Vs: Digijäärän avautuminen Kommenttina pariinkymmeneen (noin suurin piirtein) viimeisimpään viestin totean, että höpöksipä meni tämä(kin) ketju. Surullista.
Vs: Digijäärän avautuminen Olisko niin, että Herra armahtaa heitä, sillä he eivät ymmärrä mitä tekevät... Vaikuttaisi siltä, että osaa porukasta vaivaa (sinänsä melko yleinen) lukihäiriön tai sanasokeuden muoto, jossa sen vaivaama ei tosiaankaan hahmota eroa kuvan kommentoinnin ja kuvaajan kommentoinnin välillä, tai eri mieltä olemisen ja toisen keskustelijan solvaamisen välillä. Paitsi näissä väännöissä se näkyy hyvin kuvaketjuissakin: arvostelet kuvaani, arvostelet minua. Silloinhan on ihan turha yrittää kehotella porukkaa pysymään asiassa, jos se ero ei ole ollenkaan hahmotettavissa. Milläs sitä sitten....
Vs: Digijäärän avautuminen Eli, lyhyesti, kaikki tähän kirjoittamasi asia on kirjoitettu ns. kieli poskessa jota ei pidä ottaa tosissaan?
Vs: Digijäärän avautuminen Ei tietenkään tarkoita, vaan että sinäkin voisit olla vähemmän tosissaan ja ymmärtää että vastakaisten mielipiteiden ei kanata antaa häiritä, ei tämä kuvaaminen niin vakavaa ole, ainakaan se millä kukin kuvaa, tai mitä kukin ajatelee toisen kuvaamisesta. Kovasti olet moderoimassa sanavapautta pois ja rajoitamssa että sinulle tärkeistä asioista ei saa puhua negatiiviseen sävyyn, mutta samaan aikaa et mitenkään reagoi esimerkiksi nimimerkin m1xer henkilöön menoo.
Vs: Digijäärän avautuminen Mikä vaiva siinä nyt on? Kehitys ja skannaus suunnilleen vartin homma ja kuvat on netissä, kun ei tartte säätää mitään. Digikuvia -varsinkin paljon muokattuja- tunnutaan kehuvan tekemisen vaivan vuoksi.
Vs: Digijäärän avautuminen [QUOTE> [/QUOTE] Olen lukenut tuon virkkeen moneen kertaan, mutta en vieläkään ymmärrä siitä mitään. Osaako joku kirjoittaa sen suomeksi?
Vs: Digijäärän avautuminen Vai kehitys ja skannaus 15 minuuttia....jonkinverran on tullut kehiteltyä mustavalko-ja värinegaa ja diaa että tiedän kuinka kauan siinä menee. Polaroidin pikadiafilmit meni aika näppärästi, mutta mahtaako niitä enää saada mistään? Digikuvatkin voidaan ottaa niin että niitä ei tarvitse paljon käsitellä, pelkkä säätäminen riittää.
Vs: Digijäärän avautuminen En rajoita kenenkään kirjoittamisia ja kukin saa kuvata millä tahtoo. Mutta en ymmärrä kenkään henkilöön menemistä ja miksi pitäisi arvostella kenekään harrastamista? En minäkään arvostele esim. nyt vaikka digikuvaajia. Digillä kuvaaminen on vain erilaista, itse kuvaan tällä hetkellä märkälevyä alumiinille/lasille vanhalla isolla galleriakameralla, ei siinä varmaan mitään järkeä ole, mutta ei kaikessa tarvitsekaan.
Vs: Digijäärän avautuminen no jokatapauksessa ei sen kummempi kuin sen parin sadan kohteesta otetun kuvasatsin tallennuksessa, varmuuskopioinnissa, läpikäynnissä ja aihioiden valitsemisessa, raw-käännöksissä, asetusten tarkastuksessa ja säätämisessä, rajauksissa ja vihdoin viimein efektien valinnassa ja lisäyksissä on tossa vaivaa, jatkossa pitää huomioida tuo kyllä D-kuvia arvioidessa ilman muuta.
Vs: Digijäärän avautuminen Hei, ootko huomannut että digikameralla voi kuvata niinkuin filmikamerallakin? Ei ole pakko varmistella yhtään enempää kuin filmillekkään jopa vähempi kuvia voi riittää jos varmistaa takatelkkarista tai muuten kuvien onnistumisen. Filmille piti käyttää Polaroideja jotta pystyi varmistamaan kuvauksen onnistumisen, ja silti piti ottaa sokkona ylimääräisiä ruutuja kun ei voinut olla varma..... Skannaamisessako ei tarvitse säädellä ja valita kuvia? Hitonmoinen pölyjen putsauskin saattaa olla ja värien säätämisessä voi olla tuskaa...
Vs: Digijäärän avautuminen Näkee ne jo negasta, mitkä skannataan. Pölyt skanneri poistaa automaagisesti ja värinsäätö on yhden napsun ja lisäksi yhden liukusäätimen säätö joskus. Tietokoneen äärellä lusittu aika on joka tapauksessa lyhyempi. Kokonaisajassa ei isoa eroa varmasti ole kummallakaan tavalla ja tuskin se on oleellistakaan. Yhtäkaikki, ei tuo vaivalta tunnu ainakaan minusta. Jos olet sen takia antanut mulle tai jollekin muulle filkalle kuvaavalle tasoituspisteitä -vai mitä termiä käytit- niin ei kai sitä ole kukaan tilannut. Itse tekeminen on osa mun harrastusta, ei ylimääräistä vaivaa. Miten niin ajattelit, että olisi kenellekään muullekaan, vaikka sieltä suunnasta saattaa siltä tuntuakin?
Vs: Digijäärän avautuminen Näkeehän sen negalta mikä skannataan, niin sen näkee digikuvastakin mikä valitaan, minusta sen näkee helpommin siitä. Jos sinä joudut säätelemään, rajaamaan, tarkistelemaan ym. digikuiviasi niin minä joudun rajaamaan, putsaamaan skanneria, negaa, poistamaan pölyjä, rajaamaan, säätämään, etsimään efektejä, tallentamaan ja tekemään varmuuskopioita puhumattakaan siitä mitää pimiössä tehdä. Siis paljon pitää nähdä filmin eteen töitä. Enkä ole antanut kellekkään filmi-irtopinnoja. Aikoinaan suoritin ViPen ja VATin puhtaasti filmikuvaamisella joten siinä oli punnertamista välillä yönkin tunteina ihan riittävästi
Vs: Digijäärän avautuminen Taitaa minullakin olla semmoiset 40 000 negaa ja diaa arkistojen aarteina... Suunnilleen taidan tietää, mistä on kysymys.
Vs: Digijäärän avautuminen Osallistunpa "keskusteluun", tietoisena riskeistä... otin viime vuoden lopulla vetovastuun duunipaikan valokuvauskerhosta - pieni porukka, nelisenkymmentä tyyppiä joskin henkilöstöä on 15 000. Muutamia kuvausreissuja ja kuvankatseluiltoja on ehditty alkuvuoden aikana pitämään. Suurin osa kuvailee aloittelijajärkkärillä, muutamat pokkarilla. Kuvat ei aina onnistu mutta ei haittaa menoa. Ketään ei kiinnosta mtfkäyrät, reunapiirrot, kennon dynamiikat eikä varsinkaan onko kamerassa filmirulla vai muistitikku. Mutta, kuvia tulee ja kaikilla on helvetin kivaa. Aika lailla terapeuttista, ainakin minulle. On palannut mieleen mistä tässä hommassa on kysymys. Tarinan opetus on että nettijorinan ja -ruikutuksen sijaan kannattaa mennä ulos, ottaa niitä kuvia ja etsiä eläviä ihmisiä seurakseen, kuvaamaan ja keskustelemaan. IRL, niinku. Kommunikointi on aika tavalla helpompaa, ja kummasti vähenee tarve kirjoitella esim. tänne. Just my five cents.
Vs: Digijäärän avautuminen ei mulla oo digikuvista mitään vaivaa. Eihän mulla ees oo digikameraa. Ei oo ollu ikinä. En keksinyt, mitään järkevää perustetta sellaisen hankkimiseen. Olit kuitenkin ketjua alussa sitä mieltä, että filmikuvista saa irtopisteitä. Kuka niitä sitten antaa, kaikki muut digikuvaajatko paitsi sinä? Filkkakuvaajalla ei oo mitään järkevää syytä tuollaiseen, miksi olisi, kun homma on sama kaikille filmikuvaajille. Normi osa prosessia. Sen olen ollut huomaavinani, että kovasti käsitellyt kuvat keräävät monesti kiitosta käsittelysta ja käytetystä työmäärästä. Eihän digikuvaajilla vain ole mitään keskinäisen kehumisen hyväveli - kerhoa? Ei kyllä voi olla. Pakko ne on tulla säälittäviltä filkkakuvaajilta, joilla ei yksinkertaisesti ole varaa pistää sellaisia summia kalustoon. Joutuvat puolensataa vuotta vanhojen romujen kanssa touhuamaan tai kyhäämään jonkun pelkän reiän läpi valottavan rutkun, kun ei linsseihin ole varaa. Niitä ne on oltava, ei ole muuta mahdollisuutta.
Vs: Digijäärän avautuminen Ahaa....kirjoitit digikamerattomana siitä, kuinka kuvauskeikan jälkeen pitää valita 200 ruudusta oikeat kuvat, säätää kuvia, rajata, tarkastaa asetuksia jne.jne.......ja nyt tunnustat että ei ole eikä ole ollutkaan digikameraa. JEP-JEP. Nyt ymmärrän tälläisen filmikuvaajan mielipiteet digikuvaamisesta..... Itse aikoinani filmille kuvanneena olen havainnut että filmikuvista joiltakin saa irtopinnoja, toisaalta ihan sama mulle. Se että runsaasti käsitellyt kuvat saavat pisteitä on vähän muotijuttu, sitäkään multa ei välttämättä irtopinnioja heru, toisaalta niissä voi olla joku kiva keksitty juttu joka saattaa vähän plussaa ansaita, itsellä kun ei luovuus ja mielikuvitus ole kovin kaksista. Kaikensorttiset vintagejutut ja sävynpudotukset on niin kulutettu juttu. Itsekkin sitä jonkinverran teen, mutta paluuta normaalimpaan suuntaan oon tehnyt. Hyvin ajatuksella otettu kuva on moninverroin parempi kuin hauskasti jälkeenpäin käsitelty suttu. Jos valokuva on pääasia, niin digikuvaaminenkaan ei ole mikään kovin kallis harrastus. Ei siihen tarvita säkillistä viimesenpäälle olevia runkoja, eikä optiikoita, vaan vähälläkin pystyy tekemään ihmeitä. Luitko aloitustekstin, jossa mainitsin myös uusien hyperdigipiipittimien kuolaajat. Jos on rahaa, niin saahan sitä polttaa filmiä tai ostella (haaveilu ei ilmeisesti maksa mitään) uusia digihärveleitä. Mulla ei oo rahaa kumpaakaan, ei filmiin eikä vemputtimiin.