Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

taas yksi filmi poistuu

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 2 Marraskuu 2011.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Kodak ilmoitti, että vuoden vaihteessa päättyy Elitechrome 100:n taru.

    Kodakilla alkavat diafilmit olla vähissä. Mitä sinne enään jää? Muistituntumalta E100G ja E100GX.
    Elitechrome 200 taisi kuolla jo aiemmin.

    Vähiin käy vaihtoehdot. Diakuvaaja ei enää voi valita eri filmien välillä sitä jonka 'paletti' tuntuu sopivan aiheeseen. Eikä halpoja harraste-filmejä enään ole.

    Sensiat menivät. Joskin agfan ct100i lienee tällä hetkellä Sensia 100 II -versiota.
    Se onkin ainoa jäljellä oleva halvemman luokan diafilmi.

    Harmittavaa, että loivemmat filmit on poissa. Agfan nimellä myytävää vanhaa sensiaa lukuunottamatta, mutta eivätköhän nekin varastit ehdy.

    Dia katoaa. Vielä muutama vuosi sitten uskoin, että dia säilyy hamaan tulevaisuuteen, mutta värinegat katoaisivat. Menikin toisin päin.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: taas yksi filmi poistuu

    oha sitä veleviaa...
     
  3. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Sen että dia katoaa, tajusin jo muutama vuosi sitten, Jobo sai lähteä, kaikki diakama pakkasesta meni Mäntsälässä euron per rulla. Nyt tulee tilalle leffa 35mm negaa, jota kehitetään eri tavalla. Eterna vivid 160 on aika hemmetin hyvää "hidasta" negaa. Nopeissa on Eterna 500T loistava konsertti/reppisfilmi (tungsten) jonka voi valottaa 1600/3000 asan mukaan. Sitten eastman 500T on repertuaarissa mutta kinkkinen kehitettävä, lähinnä tuohon erikoiskehitykseen jossa siitä ensin kehitetään MV nega, valkaistaan MV osuus pois ja kehitetään uudelleen Värinegaksi. Tätä tekniikkaa käytin noissa "Torin jazz kuvissa" mutta kyllä Tungsten 500 käy siihen myös erittäin hyvin- ekstreemiä jälkeä, mutta sitähän ajan takaa, on sitten kyseessä MV tai Värikuvat.
     
  4. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
  5. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Juupa juu, Digibase... Sitä on kaapissa varmaan kolkytä rullaa mutta ei tohdi edes ilmaiseksi antaa...Teeppä testi: kuvaa rulla CR eli"diaa" ja CN eli "negaa" ja kehitä joko C-41 tai E-6 prosessissa  samaan aikaan ja huomaat... Mitä???
     
  6. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Anna Jukka mulle, mä ihan harrastuneisuuttani tykkään säätää värejä paskoista/vanhoista värifilkoista postissa.
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Vaan markkinoille ei enään jää yhtään 'neutraalia' filmiä, jos elitechromen lievän lämminsävyn hyväksyy neutraaliksi.

    No, kalliista filmeistä E100G sentään vielä on olemassa.
    Fujilta on turha etsiä filmejä jotka sopisivat normaaliin muisto/matkakuvaamiseen - linjalla on jäljellä vain enemmän/vähemmän karkkisävyjä.

    Tämä on paluu vuoskymmeniä taaksepäin. Ei ole juuri valikoimaa ja niissä mistä voi valita, on kaikissa joku värivirhe - joka ei haittaa kunhan ei kuvaa arkielämää dialle.

    Ilmeisesti tämä on tietoinen/markkinoiden sanelema suunta: Dian käyttäjät kuvaavat etupäässä maisemaa / rakennuksia / luontoa jolloin ihonvärin toistuminen ei ole tärkeää?


    ps. yöllä kirjoittamassani viestissä mainittu E100GX:hän poistu markkinoilta jo ajat sitten ja jäljellä on 'neutraalihko' E100G ja velvian kanssa kilpaileva E100VS.

    E100GX oli mainio filmi, lämminsävyinen - hyvin lähellä elitechrome 100:sta (mahdollisesti sama filmi - kuten elitechrome 100 extra saattaa olla E100VS. Lähteet: nettispekulaatiot).


    Fujin filmeistä tykkäsin Sensiasta (ja Astiasta) sekä Velviasta. Provia ei ole koskaan oikein iskenyt. Se on vain filmi jossa on pieni rae ja huono ihonväri.

    Velvia 100F:n olemassaololle ei kai ole muuta syytä kuin markkinoiden pienin rae(?) yhdistettynä parhaiten säilyvään E-6 filmiin. Jos haluaa että diat säilyvät parhaalla tavalla niin Velvia 100F on valinta. Miksi se on Velvia, sitä en tiedä. Velvioiden paletin kanssa se ei jaa yhtäläisyyksiä ja on ärsyttävän kallellaan keltaiseen sopivissa olosuhteissa.
     
  8. Vs: taas yksi filmi poistuu

    sitten kun tuo  sun C-41 kittis tulee, laitan mukaan tarpeeksi... papru lähetys tuli jo, mutta C-41 puuttui, perskules...
    Niin: CR eli dia ja CN eli nega Digibase on samaa Agfa /gevaertin ilmakuvausfilkkaa, samaten tuo Bird sarja. yksi niistä on vaan käännetty filmipohja linssiin päin ja emulsio painikelevyyn päin... ja voihan Vittu mitä säätöä...
     
  9. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Missäs kehittelet ?? jos itse, niin tutustuppa Ph arvon säätelyyn ( rikkihappo jne..)
    se on nopein tie kylmä/lämmin akselille
     
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Silloin kun kuvasin vielä kaikille noille niin kehitys hoitui yleensä Who¨'s Next:ssä... viimeiset Kuva Paijulassa.
    Laatupaikoiksi tunnustettuja molemmat.

    Omakehitykset ovat tuottaneet samanlaisia tuloksia.


    Mikä kirjoittamassani tökki niin pahasti? Samanlaisia kokemuksia on muillakin ollut. Velvia 100F:n tullessa markkinoille sen keltaisuutta tietyissä oloissa ihmeteltiin lehdissäkin.


    Maisemakuvauksessa värille mun suosikki on keinovalodia + värikääntösuodin + 1 aukon ylivalotus ja alikehitys (venytys, pull).
    Valitettavasti ko. materiaalista on kova pula koska ne ovat poistuneet markkinoilta. Laakaa on onneksi pari pakkaa vielä.

    Vaan jos palataan siihen muistojen räpsintään vaikka lomamatkalta, lasten synttäreiltä jne... Niin siinä ei noista nykyfilmeistä pärjää enään kuin E100G, provialla on magenta-ongelmansa, velvia... turha edes yrittää, samoin E100VS.
     
  11. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Provian magenta ongelmasta voin sanoa: Kun olin japanissa, sain sekä velviasta että Proviasta aivan loistavia dioja sille matskulle joka mulla oli mukana suomesta. Juttelin labbiksessa että mistäköhän se johtuu: vastaus oli: FujinE-6 prosessi on erilainen, siinä on muunmuassa vesi alkuhuuhtelu. Sitä kun sitten omassa Jobossani kokeilin niin avot.. hienoja oikean värisiä Fujeja tuli...
     
  12. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Mikäs vika Provia 100 F --diassa on ?
     
  13. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Toiset myös ovat sitä mieltä että Fujit vaativat noni 30s pidemmän ensikehityksen. Mutta en ole varma onko näin todella vai onko kyse yksittäisten kuvaajien mieltymyksistä.

    Jotkut ovat sitä mieltä että Fujin magentaisuus johtuisi Ph-arvoista.


    Fujin omat CR-56 / E-6 -ohjeet sanovat korjaukseksi magentaisuudelle:


    1. Colour developer pH too low.
    2. Colour developer replenisher mixedimproperly (insufficient Part A).
    3. Too much colour developer starter used.
    4. Insufficient nitrogen agitation colourdeveloper or first and colour developers(Kodak only).
    5. Reversal bath too concentrated.

    Mielenkiintoista jos provian jne magenta korjautuu todella esipesulla. Astia/Sensiahan ei magentasta ole koskaan edes kärsinyt.


    Edit: Tapiola2006, provia ei ole koskaan toistanut ihoa hyvin peruskuvaamisessa. Yleensä se tuppaa heittämään myös magentaan jos vaikka kuvaa salaman kanssa.
     
  14. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Kyllä esipesulla voi olla ihan oikeakin pikku vaikutus väritasapainoon jonka vaativa kuvaaja voi huomata. Mää olen ruvennut aina käyttämään esipesua ihan vaan siksi että se on helppo tapa saada lämpötila varmasti kohdalleen nopeasti (huom., vähintään 2 nopeaa sykliä). En ole värieroa huomannut mutten oikein vertaillutkaan.

    Väriopillisesti, magenta-vihreä on todella hankala akseli. Silmä osaa kompensoida sinisen ja punaisen suhdetta todella hyvin, koska värilämpötilat vaihtelevat suuresti, mutta vihreän määrässä pienikin heitto mielletään suureksi virheeksi. Minusta jopa ihan samat kuvat näyttävät joskus liian vihreiltä ja joskus muulloin liian magentoilta.

    Mitä filmin poistumiseen tulee niin E100G lienee hyvin lähellä? Se on ollut jo pitkään kiistaton tosiasia että filmistä on tullut kulutustavaran sijaan yleellisyystuote ja se tarkoittaa että sen hinta nousee. Toisin sanoen halvat "massakuluttajatuotteet" poistuvat markkinoilta, ja "proo-mallienkin" hinnat nousevat.

    Minusta tämä hintojennousu ja valinnanvaran pieneneminen on niin itsestäänselvää etten jaksa siitä edes vaivaantua. Saakeli, kahvin hinta on noussut ENEMMÄN vaikka se onkin massakuluttajatuote ja silti ihmiset ostavat sitä, keittävät vaan vähemmän viemäriinkaadettavaksi. Samaan tapaan sille kalliimmalle filmirullalle voi kuvata vähäsen harkitummin ja osa hintaerosta kompensoituu.
     
  15. Vs: taas yksi filmi poistuu

    tai sitten ostaa enemmän mutta halvemmalla... Kuvata enemmän, varioida enemmän ja editoida enemmän. Mitä tuohon väriin tulee, niin mun silmät: Toinen on selvästi magenta, kun sulkee vuorotellen silmiä...
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Mulla toinen silmä näkee kaiken selvästi kylmäsävyisempänä, vähän 'kodachrome'-tyylisesti.

    Huomasin ilmiön ensimmäistä kertaa joskus teininä kun sain lonkeropullon sisällön silmään. Tuo sitä tuskin aiheutti, mutta kun kirvelevään silmään joutui seuraavana aamuna kiinnittämään enemmän huomiota niin eronkin huomasi.

    Ja sitten foorumeilla väännetään kättä näyttöjen jne äärimmäisen parhaasta kalibroinnista - kun kuitenkin varmaan valtaosa ihmisistä näkee värit vähän erilailla toisiinsa verrattuna.
     
  17. Vs: taas yksi filmi poistuu

    Eihän siktä tarvitse kun laittaa tavallinen sähkölamppu päälle näytön viereen ja vaihtaa se johonkin kälyseen energialamppuun niin värit on näytössä  aivan päin persettä...Ja kuitenkin näytön säätöhin ei ole koskettu. kenellä on 5000 kelvinin balansoitu täys spektri  loistevalaistus compuutterihuoneessa yleisvalona ja sitten mustalla pahvisärmillä rajattu näyttö???
     
  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Eikös tuo ole nyt kaikilla jo vakiona?
    Itse olen vaihtanut tavalliseen pöytävaloon sopivan loisteputken, 6500 K, niitä saa lähes kaikkiin loisteputkiin, isoihin ja pieniin. Sähköliikkeen tarvikeluettelosta voi kysyä.
    T Jukka
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Tuskin on vakiona...Perus-kauppojen lamput eivät ole jatkuvaspektrisiä. Ellen erehdy pahoin.Jotakin 827 tai 840 tms. sarjalaisia yleensä. Semmoisia joissa spektri piikittää mukavasti.
     
  20. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: taas yksi filmi poistuu

    Näin se vaan valitettavasti on. Mutta jos täysspektrisiä haluaa ostaa huokeammalla hinnalla kuin keskimäärin suomesta, niin ainakin täältä voi käydä tarkastelemassa:
    Androv Limited
    Androv Limited - UVB Psoriasis Treatments and Lamps