https://mikeyostphotography.wordpress.com/2015/01/31/the-most-photographed-generation-will-have-no-pictures-in-10-years/
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Eikös se ole tuossa otsikossa. En kylläkään ymmärrä yhteyttä.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Kuvilla on nykyään vain hetkellinen arvo. Huomenna pitää olla jo uudet kuvat. Joka tapahtumasta halutaan kuva tai video. Muistot harvoin jäävät talteen. Kuvia on niin paljon, tallennusvälinert hajpavay jne. Kun vertaa filmikuvaukseen ja kuviin, jotka negoista tehdään isolla vaivalla.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Jep, filmikuvaajat ovat kohta saaneet viime joulun kuvat valmiiksi.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Mä sanoisin, että kuvien arvo erilaistuu. Ennen kuvalla oli pääsääntöisesti arvoa ja sen säilyttäminen itsestäänselvyys. Nykyään kuvat täyttävät joka paikan ja valtaosa kuvista on tarkoitettu kertomaan samana päivänä muille jonkun sen kaltaisen viestin, kuin että "olin siellä", "söin ravintolassa" tms. Sellaisella ei tietenkään oletetakaan olevan pitkäaikaista käyttöä tai erillistä arvoa kuvana. Käyttökuvalla on tietysti oma roolinsa ja sen ammattilaisilla oma paikkansa, kaventuva sektori, mutta elävä. Toisaalta mietitty kuva, kuvataide jos niin halutaan, ei katoa minnekään, mutta kyllä se paikkaansa hakee. Koko ajan mielestäni on se vaara, että säilytettäväksi ja arvokkaaksi tarkoitettu kuva kokee samanlaista inflaatiota, lähinnä kun innolla tungetaan ulos paljon keskinkertaista kuvaa. Silloin raja arvokkaan ja kertakäyttöisen välillä jatkaa hämärtymistään...
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Mike Yostin kirjoitus lähinnä mennyt aikaa haikaillen. Liekkö juna mennyt ohi? Muistot saa talteen digillä ihan yhtä hyvin kun filmi kuvilla. Miksei kohta paremminkin, kuin katsella kymppikuvia muovitaskun läpi
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Niin voisi, tosiaan. Kaikesta höpinästä huolimatta oikeiden osaajien kuvien laatu on koko ajan noussut. Nykyisin nuoret sankarit tekevät laatua, jota vanhat jäärät eivät saaneet (tai saa) mitenkään aikaan. (Siitä osin seuraa se itku, että "vievät meidän duunit", jota jotkut pudokkaat jaksavat kelailla.)
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Niin ja ne jäärät jotka iovat filmistä digiin siirtyneet, tekevät myös parempaa jälkeä tehokkaammin, enää ei kehitys "tasapäistä" värikuvia, vaan asian voi tehdä kuten itse haluaa. Valtavan hyvä muutos digiin siirrtyminen oli. On omasta päästä kiinni alkaako räiskimään ja jos vähänkään on oman itsensä hallitseva ihminen niin ei ala. Tekniikkaa on turha syytellä, varsinkin kun se on paljon parempi kuin ennen.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Mutta jo kymppikuvien aikakaudella alkoi albumit täyttyä juuri sellaisesta "olin täällä" "söin tätä" roskasta niin että harvaksi käyvät säilytettäväksi jäävät albumit. Puhumatta siitä kuinka kuvat usein tuhoutuvat niissä. Samoin joulut, hautajaiset, matkat yms kuvat harvoin säilyvät kun sukupolvet vaihtuvat. Toki hyvin tehdyillä albumeilla on aina isompi todennäköisyys säilyä, mutta harvinaisia sellaiset ovat esim., 70-luvulla jo olleet.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Kyllähän digikuvan arvo säilyy, kun sitä osaa vaan itse arvostaa. Panttaa sitä vaan pöytälaatikossa tai kovolla, vaan ei julkase missään. Eikä kuvan tarvii olla edes erityisen hyvä.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Mun mielestä tässä/tämänkaltaisessa keskustelussa (yleisesti) on hieman ennakkoasenteellisuutta. En muista tiedä, mutta itselläni digikameralla kuvaaminen ei ole kovinkaan paljoa lisännyt ruutujen määrää. Toki ihan dokumentiksi/muistiinpanoksi tulee luonnollisesti kuvattua enemmän. Ensimmäiset mv-vedokset tein 11-vuotiaana. Jotkut tykkää puuhata pimiössä, eikä siinä mitään. Mulle se ei vaan ole ollut koskaan "se" juttu. Enemmän puuhaan tietokoneen äärellä kuvia kuin koskaan pimiössä. Isompia vedoksia on tullut enemmän kuin filmiaikana. Mulle digi on vaan helpottanut harrastusta. Ja toisaalta, ennen ei niitä kymppikuvia ripusteltu seinille. Kyllä niitä silti silloinkin oli olemassa. Omia filmejä/kuvia olen joskus tuhonnut turhauksissani jätepusseittain, joten ei se kuvan säilyvyys ennenkään itsestäänselvyys ollut. Usb:kin on ollut jo parikymmentä vuotta käytössä. Ja toisaalta. Korppuja ei kai koskaan ole käytetty valokuvien säilömiseen vakavasti.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Mulla on joitakin tuhansia kehystettyhjä dioja. Ongelmana on miten hävitän ne etteivät jää perillisten riesaksi? Digien hävittäminen olisi paljompaa...
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Epäilenpä, että suhtaudut turhan kriittisesti kuviisi...
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Eiku oikeesti, miten hävitän vanhat diani. Espoossa lopetettiin polttojätteen keräily.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Oletko kysynyt perillisiltä, ettei nyt joku kuitenkin haluaisi niitä?
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Juuri kuluneella viikolla sovin tyttäreni kanssa, että syksyn pimetessä katsomme dioja, jotta hän näkee mitä vanhempansa ovat ennen häntä puuhanneet Siinä samalla voisi niitä heitellä hävitettävien laatikkoon. Kyllä digillä olisi helpompaa -- kovalevyt hajoaa "itsestään" ennen pitkää.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Skannailin anopin yli 50 vuottavanhoja kuvia. kovin tuli iloiseksi.
Vs: Digikuva heijastaa koko yhteiskunnan menos Niin kai, kyllä niille saattaa kuitenkin käyttöä löytyä. Valokuvaava setäni kun kuoli -92, pesänselvitysvaiheessa löytyi ainoastaan yksi pieni metallisalkku dioja 50-60-luvun taitteen amerikanmatkoista, kaikki muut negat, diat ja kuvat olivat kadonneet, pelastin sitten edes nuo diat ja olihan niistä iloa, kun amerikanserkuille skannailin heidän lapsuudenkuvia