Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon-filmirunkojen sopivuus AF-S-objektiiveihin

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana muuris, 15 Elokuu 2007.

Koska vihdoin pääsen opettelemaan filmien kehitystä, ja ennakkoperin ukin suurennuskoneen, niin mietiskelin, että jos sijoittaisi omaan filmirunkoon. Tällä hetkellä olen lainaillut ukin pentaxia, mutta hän taitaa olla itse innostumaan päin herätellen vanhaa harrastustaan.

Minulla ei ole Nikonin filmirungoista mitään muistikuvia, mutta mitenhän tuo sopivuus on nykyisiin putkiini, eli nikkorin AF-S-optiikkaan. Käytettykin kelpaisi, mutta en osaa edes hakusanaa, mistä voisi aloittaa.

1. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113
    Vs: Nikon-filmirunkojen sopivuus AF-S-objektiiveihin

Täällä jotain tietoja.
    Index page of this folder
    AF-S ei ole ongelma, mutta G-tyyppi on ongelmallinen täysmanuaalisille rungoille. Myös vanhemmilla automaattirungoilla aukon esivalinta- ja täysmanuaalitoiminto voivat puuttua G-sarjan linsseiltä.
    Luonnollisesti myös DX-sarja ei sovi filmirungoille laisinkaan.

2. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Minulla on sellainen kuva mielessäni, että kaikki uudemmat AF-optiikat, paitsi DX-Nikkor optiikat sopivat kaikkiin uudempiin Nikonin filmijärkkäreihin. Tämä pätee ainakin F5, F6, F55, F65, F75, F80 ja F100 malleihin. Muissa, esim. FM2 ja FM3(a) tuo AF-S toimii kaiketi vain manuaalitarkenteisena. Tätä vanhemmista ei ole kokemusta.

<SIZE size="80"]Edit: Korjattu kirjoitusvirhe.</SIZE>

3. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

f-801 myynti-ilmoon menin jo hölmöilemään, joten lisäillään soppaan suolaa..

Noissa vanhoissa rungoissa (fm, em..)  pelaa af-lasit manuaalitarkenteisina, jos opiskassa on aukon valinta kiekko. (sillä joku hieno nimikin.)  samaa "kiekkoa" vaadittanee vanhemmissa af-rungoissakin?

En nyt ole satavarma, mutta eikö af-s objektiiveista tuo juuri puutu ja aukko pitää valita rungosta kiekkoa vääntämällä. Uudemmissa toimii, mutta mites noissa vanhemmissa ei taida päästä aukkoon käsiksi?

--

kokeilin juuri dx nikkoria (rikkinäistä tosin)  f-601ssä
    valotusmittari toimii ok,  mutta aukko ei liiku.. af ei pelitä.. :D

4. Vs: Nikon-filmirunkojen sopivuus AF-S-objektiiveihin

Aahaa, kiitos kovasti vastauksista!

5. Usko

Usko Member

408
    0
    16

AF-S ei tarkoita ettei aukkoengasta löydy, esim. 300/4 af-s on aukkorengas. AF-S G sarjassa aukkorengasta ei ole.

6. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

Kiitos! selvensi minunkin ajatuksia.

Kokeilin tosiaan tuolla f601l:lä tuota kittinikkoria jossa ei ole tuota rengasta. Aukko oli koko ajan suurimmillaan ja muuttui zoomattaessa (kitti on rikki,mutta liikkui sen verran että aukko tieto muuttui)
    af ei pelittänyt.

7. F100

F100

25
    0
    0

Tuo F100 on oikein hyvä valinta, samoin kuin F5 ja F6.
    Ne on kaikki automaattitarkenteisia ja toimii kaikilla AF objektiiveilla. Siis myös AF-S sekä G-sarjan objektiiveilla.
    Manuaalitarkenteisissa ei toimi nuo G-sarjan putket, kun ei pääse aukkoa säätämään. Niinkuin jo on kerrottu, niin G:ssä tapahtuu aukon säätäminen kameran säätimillä.
    Nuo F55 - F80 sarjan kamerat ei muistaakseni toimi G:ssä ainakaan kaikki ja muutenkin on rajoitteita eri objektiivien kanssa joiden valotusmuotojen suhteen.
    Kaikkein monipuolisin on F6, jossa toimii kaikki matriisimittaukset yms myös manuaaliputkilla (muistaakseni). Ongelma on hinta, mikä tekee itselle tiukkaa ja siksi pysytään edelleen vain F100:ssa.

F5 on myös hyvä, mutta siinä on iso peruskoko, kun taas F6 ja F100 malleissa voi valita haluaako sen pystykahvan vai ei.
    Itse ostin aikanaan setin niin, että kahva tuli mukana mutta myös perussetin paristokotelo tuli. Voin siis kuvata lisäkahvalla tai ilman.

Jos haluaa kaikki ominaisuudet niistä AF-S putkista käyttöön niin vaihtoehtoja on mielestäni kaksi. Joko F6 uutena ellei löydy käytettynä, tai sitten F100 jota saa enää käytettynä. Hyväkuntoinen F5 maksaa niin paljon että itse laittaisin lisähintaa niin että F6 lähtisi mukaan ja samalla parhaan filmikameran (kinolle) mitä ikinä on tehty.

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Itselläni on tuo F6, se on erittäin hyvä kamera, jota voin suositella kaikille. Minulle tuo kamera on ollut unelmien täyttymys.

9. Vs: Nikon-filmirunkojen sopivuus AF-S-objektiiveihin

Jos taas automaattitarkennus ja G-sarja ei ole prioriteeteissa, niin F4:n yhteensopivuus on parempi kuin F5:n, kun se mittaa vaikka AI:n kanssa matriisilla. http://www.zi.ku.dk/personal/lhhansen/photo/AI-S-Comp.htm