Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digipinhole

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 27 Joulukuu 2013.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Digipinhole

    Hammaslààkàrillà olis varmaan teràvimmàt piikit.
    Meidànkylàn vetotraktorikisaaja meni aikoinaan hammasteknikolle poraamaan jotain suuttimenreikià, kun sillà oli sopivimmat laitteet.
     
  2. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 097
    271
    83
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Digipinhole

    Ai että hammslääkäriin. Mä lopetan nää hommat jos on pakko.

    Kuinka pienen reijän saa ostettua jostakin valmiina? Onko liian pieni reikä myös pahasta. Selvähän se että valotusaika pitenee mutta ku on jalustat ja lomaa niin ei ole niin kiirustakaan.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Digipinhole

    Oisko Anteron kuva yhtä tarkka kun munkin kuva (munkilla munkkia syövästä munkista kuva). Oliko minkä kokoinen kenno?
     
  5. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 097
    271
    83
    Vs: Digipinhole

    D610, 24 Mpix kenno.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digipinhole

    0,12 näyttää olevan helposti saatavilla.

    http://www.ebay.de/itm/Lochblende-Lochk ... 2a34917f0c"]http://www.ebay.de/itm/Lochblende-Lochkamera-0-12-0-7mm-pinhole-camera-obscura-Stenope-Estenopeica-/181270576908?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2a34917f0c

    Kun Sonera aikoinaan osti miljardeilla ilmaa Saksasta, niin tuossa tulee ilmatila aika paljon halvemmaksi...

    Ja juu, liian pieni ei ole hyvä.  Siis reikäkään...  Diffraktiota liikaa.  Se usein mainittu o,3 tai 0,35 on just passeli.  Tuolta kaupasta niitä saa.
     
  7. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Digipinhole

    Teknofokuksesta saa ainakin 0,2-0,5mm laserilla tehtyjä reikä 8€/kpl muistaakseni.
     
  8. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digipinhole

    Joo, täältä ihan koto Suomesta 0,1 mm alkaen:
    Objektiivit
     
  10. Vs: Digipinhole

    Reijän halkaisijan pitäisi olla suurempi kuin käytetyn materiaalin paksuus muuten seuraa tunneli-efekti. Toisaalta sitä voisi käyttää hyväkseenkin tekemällä vaikka =,20 mm:n reijän esim. 0,25 mm paksuiseen materiaaliin tms. Jossain vaiheessa reunojen tummeneminen ja kuvan muodostus muuttuu putkimaiseksi, mutta sitä on vaikea  tietää, jos ei kokeile. Tämä siis DSLR-kameroissa, joissa ei oikein voi työntää neulanreikää peilikammioonkaan.
    Poikkeuksena rungot missä peilin saa lukittua erikseen ylös.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digipinhole

    Ihan käypäisiä.  Teoriassa tarkkuusporattu on parempi, laserilla poltetun reunat ovat aina hiukan roiskeisia.  Ero lienee ainakin pieni, ellei sitten mahdoton havaita.
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Digipinhole

    Mä tilasin noita teknofokuksen reikiä. Katsotaan kun tulevat paraneeko kuvan laatu.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digipinhole

    Tällä ketjulla on kerrottu, että hammasteknikko tai hammaslääkäri osaisi muka tehdä porillaan pienen pyöreän reiän, sehän ei pidä paikkaansa.
    Molemmat ammatinharjoittajat käyttävät itse asiassa hyvin pieniä jyrsimiä, ei poria kuten jostain kummasta syystä kuvitellaan. Ei noilla mitään hienoja reikiä ole tarkoitus tehdä, vaan poistaa turhaa materiaalia käsivaralta, kuvitelkaapa miten palloterällä saadaan hieno symmetrinen reikä ohueen materiaaliin, ei mitenkään.
    Ostin tuossa muutama vuosi sitten poranteriä pienoisrautatieharrastuksen huumassa, ne on oikeasti poria, mutta niitäkin pitää ohjata siten, ettei reiästä tule ns käsivarainen soikio.
    Tämä vaan kummallisen legendan tarkentamiseksi, hammaslääkäri ei todellakaan poraa symmetrisiä pieniä reikiä hampaaseen.
    Nimimerkillä: erikoishammasteknikon poika
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Digipinhole

    Saattaa niillà olla pienià piikkejàkin...
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digipinhole

    Joo, juurihoidossa on käytössä jonkunnäköinen kiilamainen avennin, jolla kaivetaan hermo pois juuren ytimestä. Nykyään siihen on jopa hitaasti pyörivä laitekin, mutta eipä niillä ole merkitystä symmetrisen pyöreän reiän aikaan saamisessa ohueen materiaaliin.
    Mulla on jäljellä "kaikki" isän "poranterät" ja myös itse poralaite taipuvalla kaapelilla, mutta empä suosittelisi tuota pinhole reiän tekemiseen.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Digipinhole

    Asia tuli selväksi, kiitos.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Digipinhole

    Reikiä tuli ja ei parantunut kuvan laatu. Omatekemällä reijällä saa yhtä hyvää kun kyseessä on fullframe kenno.

    Oli miten oli mutta näin on. Siirryn toiselle puolen.
     
  18. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digipinhole

    http://www.ebay.com/itm/Holga-Pinhole-Lens-Cap-for-Canon-EOS-EF-Camera-650D-5D-III-600D-60D-1100D-Grey-/181086688317?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a299b943d
    Tässä pinhole lens cap Canonille, tuohon voi vaihtaa eri kokoisia reikälevyjä helposti, itse reikä lienee tuossa perusmallissa 0,18mm ja se on tehty laserilla 0,05mm rst levyyn jonka kummallekin puolelle on asennettu kuparilevy pitämään kokonaisuuden jäykkänä ja suorana.
    Kaiken kaikkiaan aika viimeisenpäälle pinhole, jos valmiin ja halvan haluaa.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Digipinhole

    En usko että tuolla tulee yhtään sen parempia kuvia kun millä mä tänään kokeilin. Mulla oli pienin 0.1 kokoinen reikä. Ihan samanlainen kuva tuli tolla kun mun omatekemällä. Ja isommalla reijällä sama juttu. Reijässä ei ole mitään vikaa. Mun mielestä digikenno on ihan eri juttu kun filmit ja paperi. Jokainen saa tietty kokeilla. Mutta ei kannata rahojaan tuhlata. Saman reijän tekee vaikka folioon neulalla.
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digipinhole

    Nämä kuvat on käsittämättömän hyviä, jos ne on oikeasti otettu pinhole digi FF:llä.
    Mikä oli reiän koko, valotusaika ja herkkyys?
    Tuohan antaa pieniä toiveita, että APS-C:lläkin voisi saada kohtuu skarppeja kuvia.