Piti ensiksi kirjoittaa tästä aiheesta artikkeli, mutta innostus lopahti toisen kappaleen jälkeen kun tajusin että turha tästä on kirjoitella sen suurempaa virttä. Perusidea on että otin mv-negatiivistä digikameralla lähes 2:1 - 1:1 makrokuvan muutaman puhtaan A4:n, monitorin ja orjasalaman avulla. Tämän jälkeen pistin ne Photoshopin läpi, jossa tein perussäädöt, kuten valkotasapaino, tasot ja kurvit. Mielenkiintoiset(?) tulokset näkee seuraavista kuvista: Tällä tekniikalla voi saada kuitenkin teknisestikin ihan varteenotettavia tuloksia:
Voisitko selostaa sitä tekniikkaa kuitenkin vähän enemmän, en ihan heti keksi miten nuo ainekset liittyy toisiinsa?
tykkään tosi paljon. varsinkin tuo ekakuva ja sen toinen versio jonka toisaalla näin antamasi linkin päässä. tuota tekniikkaa varmasti täytyy joskus kokeillakkin kunhan saan välineet siihen . erittäin miellyttävää jälkeä
Notuotanoin. Vaikka tälle prosessille löytyy esim Soligorilta erillinen vehje, itse tein seuraavasti: Negatiivit sain Rajalalta sellaisissa muovitaskuissa, jotka ovat käteviä tähän tarkoitukseen - filmikaistaleet pysyvät suorana eikä keriydy ja pintaa on helpompi pyyhkiä pölyistä. Roikotin filmejä monitorin edessä, pistin filmien ja monitorin väliin A4-paperinpalan (toimii valoa heijastavana taustana). Lisäksi A4-paperilla tein niin etteivät filmit roiku suoraan monitorissa kiinni, vaan että filmien ja taustapaperin väliin jää muutama sentti väliä. Sen jälkeen pistin pöydälle SB-600-salaman orjatilaan osoittamaan ylöspäin, taitoin sille kolmannesta A4-paperista suuntaavan 'teltan', jolla suuntasin valon filmin ja taustapaperin väliin. Näin filmi valaistaan takaa. Sen jälkeen iskin D70:n kiinni 50/1.8 opiskan 31mm loittorenkaalla. Runko manuaalitarkennukseen sekä integroitu salama komentajatilaan, heilutellaan kameraa edestakaisin kunnes kamera ilmoittaa että kuva on tarkka (tarkennus otetaan negatiivista löydetystä tarkastä kohdasta), painetaan laukasinta ja toivotaan että kuva oli tarkka. Jos ei, uusiksi Itse käytin arvoja iso200, 1/200, f/8. Tällöin negatiivista ei huomaa vaikka sisäinen salama heijastuukin filmistä, koska taustalta tuleva salama on voimakkaampi ja peittää sen. edit: niin, ja ne mustat täplät kaikissa kuvissa paitsi alimmassa kuvassa on pölyhiukkasia joihin salama on ottanut - kuvat ovat kuitenkin käännetyt negatiiveiksi photoshopissa. Jos haluaa rojumpaa jälkeä, ei pyyhi pölyjä pois. Viimeisestä kuvasta pyyhin pölyt pois molemmin puolin - sen takia se näyttää puhtaimmalta kaikista kuvista.
OK, kiitoksia. Jotain tuommoista kehittelin omassa mielessäkin noista aineksista, mutta tuo monitori hämäsi, en keksinyt millään ilveellä mihin sitä tarvitaan
Kokeiltavahan tätä on Kokeiluinnostukseen innoitti tuo kakkoskuva kukasta, joka on saanut minusta jotain vuosisadan alkun historiallista epookkitunnelmaa touhusta - sekä ylimääräisen annoksen herkkyyttä "mummon pelargonialle"... (Onko täällä muita niin vanhoja jotka muistaa tään Kari Kuuvan Tango Pelargonian?)
no joo.. aloitin vahingossa uuden topicin samasta aiheesta kun en tiennyt tällaisen olemassa olosta, joten sen voi poistaa ja laitan tähän uudestaan viestini, eli: Hejsan alla basaserase.. tai jotain.. Olen muutaman viikon ajan kuvannut digin rinnalla mv:tä ja kehitellyt negoja vaihtelevalla menestyksellä. Sitten rupesi ottamaan vähänniinku kupoliin, koska pimiöön pääsen vasta ensi vuonna ja halusin nähdä mitä on tullut kuvattua, miten on tullut kuvattua ja kehitettyä. Kehittelin semmoisen "skannerin", että.. (keittiön jakkaralta kattoon päin lueteltuna): Keittiönjakkaran päällä oli pahvilaatikko (n. 50 x 50 x 25cm) ja pahvilaatikossa sähkösalama (synkkapiuhalla). Pahvilaatikon päällä n.2cm:n paksuinen styroksilevy, jonka päällä A4-kokoinen kirjekuori. Kirjekuoren päällä lasinen jogurttikippo, jonka päällä A5-kokoinen lasilevy, jonka päällä mustavalkonegatiivi, jonka päällä vielä toinen A5-kokoinen lasilevy. Tarkennuksen apuvalona 300w studiovalo, jonka luonnollisesti sammutin reproamisen ajaksi. Kuvat otin 20mm loittorenkaan päässä olevalla 50/1.4 objektiivilla aukolla 5.6 (jalustalta tietty) ja mirror lock uppia käyttäen. Fotarissa positiiviksi, sekä pientä (ja välillä hieman suurempaa) hienosäätöä kontrastiin + terävöitys. Tässä yksi tulos: Nyt kysyn, että oletteko koskaan tehneet mitään vastaavaa ja jos, niin millä metodeilla ja minkälaisilla lopputuloksilla? Alkuvalmistelujen jälkeen tuo on loppujen lopuksi aika nopea juttu, koska tarkennus tarvii tehdä vain kerran eikä tarvi muuta kun siirtää uusi ruutu etsimeen ja painaa nappia. EDIT: Lisää kuvia kotisivuillani ko-projektiosiossa...
Tarkoituksena oli kyllä kehittää jonkinnäköinen samantyylinen staattinen systeemi jossa pitää vain vaihtaa negaa ja painaa laukasinta. Mutta laiskuus voitti, joten tein tuon vähän kömpelömmin. Kyseessä oli kuitenkin vain muutaman testiruudun tallentaminen koneelle. Jos alkaisin useita filmirullallisia arkistoimaan koneelle, tulisi minunkin keksiä joku parempi tapa tähän. Kiitos siis ideasta