Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Digijäärä (digipäivittäjä)

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 12 Helmikuu 2013.

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Samahan se on nykyään melkein kaikessa: on erikseen kävely- ja juoksutakkia ja housua, golfmailoista tulee uutta "teknologiaa" joka kaudelle, autoissa vaihdetaan takavalojen ilmettä ja kas, eikös vaan ala tuntua "vanhalta" ruuhkassa kun katselee uudempia ja eikös ne vaan ole kaikki sillä paremmin vetävällä kaistalla?

    Maantiepyöriä pitää "päivittää" uusilla kiekoilla jotka saattaa olla montakin grammaa kevyemmät ja maksaa vaan 1500€ tai jos onkin samat grammat voi olla jopa merkittävästi apua ilmanvastuksen pienentämisessä tai jäykkyydessä johonkin suuntaan.

    Aika harva filmijääräkään taitaa kuvata yhdellä ja samalla, ostellaan ja myydään ;) 

    V-MS

    Jne yms etc.
     
  1. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Olympuksessa on sitten varmaan jotain tosi eksoottista. Vanhoja Nikoneita myydään mono kennoisiksi modifioituina ihan siedettävään hintaan:

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Firma löytyy Kanadasta. Icodome, Jim Chung

    Mallikuva modatulla D5100 Nikonilla:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    jk
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Mä olen lähinnä myynnyt kun on tarvinnut ruokaa saada... Muuten mennään samalla kalustolla vuodesta ja kymmenestäkin toiseen.
    Mitä niitä nyt vaihtelemaan...

    Oikeastaan kyllä mä toivoisin että joskus olisi taloutta päivittää 4x5 fieldi vähän parempikuntoiseen, mutta odottakoon se projekti aikaansa. Vuosi, muutama, ehkä sitten.
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Mäkin olen vaihtanut filmikalustoa, viime aikoina olen vaihtanut päikseen ilman rahansiirtoja.
    Ratkaisevinta on ollut formaatti ja kevyes.
    T Jukka
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Kauemmin minä oon aktiivisesti kuvannut digirungoilla kuin filmirungoilla. Filmrunkoja tuli vaihdeltua useammin.
    Alussa digin kehitys vauhditti uusien hankintaa, mutta nyt menee kauan aikaa kun vaihtotarvetta tulee.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Pekka, kyllähän me tämä tiedettiin jo ennen kirjoitustani, kunhan mainitsin yhden mahdollisuuden olla ekologinen.
    Kaikki on kiinni rahan ansaitsemisesta, eli tuollainen moduuliratkaisu ei toimi kuin hörhöjen maailmassa vaikka se käytännössä olisi ihan toteutuskelpoinen ;D
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Kuin niin ei toimi? Onhan noita ollut jo pari vuosikymmentä. Siirryt vaan keskariin.  Joku esim. Hasseliin sopiva digiperä, ja sen kun vaihtelet runkoja sen eteen tai periä rungon taakse.  Sovitteilla on yhteensopivuus aika laajaa.  Voit vaikka vaihtaa kameran merkkiä, sama digiperä menee niin Mamiyaan kuin Hasseenkin.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Filmi aikana maailma muuttui loppujen lopuksi aika nopeasti, ensin tuli aika-automaatit ja hetkessä oli mukana aukkoautomaatit, siitä muutama vuosi ja oltiin AF jutskissa kiinni.
    Jos ajatellaan digikameroita, niin kaikki tuo on jo olemassa, ainoa asia on tuon helkkarin kennon kehittäminen, ja siinäkin voidaan kai sanoa, että jos ei hurjia ISO arvoja tarvita, niin luokkaa 2006-8 rungot on monelle ihan ok.
    Näin siis omasta näkökulmastani;D
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Ok, olin ajattelematon kun en huomannut mainita kokoa, eli ne koot jotka ovat tavan harrastelijoille mahdollisia ihan omalla palkalla hankittavia, ei siis kinarikokoa isompia.
    On tää vaan tarkkaa täsmä touhua, mitään ei saa suustaan päästää ilman reunaehtoja.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Taisi kuitenkin olla toisin päin, aukkoautomaatti ensin.  Hetkikin on suhteellinen käsite, aikaa meni about sen verran kuin paneskelusta kansakoulun alkuun.  Jos siis muistellaan....  ;)
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Toki toki.  Harrastajan mahdollisuudet sinänsä ovat henkilökohtaisia, maailmassa on paljon sellaisia, joille jonkun vekottimen hinta ei ole merkityksellinen, vaikka meille onkin.

    Toisaalta, käytettynä keskarivehkeet eivät ole kalliita. 6 MP periä saa jo melkein kansaneläkkeelläkin.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Saatat olla oikeassakin jos puhutaan järkkäreistä, minullakin eka oli Konican aukkoautomaatti, mutta oletan edelleen, että aika-automaatteja oli jo ennen sitä markkinoilla "kompaktikameroiden" puolelta.
    Seuraava järkkärirunkoni oli Minolta ja se siis aika-automaatti.
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Tuo tieto on jo mielenkiintoinen, eli mihin runkoihin ja millä hinnalla noita periä saa - ihan oikeasti?
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Valitset ajan ja kamera valitsee aukon.
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Mun mielestä digirungot ovat olleet riittävän hyviä kaikinpuolin kaikkeen käyttöön (ainoastaan todella isot tulosteet vaatineet isompia vehkeitä) noin 5 vuotta, kun d3 ja sen jälkeen julkaistu d700 ilmestyivät.
    Olenkin kuvaillut d700 yli 4 vuotta....eikä ole oikeastaan tarvetta vaihtaa eikä ole tosissaan käynyt mielessäkään. d4 kyllä olisi valinta, jos olisi rahaa tai olisihan sitä, jos möisi kaikki muut pois.
    Olen varmaan jäärä.
     
  16. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    No, olit varmaan aikaasi edellä, mikä tuo kamera oli?
    Jos voitit jotain, niin korkeintaan sen kynnyksen ruveta käyttämään automaattikameraa ;D
     
  18. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  19. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Digijäärä (digipäivittäjä)

    Kodakin Super Six-20 vuodelta 1938 valottaa automaattisesti suljinajan esivalinnalla.