Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Digijäärän avautuminen

Discussion in 'Yleistä keskustelua' started by RB, Feb 11, 2014.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Digijäärän avautuminen

Itse koen, että digikameroiden kuvanlaatu on ollut riittävän hyvä canon 20D ja Nikon d200 ajoista lähtien. Muotokuvia kun salamoilla ottaa ja muualla käyttää salamaa, niin noilla saa todella hyvää jälkeä aikaiseksi.
    Pikseleitäkään harvoin tarvitsee enempää.
    T Jukka

2. nomad

nomad Well-Known Member

10,349
    167
    63

Riittävän hyvä - mihin?

20D:tä minulla ei ole ollut, mutta kyllä D200 oli kuvanlaadullisesti pettymys. Se ehkä kilpaili kinofilmin kanssa, mutta eipä tuossa hirveästi mitään extraa ollut. Dynamiikka oli kapeahko ja ISO1600 oli suurin käyttökelpoinen herkkyys - sekin vaivoin. Nykyisin vastaavan kokoiset digijärkkärit kilpailevat keskiformaatin kanssa ja menevät jopa ohikin jso kuvan teknistä laatua arvioidaan.

Eilen kuvasin potkiaisiin liittyvää perhekuvaa Nikon V1:llä. Oli vähän hämärää joten ISO1600 ja 3200 olivat tarpeen. Nuo kuvat olisivat jääneet ottamatta niin D200:lla kuin filmikamerallakin, mutta nyt lopputulos oli täysin asiallista. Täyskennoista en tuohon hommaan viitsinyt ottaa sillä kysymys ei ollut mistään kuvaussessiosta.

Kaiken kaikkiaan ne paljon puhutut "digikameran edut" konkretisoituivat jälleen. Jo senkin takia, että puolen tunnin sisällä kuvat oli jaettu niitä odotelleille asianosaisille facebookiin.

Valokuvaus on arkipäiväistynyt kohtuullisten hyviän digikameroiden ja kamerapuhelinten ansiosta. Se on hieno juttu vaikka mitä sanottaisiin.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Se riippuu käyttötarkoituksesta. Ja kyllä tuo d200:kin jo pääsääntöisesti kuvanlaadultaan keskivertoharrastajan käytössä ohittaa kevyesti keskikoon filmikaluston, jos ihan vain kuvaa tarkastaan tekniseltä laadultaan. D200 tiedostostosta tekee pienellä kuvansäädöllä tiedoston, josta erinomaisen näköisen printin, jonka pitkä sivu on 50 cm.
    Pimiössä vastaavaan suurennokseen keskikoon negasta saa tehdä kovasti töitä, polttaa aikaa ja paperia.
    T Jukka

4. Keni

Keni Well-Known Member

6,384
    1,764
    113

Niinpä, ikävä kyllä tähän ollaan jo totuttu. Jos itse saisin bannin tai edes joutuisin ennakkomoderoinnin piiriin, en enää kehtaisi kirjoittaa riviäkään samalla forumilla. Olisi peliliin katsomisen paikka, vakava sellainen.

5. jhalmu

jhalmu Active Member

8,551
    3
    38

+1
    Tää oli taas vähän aikaa ihan kiva paikka *huoh*

6. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

C 20D oli riittävän hyvä syrjäyttämään filmin, vain asiakkaiden oikut pari kertaa ovat vaatineet filmiin eikä silloinkaan kuvan laadusta ollut kyse. D100 ei siihen kyennyt.

7. RDahl

RDahl Staff Member

7,895
    117
    63

Siehän sen tiiät

8. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7,709
    10
    38

Kukaan ei ole kieltänyt sanomasta mielipidettä eri filmikameroilla otetujen kuvien ketjutteluista, saati saanut siitä sanktiota, jotta lienee sallittua?
    Oli kielletty nokitelu erään henkilön kanssa ja erhdyisn vastaaman kun tämä tuli mun kuvaketjuun avautumaan, rikoin siinä asetettua sääntöä ja sain ansaitusti ennakko moderointia viikon = kirjoituseni pitää ylläpidon hyväksyä enenkuin se tulee esille.
    Taisin kirjoitta yksi tai kaksin komenttia viime viikon aikana, olin myös reisussa.
    Jotta?

9. m1xer

m1xer

359
    0
    0

"saikku" loppunut :)

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23,216
    3,528
    113

Mutta kehtaat kyllä muutoin siirtyä asian puhumisen sijaan henkilökohtaisuuksiin?

Olisikohan peliliin katsomisen paikka....

11. m1xer

m1xer

359
    0
    0

Oliskohan "filkkalaukun" perustamisen paikka :/

12. keegan

keegan Well-Known Member

8,658
    1,574
    113

Ei huono ajatus.

13. Keni

Keni Well-Known Member

6,384
    1,764
    113

Kuten varmasti huomasit, puhuin henkilökohtaisesti ihan itsestäni. Jos kohdaltani joskus käy näin, lupaan pysyä kannassani. Vapaaehtoisia taukoja saatan pitää ihan muuten vaan sitä mukaan kun mitta täyttyy.

14. Vs: Digijäärän avautuminen

Olisikohan nyt aivan mahdotonta myöntää, että filmi ja digi ovat rinnakkaisia tapoja tallentaa valokuva. Perusteeltaan erilaisia, mutta kuvaamiseen liittyvät visuaaliset seikat (sommittelu, rajaukset, leikkaukset, huomiopisteet, katseen kulku) ovat kuitenkin samoja.

Noista tiettyyn merkkiin tai polttoväliin keskittyneistä ketjuista huomaa ainakin sen, että keskimäärin julkaistuihin kuviin on käytetty enemmän keskittymistä, kenties kiinnostustakin ja aikaa.

Onnistua tai epäonnistua voi helposti molemmilla eikä ole tarpeellista arvioida kuvaa huonommaksi tai paremmaksi vain tallennusmedian vuoksi.

15. jhalmu

jhalmu Active Member

8,551
    3
    38

Kyllä mä koen erittäin tarpeellisena omistaa tuon mun Nikon 5200 ja kittilinssin. Mulla filmikamerakuvaustapa ei ole vaan tarpeeksi nopea ja joskus vaan haluaa kuvata ja antaa kameran miettiä. Toki kinolla vähän nopeampaa nyt, mut silti. Ne tosiaan on täydentäviä. Ja hämärässä kuvaaminen: mieluiten otan muutamat kuvat myös digillä. En ole vaan niin hyvä. Kittilinssikin on paljon kevyen käytännöllisen laajempi kuin mun obiskavalikoima filmillä.

16. markku55

markku55 Active Member

Oletkos nostanut itsesi jo päämoden asemaan, katso vaan itse peiliin, vakavasti.

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23,216
    3,528
    113

Juu toki.  Sehän on ihan eri asia kertoa olevansa muita parempi, kuin sanoa muitten olevan itseään huonompia.  Tokitoki.

18. markku55

markku55 Active Member

Et nyt huomaa miten kirjoitat, et puhunut itsestäsi vaan VERTASIT itseäsi Jariin ja se on ihan toinen asia, eli moitit ihan SUORAAN Jaria.

19. Keni

Keni Well-Known Member

6,384
    1,764
    113

Jahas Jarin ikioma selkääntaputtajavelikerho on näköjään herännyt. [hymiö]

Sanoin miten itse tekisin vastaavassa tapauksessa. Muiden tekemisiin en tietenkään voi enkä haluakaan vaikuttaa.

Tämän enempää ei sanottavaa tästä asiasta.

20. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2,658
    625
    113

Pelkkiä kuvia viikon, pari - tylsäähän tää on tietysti ollut ...