Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digikuvista mustavalko-"vedoksia"

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Nelari, 8 Toukokuu 2026.

1. keegan

keegan Well-Known Member

8 981
    1 750
    113
    Tuloste / vedos on johonkin tarkoitukseen ja sillä tarkoituksella on oma aikansa. Ehkä voisi miettiä myös sen originaalin, negan tai tiedoston säilyvyyttä. Tuttavapiirissä on aika monta ihmistä joilla tavalla tai toisella on kadonnut vuosien tärkeät kuvat vaikka nyt puhelimen rikkoutumisen tai uittamisen myötä. Varmuuskopioita ei ole ollut missään.
    Edit: No anteeksi, menee nyt kyllä aiheen ohi, mutta ehkä tämä vielä sallitaan?

Kona tykkää tästä.
  2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

24 214
    4 133
    113
    No, se säilytyksen varmuuskaan ei vielä riitä. Minulla on aika paljon perittyjä sukukuvia, joista kellään ei ole hajuakaan, mitä ne esittävät tai keitä kuvissa on. Jälkipolville säilyviksi tarkoitettujen kuvien dokumentointi olisi myös hyvin tärkeää. Joku mummo kuvassa, mutta kun kukaan ei enää tiedä, kuka hän on.... Onko kuvalla enää merkitystä?

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 981
    1 750
    113
    Joskus mietin samaa omien sukukuvieni kohdalla. Olen ne toki skannannut, mutta entä sitten? Kuitenkin tuntuisi pahalta antaa niiden kadota olemattomiin. Siirrän vastuun lapsilleni, päättäkööt he aikanaan, mutta minä kuitenkin säilytän kuvat.

4. RB

RB Well-Known Member

9 694
    1 454
    113
    Itse kun kuvasin ja myin kuvia asiakkaiden seinille, niin aika pahalta tuntuu kun on joskus näkynyt omia ottamia ja myymiä kuvia asiakkaiden seinillä, oikeastansa hävettää . Eikä auttanut vaikka oli ammattilabran tekemiä kalliita RA4 kuvia.
    Itse en suostuisi enää myymään kuin pigmettimusteella tulostettua tai jotain muuta yhtä säilyvää kuvaa.

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 981
    1 750
    113
    Miten nopeasti kuvat sitten tuhoutuivat tai värit vääristyivät, viisi vuotta, kolmekymmentä vuotta?

6. RB

RB Well-Known Member

9 694
    1 454
    113
    10-15 vuotta ainakin riittää, ehkä vähempikin.
    Mulla oli paikallisen pankin lasilla kuvia näytillä, vähän harvakselta tuli vaihrettua ja RA-4 kuvat oli kesän jäljiltä täyttä kuraa, tulosteet olis voinut vielä myydäkkin.

ja tulostuspapereillakin on säilyvyyseroja. Toisissa ei ole mitään valkaisuaineita niin tulosteet kestävät paremmin.

keegan tykkää tästä.
  7. keegan

keegan Well-Known Member

8 981
    1 750
    113
    Kiitos vastaukseta.

8. RB

RB Well-Known Member

9 694
    1 454
    113
    Lisäsin vielä rivin perään:)

keegan tykkää tästä.
  9. niffe

niffe Well-Known Member

14 011
    676
    113
    Jos halvalla haluaa tulostaa ja kuusi mustetta riittää sekä A4-koko riittävät, niin Canonilla on Pixma G650, jolla pääsee kätevästi alkuun pienin kustannuksin ja tulostusjälki on melko hyvä.

10. Itsellä on et-8550 tulostinta, jossa on farbemwerk carbon neutral warm mustesetti. Erinomaista jälkeä ja takuulla arkistokestävää. Tosin vain mustavalkoista. Erittäin edulliset musteet kun tilaa 500ml pulloissa. Paperina useimmiten hahnemühle photo rag matt baryta. Yhdistelmä toimii erinomaisesti ja tulostin ei nikottele myöskään awagamin bizon thick paperin kanssa joka on erittäin jäykkää (kun tulostaa suoraan läpi takaluukusta).

Värillisiä jos kotioloissa tahtoisin tulostaa en tiedä minkä tulostimen valitsisin. Ecotank tulostimet on houkutteleva pohja jos mustesarja löytyy. Mutta ei taida olla vielä 10värisiä ecotank tulostimia joihin värejä lähtisi vaihtamaan. Mustavalkoiseen tulostukseen 5mustaa väriä riittää hyvin. Photoblack kanavassa itsellä on käytössä farbemwerk highintense black digitaalisia negatiiveja varten, pelkästään sillä tulostaminen vaatii tosin ajurien puukottamista.

niffe tykkää tästä.
  11. Est

Est Well-Known Member

19 328
    2 487
    113
    Ai se tekee hyvää Hahnemühlen photo rag mattalle?

Sitä on jäänyt varastoon aika paljonkin - parempien tulostimien ajoilta.

Pitää kokeilla.