Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digikuvien MV-versioiden vedostus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ahokas, 29 Maaliskuu 2015.

  1. ahokas

    ahokas

    4
    0
    0
    Hei..onko teillä kokemusta digikuvien MV-versio vedostuksesta, kun tuppaavat normi kehittämöiden kuvat kuitenkin olemaan jonkin muun värin sävyttämä..mikä firma tekisi lähempänä perinteistä..kiitän infosta etukäteen.
     
  2. hapien

    hapien Member

    63
    3
    8
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Mitä ovat nämä normikehittämöt, mitä olet jo koittanut?

    Smartfotolla on valikoimassa mustavalkokuvat. En ole itse koskaan koittanut heidän mustavalkoversiota. En tiedä onko toteutettu mv-paperilla, vaiko muuttamalla kuvatiedosto harmaasävyihin. Tavallisia kuvia korkeampi hinta saattaisi selittyä pienempimenekkisellä mv-paperilla.

    Harmaasävytiedostoista olen aikoinaan teettänyt kuvia fotonetissä vakiolinjalla kiiltävälle paperille ja olen ollut ihan tyytyväinen jälkeen. 8-9v seinällä olon jälkeen kuvissa on häivähdys tupakan väristä sävytystä. Varmaankin ultraviolettisäteilyn aiheuttamaa siirtymää.
     
  3. Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Vaikea uskoa, että ainakaan mikään kotimainen ja kuluttajahinnoissa toimiva valokuvapaja toimittaisi aitoja mv-vedoksia, koska ne vaativat omat laitteensa, tai peräti käsityötä. Eli eiköhän tuo nykyinen tarjonta ole joko muistesuihkareilla tehtyjä printtejä, tai Lambda/LightJet C-print vedoksia. Kummassakaan ei kyllä tietääkseni ole ainakaan laadukkailla laitteilla ongelmana sitä, että mv-kuvaan tulisi jokin värillinen pohjasävy.
     
  4. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  5. Discordianist

    Discordianist Member

    276
    17
    18
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Miksi projisoida paperille? Jos kääntää digikuvan negatiiviksi niin tulostaa kalvolle ja tekee pinnakkaisena. Voi säätää kaiken valmiiksi photarissa ja tehdä suoraan oikean kontrastiselle paperille sopivan negatiivin.

    Toinen vaihtoehto on laadukkaat mv-tulosteet. Baryta paperi pohjaksi ja QTR musteet koneeseen (tai vastaavat). Jälkimmäinen on kustannuksiltaan melkoisen kallis vaihtoehto, mutta jos tulostaisi näyttelykokonaisuutta mv:nä niin varmaan ihan järkevä vaihtoehto.
     
  6. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  7. Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Tämä kuitenkin vaatinee jonkin verran kokeilua, että saa mustesuihkulla tulostetun negatiivin tiheyden ja sävyt kohdilleen, että pinnakkaisvedoksesta tulee kunnollinen. Tietenkin luulisi, että karkean säätämisen tarvitsee tehdä vain kerran, mutta hienosäädöt joutuu kuitenkin tekemään aina erikseen jokaiselle uudelle kuvalle. Tämä negatiivin tulostaminen kalvolle on varteenotettava vaihtoehto myös esimerkiksi, jos haluaa tehdä suurennoksia esimerkiksi laakakuvista (9x12, 4x5), eikä satu omistamaan ison koon suurennuskonetta.
     
  8. Niko

    Niko Active Member

    867
    118
    43
  9. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Taitaa mennä vähän offtopiciksi.

    Mut, en ole itse tehnyt, mutta olen aikeissa, joten aiheeseen on tullut jonkin verran tutustuttua. Webistä löytyy kaikenlaisia kokeiluja ja tuloksia, mutta paras selvitys aiheesta, johon olen törmännyt on ollut kirjassa Way Beyond Monochrome. Siinä tyrmätään suoran kalvotulosteen käyttö kontaktinegana.  Sen sijaan mustesuihkulla tulostetaan erityinen välipositiivi, joka reprotaan filmille ja vedostetaan normaaliin tapaan.
     
  10. Discordianist

    Discordianist Member

    276
    17
    18
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Itsellä ei ole toistaiseksi kokemusta normi hopeagelatiinipapereille diginegojen vedostamisesta. Mutta suolavedoksia ja ziatypioita olen tuolla tavalla onnistuneesti tehnyt. Uskoisin perus mv-kuvankin onnistuvan, kunhan saa säädöt kohdalleen. Voi tosin vaatia useita yrityksiä ja kokeiluita.
     
  11. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  12. Discordianist

    Discordianist Member

    276
    17
    18
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Tuolta voi aloittaa: alternativephotography.com/wp/processes
    Diginegatiivien tekemisestä löytyy netistä valtavasti tietoa ja kokemuksia, sekä maksullisia että ilmaisia ohjelmia / scriptejä niitä helpottamaan.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Fotolinjalta Lahdesta oon jokusen suuremman kuvan tilannut.  Primaa kuvaa pukkaa, niin värinä kuin mustavalkoisenakin.
    En tiedä tekeekö harrastajille, hinta on suolainen...mutta pääasia, kuva on hyvä.
     
  14. Discordianist

    Discordianist Member

    276
    17
    18
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Ja en tiedä kun en ole koskaan asiaa näin päin miettinyt, mutta olisikohan EU alueella joku joka vastaavilla laitteilla tarjoaisi analogisia mustavalkokuvia digitaalisista tiedostoista kuin nämä ameriikan puolella ( http://digitalsilverimaging.com/ )
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Eikös tuolla hieman aikaisemmin ollut linkki Ilfordin palveluun? Onhan ne käsittääkseni EU:n alueella, vaikka punta on valuuttana.

    Kapa
     
  16. ahokas

    ahokas

    4
    0
    0
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Kiitän vastauksista...tilaus lähti Ilfordille ja kuvia odotellessa...
     
  17. ahokas

    ahokas

    4
    0
    0
    Vs: Digikuvien MV-versioiden vedostus

    Kuvat tulivat Ilfordilta viikossa ja laatu on sen mukaista ettei muualta pysty enään tilaamaan..jo pelkästään kuvien paketointiin on panostettu. Smartphotolta myös tuli hyvää jälkeä, mutta silti saa vain 10-kuvia..mutta kiitän näistä vinkeistä vastaaville.