Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Harmaudesta en osaa sanoa, mutta kertakäyttöisiä litkut eivät ole ja kaikki kitin putelit sekoitetaan kerralla käyttöliuoksiksi. Voiko Fujin kitin aineita korvata Rollei Digibase aineilla? Rolleita ainakin on saatavilla erillispakkauksissa. Entä sitten Tetenal? Onko sen ero ainoastaan yhdistetty bleach ja fix eli blix?
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Rollei Digibase kemiat on Fuji Huntin tekemiä kemioita. Samaa tavaraa. Kannattaa muistaa kehitteen osalta, että kehitysaikaa tulee tasaisesti kasvattaa jos haluaa pitää värit ja saturaation tolkullisena. Joka neljäs rulla +15 sekuntia kehitysaikaan toimii aika hyvin.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Mutta kyllä on aika hinnoissa noi C-41 litkut vrt. Rodinal. Toivottavasti on edes mieleisiä tuloksia
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Vertailuhinta pitää ottaa kehityspalvelusta, esimerkiksi reilun 6 euroa rullalta (Who's Next Lab). 10 filkkaa yli 60€. Sitäpaitsi itse kehittäen voi jopa saada mieleisempääkin. http://www.macodirect.de/fuji-film-press-literbrfor-films-40027brfor-films-10021-p-2014.html 5l kit: Price per self-developed film: - 400/27°: 1,02 € - 100/21°: 0,77 €
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Sanokaas miten saisi stabilizeria litran edullisesti? Macolla maksaisi kahdeksankymppiä, koska sitä on tarjolla vain 100ml pullossa. Muuten olisi siellä kaikki muut litran putelit edullisia. http://www.macodirect.de/digibase-single-units-c-416_404_534_405.html
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Hieman taustaa kysymykselle: Mulla on nyt digibase midi-kit eli litran määrät litkuja. Siinä tuli mukana vain puoleen litraan stabia (50ml). En tiedä kuinka pitkään kitillä viitsii kehittää. Nyt ollaan reilussa kymmenessä filmissä vasta. Rasittaa ettei voi kuin kaksi 120 rullaa tai kolme kinoa kerrallaan kehittää. Yhden spiraalin kerrallaan kitin stabissa voi pyöritellä. Olen myös vetänyt siitä läpi filmin irrallaan kuivumaan. Vaan väheneehän litku myös aika paljon tuossa koko ajan. Sitä on tottunut mustavalkoisessa siihen että loppupesu on kunnollinen ja viimeinen litku on kertakäyttöinen photo-flo tai vastaava parin tipan pehmennysaine vain, niin nyt tuon niukan stabimäärän kanssa huomaan olevani huolestunut siitä, mitä siihen kertyy monikäyttöisenä. Pitäisi varmaan laskea se kahvinsuodattimen läpi jotta ainakin kertyneet hiukkaset (pölyt) poistuvat. Toinen juttu on siihen liuenneet aineet, kun loppuhuuhtelu on hyvin vaihtelevasti suoritettu. Joskus jaksaa lutrata 15 minuuttiakin, joskus taas ei. Jatkuva virtaus on mahdoton täällä koska vesi on sellaista että ämpäriinkin kertyy sentin kerros ruostehyhmää pohjalle kun se seisoo viikon. Suuri rautapitoisuus on siis kaivovedessä ja sehän on tunnetusti mahdoton suodattaa suoraan pois - vaatii ensin hapettumisen. Jatkuvassa huuhtelussa , siis hanasta virraten, on vaarana että se hapettuu ja kiteytyy filmin pinnalle. Suunnittelin hankkivani kymmeneen litraan kaikkia käyttöliuoksia. Jos stabi on noin kallista kuin Macolla tällä hetkellä näkyisi olevan, sitä pitää pihdata kuten kitissäkin on tehty. edit. Jos stabia ei saa kuin 100ml tiivisteenä, tietenkin minun kannattaa hankkia 5 litran kitti, Fujin tai Rollei Digibasen pakkauksena. Kumpaakin taisi olla Macolla tarjolla.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Laita se stabi johonkin erilliseen astiaan, pura negat pesun jälkeen kelalta (päivänvalossa!) ja upota negarullat stabiin yksi kerrallaan pieneksi hetkeksi. Stabia ei tarvitse sen kummemmin käännellä eikä sitä mielellään edes laita tankkiin koska se sotkee kelat. Jos ei ole tarkoitusta talletella negoja jälkipolville niin voi tyynesti unohtaa koko stabin. Ei ne negat ihan heti happane.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Niin kyllä, kuten taisin kirjoittaa (tai ainakin tarkotus oli), yksi kerrallaan olen käsitellyt filkan kerrallaan stabissa. Läpikin olen vetänyt filkka irrallaan. Joten vastaus ei tunnu oikein natsaavan kysymykseen. (Ja toki valossa, sillä eiköhän fiksi viimeistään tee negoista negoja. Loppuhuuhtelunkin teen valossa.) Mitään spiraalien sotkemista en ole huomannut enkä myöskään erityisempää voimakasta vaahtoamista kuten edellä on kerrottu. ??? Samanlaista vaahtoa vain kuin mustavalkoisessa kostutusaineella.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Pienellä stabilaattorin määrällä sitä on vaan sitten pärjättävä. Eipä sitä tunnu helpolla löytyvän 100ml isommissa erissä. (josta tulee 1000ml käyttöliuosta). Pitänee ainakin suodattaa se välillä. Muutamaa keskusteluketjua kävin läpi ja mitä englanninymmärtämiselläni selvisi on stabilaattorin koostumuksen ja filmien muuttuminen jossain vuoden 2000 paikkeilla. Ilmeisesti moderneillakin filmeillä voisi käyttää vanhempaa formaliinipitoista stabia (DIY: formaliinia tietty määrä kostutusaineeseen), vaikka nykystabit eivät sellaisia enää taida olla. Tuo vanhempi stabityyppi on esimerkiksi Kodak Flexicolor Stabilizer III. Jenkeissä sitä on edelleen tarjolla, vaan tänne saaminen ei taida olla helppoa. Kysyin tuolta myyjältä lähetyskuluja ja vastaus oli tyly "eikö siellä muka ollut lähetyskuluja ilmoitettu" + "ota yhteyttä ebayhin jos ilmoituksessani on virhe". Pari lisäviestiä tuli keskusteltua asiasta. Ilmeisesti myyjä tykkää viettää päiväänsä turhiin kysymyksiin vastaten. Ehdotin että laittaa seuraavaksi vaan suosiolla shippin to US only ja toivotin hyvää päivänjatkoa. "Shipping: $900,000.00"
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Onko edellä mielestänne nillitystä vähäisestä stabin määrästä? Tällaista palautetta sain että olisi, mutta itse en huomaa.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Ilmeisesti 3-4 aukon pushaus on vaikeampaa kuin 1-2:n. Tekisi mieli kokeilla ainakin tuota yhden aukon pushausta perus kuluttajanegalla/portralla tai joillakin dioilla. Oliko niin, että hidas filmi pushaantuu paremmin. Enemmän hyötyähän siitä olisi herkemmillä filmeillä. Nimenomaan perus klubivalaistus on hyvä esimerkki. Nimimerkillä 800-3200 herkkyyksiset filmit on aika kalliita. Sitten mietin paljoko rullia olette saaneet hyvällä laadulla Tetenalin kitistä irti. Kumpi kuluttaa kemioita enemmän, pitkät kehitystauot (eri filmien välillä esim. useampi viikko) vai herkät filmit?
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Kannattaa miettiä vaakatasossa kehittämistä, säästäsit nesteitä aika paljon. Moottori tietty jeesaa, mut jokatapauksessa väriä kehittäessä pitää purkkia pyöritellä jatkuasti, joten kannattaa ottaa se hyötykin siitä irti. Omissa purkeissa esim. 250ml kehittää 2 x kinari tai 2x 120.. ja 500ml purkissa menee 5 rullaa kinaria tai 6 x 120. Käytän nesteet 2 x ja sitten dumppaan (erillisissä 250ml purkeissa), ei tarvi huolehtia siitä että onko ne puhtaita tai toiminnassa. Tohon tapaan kehittää 250ml purkilla 16 rullaa kinaria ja 500ml saa jo 20 rullaa kinaria (24 rullaa keskaria!). Litran setillä siis.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Tarkoitatko seisontakehitystä eli jotain tunnin kehitysaikoja?
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! en kun sitä että purkki on vaakatasossa... ei tarvi olla purkki täys litkuja (kuhan pyörittää purkkia jatkuvasti)
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Helpoiten tuo onnistuu vesihauteessa tuo pyörityskehitys (kunhan on 100% tiivis tankki). Pitääkin kokeilla seuraavan kerran tätä, viimeksi tuumasin jo että kokeilisiko, mutta tein sitten normaalilla käsikehityksellä. Veden saan pysymään hauteessa tasalämpöisenä niin että otan kahvisuodatinpussin yhden puolen, jesarilla kiinni altaan viemärin päälle, valuu hiljalleen tyhjäksi ja lisää vain sopivan lämpöistä vettä tilalle.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Mä tein joskus E-6 ja C-41 -kehitykset hauteessa purkkia kyljelleen pyörittelemällä. Hyvinhän se toimii, mutta etenkin sen E-6:sen lähes tuntiin venyvät kehittelyt oli aika työläitä... Nyt olen vaihteeksi agitoinut moottorin sijasta C-41:t käsin, helppoahan tuo on. Ohjeena olen käyttänyt kodakin E-6:lle antamia käsi-agitointiohjeita.. C-41 käsin sen takia, että kyljellään pyöritellessä on suuri riski epätasaiseen kehitykseen jollei kehitettä saa kaadettua kyljellään valmiiksi pyörivään purkkiin. E-6 ei tästä kärsi, koska kehitysaika on pitkä, mutta C-41:n reilu 3min on niin lyhyt, että alkuvaiheen kehitteen leviäminen näkyy helposti 120-koossa jo. Laakafilmit sitten menevätkin pilalle.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! tratti jossa on putkenpätkä jeesaa tossa kemioiden sisään kaatamisessa kun purkki on kyljeltään pyörimässä, itel ei oo ongelmia mut tollasta käytetään
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Sellainen mulla on, taisin diy-puolella joskus esitellä.Koneellisessa pyörityksessä hyvä, mutta käsin pyörittäessä ei tietenkään toimi (kun purkki kelluu kyljellään vesihauteessa )
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Miten tuo sitten oikein tapahtuu? Ilmeisesti Jobon purkki ja vähän kehitettä nopeasti sisään ja pyöritys alkaa. Mutta siis tarkemmin ottaen, paljonko kehitettä ja millaista on pyöritys? Mulla on Jobon purkki ja laakafilmipidikkeessä ei ole niitä siivekkeitä lisäosana. Mustavalkoista kokeilin sillä ihan hyvin tuloksin mutta kehitys oli pystyasennossa suurella kehitemäärällä ajoittaisin käännöin/pyörittelyin. Värinegaakin tulee kuitenkin kehitykseen... edit: Rullafilmit olen kehittänyt Patersonilla. Kannattaako sillä ruveta pyörittelemään sentään, kun se ei ole tehty pyörityskoneeseen. Viiden kinofilmin /kolmen rullafilmin purkki on jo melko pitkä. Sen vaakatasossa pitäminen voi olla hankalahkoa, mutta ehkäpä kannattaa kokeilla. Muuten ei oikein voi ajatellakaan kolmella spiraalilla rullafilkkoja kehittävänsä, koska purkin täyttöön menee kuluu sen verran kauan.
Vs: DIGIBASE C41 kisavinkkejä kiitos!! Jatkoa edelliseen. Kahdella rullafilmillä (tarkoittaa 120) kahdella kierukalla Patersonilla kehitin mutta kolmea en viitsinyt päällekkäin laittaa. Kun kehitteen kaataa sisään, menee se keskiputken kautta alas ja nousee tasaisesti ylös kastaen filmit. Ylemmät filmit saavan hiukan vähemmän kehitysaikaa, mutta mitään jälkiä ei kehite ainakaan jättänyt koska rajaa ei synny vaan kehitysmuutos on täysin liukuva. edit. Jaa niin juu: Kehitys lakkaa samalla tavalla kuin alkaakin, joten alemmat filmit keskeytyvät ylempiä aiemmin! Jos nyt sitten ajatellaan kehittämistä vähällä kehitemäärällä vaakatasossa pyörittäen, laakaa tai muuta, onnistuuko se helposti ilman että kehite jättää jälkiä negoihin siitä kun ensin pystyasennossa kaataa kehitteen purkkiin ja sitten laittaa kannen päälle ja alkaa vaakatasossa pyörityksen? Alaosat kastuvat ensin ja sitten on pieni viive välttämättä jossa on raja kuivan ja märän välillä. Mun pitää arpoa kahden tavan välillä kunhan 4x5'' värinegojen kehittämiseen pääsen. On mulla jo 10 kappaletta hankittuna kokeeksi, mutta kuvaamatta vielä. Purkki on Jobo, ilman 'spiraalin' lisäsiiveikkeitä. Jatkuvaan pyöritykseen on jotain ennakkoluulojakin minulla. Että voiko tulla tasaista? <SIZE size="1"]edit. vielä lisää juttua perään</SIZE>