Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Diaprojektorin objektiivit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana vainolevola, 11 Helmikuu 2008.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Diaprojektorin objektiivit

Kyllä se vaan niin on, että koko, metallikuori ja  paino on usein suhteessa todelliseen käyttölaatuunkin.  Ääni ja lämpötila ensimmäisenä.  Vaikken minä olekaan näitä mittaillut, mutta onpahan vain ennakkoluuloni.

2. Vs: Diaprojektorin objektiivit

No joo, oma projektorini tökkii kyllä, eli vaatisi huoltoa, mutta sen dianvaihtomekanismi on niin monimutkainen että huolto maksaisi varmaan parin halpalaitteen hinnan. Kenkkua sano.

3. Boost

Boost

591
    0
    0

Ja karuselleissa on ollut ainakin kahta eri kiinnitystä objektiiville. 1000 -sarjassa eri kuin 2000 -sarjassa. Enempi asiasta tietävät kertonevat lisää.

4. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Euroopassa on ollut myynnissä Kodakin karuselleista ainakin S-AV projektorit (1000 ja 2000-sarja) ja sitten uudempi Ektapro-mallisto (3000-9020). Tuo Leican/Leitzin RT on muuten Ektapro toisissa kuorissa.

Objektiiveja on Kodakiin kahdella kiinnityksellä: kierre (vanhempi), joka on läpimitaltaan suurempi kuin ns. perusprojektoreissa ja toisena kiinnityksenä "gear rack" eli hammastus objektiivin kyljessä.

Erään prujun mukaan Kodakin kierreobjektiivit menee sekä S-AV että Ektapro-malleihin (kokeiltu, pitää paikkansa) ja "gear rack" lasit Ektapro-malleihin ja S-AV 1010,1030,1050,2010,2030,2050,2060-malleihin (en ole kokeillut S-AV projektoria ja "gear rack" objektiivia, pitää varmaan kokeilla).

Toinen juttu on, että joihinkin Kodakiin tarkoitettuihin objektiiveihin - lähinnä erikoisemmat PC-objektiivit - on tehty kokonaan omia kiinnityksiä eri projektorimalleihin. Näiden tarkennus on sitten täysin käsikäyttöinen eli AF tai kaukosäätimestä tehtävä tarkennus ei toimi. Pitää tarkentaa objektiivista. Vinkkinä: yksi tuollainen olisi ylimääräisenä, löytyy myyntipalstalta.

Kehyksistä sen verran, että testailen Diaspeedin kehyksiä. Ainakin yhden lasin malli on erittäin lupaava, mutta näistä joskus toiste.

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Laitoin yv:n myös, mutta jos voit varata sitä minulle, olisin kiitollinen.  Näemmehän pian muissakin merkeissä.

6. evis

evis Member

499
    0
    16

hmm. mistähän sitten johtuu että ainakin uudempiin malleihin Leica suosittelee nimenomaan P2 laseja? Itse mietin myös CF Colorplanin hommaamista koska ei nekään hinnankiroissa ole mutta onko niistä sitten todellista hyötyä? Itseäni myös kiinnostaisi testailla vähän lyhyemmällä zoomilla kuin 100-200 P2 V-E.

Leitz projektorin omistajille suosittelen ehdottomasti Leitzin omastakin mallistosta Colorplan -lasia, eron nimittäin näkee! Onko kukaan testaillut mikä on todellinen ero SuperColorplanin ja tavallisen Ceen välillä?

edit: Mulla on myös läjä vanhoja, uuden elämän saaneet metalligepet ja on aika high-end -kehyksiä. Jos joku näihin törmää jossain niin pelastakaa ne kadotukselta (ja myykää vaikka ne ylihintaan mulle;) )

7. vainolevola

vainolevola Member

191
    1
    18

Tuossa äsken dioja katsellessani palautui mieleeni eräs muukin positiivinen puoli gepen 3mm AN-kehyksistä: Kehysten muodostama musta raja projisoiduissa kuvissa on hyvin terävä ja siten miellyttävä silmille. Lasittomat peruskehykset taas saavat ainakin omassa projektorissani aikaiseksi sen että raja on samea ja hyvin epäterävä. Synnyttää aika rauhattoman efektin kuviin.