan kulke vasemmassa kädessä kivasti valmiina.

    kapa
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Juu. Optisen etsimen ja kuvausasennon vaikutus kuvanlaatuun on tietysti suuri.  Kaikikihan sen tietävät.  Itsestään selvää.
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Tuossa kuva kamerasta, millä tykkään kuvata. Kamera kulkee vasemmassa kädessä valmiina, voi olla hanskatkin, jos on kylmä. Kahva sopivasti vinossa, että istuu vaaka- ja pystykuviin. Toimii pokkarina, jos on päällä isotaskuinen maihari tai vastaava asuste.

    kapa
     
  19. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Hieno peli,ei tarvitse ojentaa käsiä,nostaa vaan pikkirillin pystyyn..on  hieno kamera.
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Digipokkari ei pärjää filmipokkarille

    Mä ostin taskupokkariksi EOS 450D:n ja olen ollut tyytyväinen... Se vaan ei mahdu kun harvojen vaatteiden taskuun.