"Löysin" jääkaapistani 6rullaa otettuja mv-filmejä, ite purkitettuja, en muista enää mitä filmiä on, rullat oleet kylmässä n 20v. tuleekohan enää millään kehitysmenetelmällä kalua? Liikkeeseen tuskin kannattaa viedä? Elikkä hommaanko kehityspurkin ja litkut? mutta mitkä?
Tuossa joku aika sitten, työväenopistolla yks nainen kehitti myös varmaan yhtä vanhoja filkkoja, oli olleet pakkasessa, kyllä niistä vielä kuvia sai tehtyä. Erona oli tietysti se, että hän tiesi mitä filmiä oli kyseessä. EDIT: Typot pois.
Mä kehittäisin 20 cm pätkän filmiä Rodinalilla 1+25, 20 ast 15 min. Kehitetyn filkan reunamerkinnöistä luulisi saavan selville mitä se on. Sitten tuon pätkän ja B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart avulla tarkempi arvaus ensimmäiselle koko filkalle. Ja siitä sitten filmi kerrallaan kehitysaikaa säätäen. Kerro miten kävi?
Kyllähän noista saattaa kuvia tulla, tai sitten ei. Yksi konsti filmin tyypin selvittämiseksi saattaisi olla seuraava: koska filmin reunaan on monesti valotettu tehtaalla filmin tyyppi, niin sitä voisi kokeilla kehittää pientä pätkää filmiä ehkä n. 2-3min haluamassaan kehitteessä. Yleensä tuo vilmityyppi on valotettu niin tujusti, että se tulee esille jo pienellä kehityksellä. Ainoa ongelma on siinä, että usein itsepurkitetun filmin molemmat päät on valottuneet sen verta paljon, että reunateksteistä ei tahdo saada tolkkua. Siksi tuo lyhyt kehitys. Jos kehtaa ottaa vähän isomman pätkän, niin että mukana on jo varsinaisia kuvia sisältävää filmiä, niin sitten kehityksen voi huoletta pidentää 5 minuuttiin. Sitten jos/kun filmin tyyppi on selvillä, kannattaa muistaa, että monien filmien emulsiot ovat 20v:n aikana muuttuneet useampaan kertaan, jolloin myös kehitysajat ovat saattaneet muuttua. Mutta toisaalta ei taida kehitysajan heitoista olla niin suurta väliä kun filmit on kuitenkin saaneet olostua jo 20v. Ei välttämättä ole tavara pysynyt optimaalisen hyvänä. Ja vastaisuuden varalle suosittelen merkitsemään purkkeihin, mitä filmiä niissä on. Vaikka maalarinteippiin filmin nimi ja nopeus sekä ruutujen määrä, niin on sitten pimiössä helpompaa. Samaan teipinpalaan on sitten helppo merkata mahdollinen prässäys tai venytys. Näin olen itse aina toiminut purkittaessani filmiä, vaikka jääkaapissa olisi ollut vain yhtä filmiä kerralla. (Nyt on kolmea itsepurkitettua filmiä kaapissa, niin merkinnät ovat sitäkin tärkeämpiä.) EDIT: jaha, joku olikin jo ehtinyt väliin. Kuitenkaan en 15minuuttia kehittäisi, koska silloin saattaa filmi vetää reunasta niin tummaksi, että ei merkinnät näy. Kyllä ne viiden minuutin kehityksellä tulee jo näkyviin (tietysti hieman kehitteestä ja laimennoksesta riippuen)
Kameraseuramme puheenjohtaja on innostunut kuvaamaan ikivanhoille filmeille. Hän on saanut 70 luvun filmeistäkin vielä ok kuvia.
Ehdottamallani Rodinalin laimennuksella 5 minuuttia ei ole riittävä aika edes tuoreelle 80-luvun perusfilmille (Plus-X, Pan-F, Tri-X, jne). Ajan myötä käsittääkseni latentti kuva hiljalleen häipyy, ei niinkään että valottamaton filmin reuna hunnuttuisi.
Kysymykseni liittyy samanlaiseen asiaann. Olin pääsiäisen Belgiassa ja kun filmi näytti loppuvan kesken menin seuraavaan putiikkiin jossa Kodak tarra ikkunassa. Koitin ostaa kaupan viimeisen T-max 400 filmin mutta myyjä ei sitä suostunut myymään koska se oli mennyt vanhaksi vuonna 2002. Mutta kun koitin ostaa värifilmiä niin myyjä sanoikin voit ottaa tämän ilmaiseksi. Valoitin filmin ASA 200 mukaan siltä varalta, että sen herkkyys on kärsinyt. Ajattelin kehittää sen rodinal litkussa. Osaisiko joku sanoa hyväää rodinal lios suhdettaa ja kehitys aikaa.
Jos kuvissa on jotain tärkeää, kannattaisi ehkä kokeilla kehitystä testifilmillä. "Vanheneminen" ei liene iso ongelma, jollei liikkeessä ole joka kesä ollut +30 asteen lämpötiloja. Itse testailin aikanaan T-Maxia Rodinalilla, mutta pyörittelin silloin Joboa, joten niillä ajoilla ei ole mitään käyttöä tähän. Jos kuva-aiheissa on paljon kontrastia tai haluat "helpompia" negoja, laimeampi Rodinal voisi olla hyvä, esim. 1+100. Normaalitilanteisiin vaikka 1+75 tai 1+50. Digitaltruth:sta ideoita perusajoiksi ja sitten yhdellä rullalla testaamaan. Kuvaa sarja vaikka -4 viiva +4 aukoilla ja leikkaa pimeässä filmi pois kamerasta. Ja sitten uudelleen, kunnes näyttää hyvältä ja toimii. Mutta jos filmi ei ole ainutlaatuinen, mun mielestä tätä vaivaa ei välttämättä kannata nähdä T-Max/Rodinal combolle. Tai siis T-Maxille yleensäkään