Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digijärkkäri vaelluksella?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana aarre, 19 Maaliskuu 2007.

  1. aarre

    aarre

    228
    0
    0
    Olemme lähdössä lokakuuksi Intiaan ja Nepaliin, tarkoituksena olisi myös tehdä reilun viikon vaellus Annapurnalla.

    Ajattelin ottaa vaellukselle digirunkoni Canon EOS 5D ja koska en voi kantaa useita laseja, lainaan kaverilta EF 24-105mm f/4L IS USM opiskaa.

    Kysymykseni koskee seuraavaa:
    Onko kokemusta jostakin kätevästä trekkaukseen suunnitellusta kameranhihnasta joka ei rasittaisi niskaa niin paljon kuin perusremmi?

    Olisi mukavaa jos kamera olisi aina käsillä eikä sitä tarvitsisi kaivaa päivärepusta erikseen - - toisaalta niskasta roikottaminen on todella raskasta.
     
  2. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_47&products_id=213

    Tuollainen leveämpi hihna on ainoastaan itsellä tiedossa. Noita hihnoja yleensä aika vähäsen loppujenlopuksi. Varmaan olisi hyvä olla pelkästään kameralle pelkästään optiikan ja kameran syövä pieni laukku, joku topzoomin tapainen. Kuitenkin itse runko ei ole suojattu niin voi olla aika koettelumus.
     
  3. kama

    kama

    94
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Jos kaulassa haluaa roikottaa, niin perinteinen temppu on kiinnittää hiha niskan takaa siihen lenkkiin, joka melkein joka repussa on yläosassa viilekkeiden välissä. Näin ei paino tunnu niskassa ollenkaan. Tietty vähän kömpelö, jos reppua ottaa selästä vähän väliä.

    Jos repussa on vielä sellainen hihna viilekkeiden välissä rinnan päällä, niin kameran hihnat vielä sen alta, niin aparaatti ei heilu ja pauku rintakehää vasten ihan niin ärsyttävästi. Oma valintani olisi kuitenkin Ortliebin Aquazoom tai vastaava ja se vyölle.
     
  4. JuhaH

    JuhaH

    92
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Itse ompelin edellisen rinkan vyöremmiin pikakiinnikkeet joihin sain kiinnitettyä olkalaukun hetkessä (olkalaukkuun ompelin ne vastakappaleet). Kamera oli aina käsillä ja vatsanpuolella ollut kameralaukku tasapainotti mukavasti systeemiä. kannattaa kokeilla erilaisia tapoja tuohon kiinnitykseen - tärkeää on, että laukku on kiinni tukevasti, mutta myös irroitettavissa helposti - tai vaihtoehtoisesti se täytyy viritellä niin että laukku haittaa rinkan poisottoa ja pukemista. Kannattaa ehdottomasti testailla myös pakatulla rinkalla/repulla ennen reissua.
     
  5. aarre

    aarre

    228
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    No tämä yksinkertainen ratkaisu kuulostaa parhaalta. Kun kiinnityksen tekee asianmukaisesti, kameran voi vaan heittää selän puolelle ennen repun selästä ottamista.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Mulla on varsinaisena kamerareppuna reissuilla melko tyyris Lowerpro Dryzone (sinne mahtuu kaikki kamat, suurimman osan jätän kuitenkin vuoritrekiltä pois) enkä siksi viitsi oikein investoida pelkästään tuota trekkiä varten lisää. Tietty jokin ratkaisu mahdollisen sateen varalle pitää myös kehittää.
     
  6. JuhaH

    JuhaH

    92
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Muutama 2-3litran minigrip-pussi?
     
  7. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Digij

    Aika rajoittava tuo objektiivi ainoana... tokihan en tieda mita kysyja kuvailee joten...
     
  8. aarre

    aarre

    228
    0
    0
    Vs: Digij

    No tuolla trekin varrella kuvailen tietty 1) Maisemia ja 2) Paikallista elämää.
    Luulis että 24-105mm on siihen varsin OK?

    Telellä saisi tietty näyttävämmin korkeuseroja esiin, mutta en todellakaan
    pysty raahaamaan 1,3kg EF 70-200mm f/2.8L USM putkeani vaan sen takia...
     
  9. juup1

    juup1

    29
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Itse Nepalissa vaeltaessani unohdin kameran kaulassa kantamisen ensimmäisen kahden tunnin jälkeen, alkaa meinaan kaikki vähänkin reppua vaikeammat kannettavat hiertämään ja rassaamaan kavutessa. Tahti ei kuitenkaan liene niin nopeaa ettei sitä kameraa kerkeisi tarvittaessa kaivamaan. Omasta puolestani ottaisin kyllä, mikäli joskus uudestaan lähtisin, mukaan kiinteän laajiksen ja telen, todellakin hyödyllinen kapistus olisi ollut. Vuorien luomat varjon ja valon vaihtelut ovat todella kauniit, eikä jalkatsuumilla pääse todellakaan ikuistamaan sitä huolellisesti. Karsi kaikki turha kama ja nappaa se tele messiin, se on minun mielipiteeni.
     
  10. aarre

    aarre

    228
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Do voihan sentään... Juuri kun olin ajatellut keksineeni täydellisen ratkaisun tuon 24-105 millisen kanssa :)

    Viime kerralla kun tuli yritettyä pienimuotoista vuoristovaellusta (Mt. Kinabalu Borneolla), onnistuin tiputtamaan edellisen teleni kivikkoon muutaman metrin matkan... Onneksi vakuutus kuitenkin korvasti ja sain sitten Malesiasta ostettua rikotun Sigman tilalle käytetyn Canonin.

    Olen myös onnistunut rikkomaan esimerkiksi kolme 50mm f/1.8 EF-lasia ja pari digipokkaria.
    Tällä tapaturma-alttiudella mietityttää kyllä kovasti... tietty jos on vain yksi lasi mukana niin kuvaaminen loppuu siihen kun sen kilauttaa :)
     
  11. Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Ymmärrän kyllä miksi lainaat kaverin objektiivia ;-]
     
  12. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Jos meinaat Annapurnalla Annapurna Circuitia, mielestäni se ei aseta kameralle juurikaan erityisvaatimuksia. Akkujen lataamismahdollisuuksita en osaa sanoa muuta kun että sähkö oli jo vuonna 2001 melko monissa kylissä. Tuuleen ja pölyyn kannattaa varautua, Thorung La solan molemmin puolin voi olla myös kylmä. Olin liikkeellä maaliskuun lopulla, ollessani Thorung Phedissä pakkasta oli yöllä 20 astetta, majatalon huoneissa ei lämmitystä. Akut on ehkä hyvä ottaa makuupussiin. Polttovälit on pitkälti makuasia, itse tyytyisin 24-105 koska sattuvat olemaan juuri ne joita käytän yleensäkkin. Aklimatisoituminen ja sen nopeus on myös henkilökohtainen juttu, mutta jos sitä ei ole pohjalla ja Thorung La:n ylityksellä on kiire, lisäpaino saattaa hengästyttää varsinkin jos kannossa on myös muutakin "tarpeetonta" omaisuutta. Tosin jos kokee tarvitsevansa telen, kyllä sen varmasti solan yli raahaa tai palkkaa luotettavan kantajan.

    Kameraa kannan yleensä vaelluksella siten että kameran hihna on mahdollisimman pitkänä ja se kulkee niskan ympäri ja vasemman käden alta. Toimii ainakin pienen normaaliobjektiivin/laajiksen kanssa.

    Hauskaa reissua ja hyviä kuvia, Nepaliin sitä itsenikin mieli tekisi taas!
     
  13. Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Mä luulen, että tuo 24-105 on aika hyvä vaellusputki.
    Itellä kulki 20D:ssä 28-135 IS mukana, eikä mitään akkukahvoja tmv. ylimääräistä.

    Nyt on hankinnassa joku kosteudenpitävä pokkari noihin hommiin, kun päiväreissut metsästyspainotteisesti kuitenkin tuo mukaan jo riittävästi kamaa. Kilometrit mitä kuljetaan on keskimäärin jossain 17km pinnassa, 15-24km noin yleensä. Soiden ylityksiä, tuntureille kapuamista yms.. eli ei edes yhtä ylimääräistä patruunaa viitsi mukana kantaa, koska sitä kun pari viikkoa putkeen tekee, tietää tehneensä ja kulkeneensa.

    Viime syksyn kamerana toimi LX ja 35/2 SMC-M +2rll mv-filkkaa  ;D
     
  14. Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Itse harrastan eräretkeylyä ja rinkka selässä tulee matkusteltua paljon. Yleensä kannan canonin perus laukkua johonka muhtuu runko + 50mm + 28-90mm ja salama. Laukku on roikkunu edessä yleensä hieman sivulla, ettei hakkaa mahaan. Ei ole ollut mitenkään haitallinen vaikka remmi menee niskassa. Hyvä puoli on, että kamera on nopeasti saatavilla.

    Joskus olen miettinyt valmislukun ostoa jonka saisi kiinnitettyä rinkan etupuolelle. Sellainen vaikuttaisi hyvältä atkaisulta.
     
  15. Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    .
     
  16. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Digij

    Vaikka objektiivi onkin L ja Canoniin ei nikoniin onko tuo taydella aukolla terava? entas miten lahelle tarkentaa telepaassa ? mietin miten tuollaisella hoituis itselle tarkeat kasvitkin.
     
  17. Vs: Digij

    Riittävän terävä. Lisäksi kysymyksesi kohteissa voipi joutua himmentelemäänkin hivenen, niin IS on oiva apu siihen. Lähin tarkennusetäisyys on 45cm.

    Tekniset tiedot löytää yleensä valmistajan sivuilta, jos jaksaa hivenen nähdä vaivaa.
     
  18. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    No mitenkäs tuollainen?

    http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_47&products_id=255

    Ei omaa kokemusta mutta saman valmistajan Pro strap on ollut käytössä, ja hyvää tekoa ainakin nuo on olleet. Toi kameran päälle tuleva neopreenihan toimisi samalla jonkinlaisena sääsuojana, optiikkahan lienee jo sääsuojattu.
     
  19. nokku

    nokku Active Member

    2 456
    0
    36
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Nyt on kyllä sellaiset ainekset kasassa, jotta varasuunnitelmille olisi ehkä käyttöä? Kenties joku sääolosuhteitakin paremmin kestävä kompakti mekaaninen filmijärkkäri varakameraksi? Tai ainakin nyt herranpieksut sentään jotain tämän tapaista :)
     
  20. aarre

    aarre

    228
    0
    0
    Vs: Digijärkkäri vaelluksella?

    Täällähän on tullut paljon hyviä ajatuksia ja vinkkejä!

    Oma näkökantani on se, että suurimman riskitekijän aiheuttaa objektiivien
    vaihto hankalissa olosuhteissa, kiireessä ja väsyneenä. Tältä näkökannalta
    yhden objektiivin käyttö olisi erittäin perusteltua.

    Todettakoon että en ikinä ole kolauttanut itse kameraa tai siihen
    kiinnitettyä objektiivia mihinkään :)

    Well, joku G1 aikanaan tipahti laiturilta järveen kun oli käytetty aikalaukaisua
    ja sen jälkeen hihna oli takertunut laituripuuhun kiinni. Mutta siitä on läksy opittu...