Olisikohan kannattaa itse ruveta purkittamaan filmiä? Lähinnä diafilmiä ainakin aluksi, kun tuntuu tuolta pakastimesta kohta purkit loppuvan. Mistä saisi kinofilmiä metritavarana?
Vs: Filmiä metritavarana USA:sta löytyy metritavarana diafilmejä. BH-Photo esim. Kodakin filmejä; E200 35mm 100' Roll Ektachrome Professional $119.95 ja EPR 35mm 100' Roll Ektachrome 64 Professional $128.95. Adoraman myymä Fuji Provia RDP III 100F 100'=30,50 m.
Vs: Filmiä metritavarana Tiedättekö muuten paikkoja kotomaassa joista saisi metrifilkkaa? Minua taasen kiinnostaisi lähinää mv-filmit. Latauslaitekin on ja tiedän että Hertell Tampereella ainakin mainostaa myyvänsä, mutta muista en sitten ole ikinä tiennyt. Onko niitä?
Vs: Filmiä metritavarana Ulkomailta vaan halvimmat, jos kustannussäästö kiinnostaa. Saksan suunnalta jää vielä kuljetuskulutkin kohtuullisiksi. Itse purkittamalla saa myös paremmat purkit, jotkut halpisfilmit ovat onnettomissa kanistereissa, jotka aukeilevat kuulemma lattialle pudottelusta. Mulle ei ole sattunut, mutta yhtä adoxin purkkia painelin vähän tiukemmalle kun irvisteli vähän jo nurkista. Tyhjällä purkilla vertailin, että filmipuolasta kevyehkösti painamalla sai pohjan napsahtamaan hyvin auki. Halpaa oli, mutta pistää silti miettimään..
Vs: Filmiä metritavarana hertellissä on ilfordeja ja agfaa ainakin tietääkseni, kyllä ne siinä tiskin takana näkyykin.. agfat tais olla jotain 45e (apx 400 ainakin on) ja ilfordit kalliimpia. xp2 oli halpaa mutta siinä maksaa kehitys
Vs: Filmiä metritavarana No kyllä niitä saa kaikista palvelevista valokuvakaupoista, Ilfordia saa purkki kerrallaan tilata kauppias, eli ei tartte mitään laatikollistakaan kerralla tilata. Pyydät nätisti niin saahan sitä. Mikäli on maahantuojalla varastossa. Kodakin kanssa taitaa olla hankalampaa, sitä on tilattava isompi satsi kerrallaan, tai ei viimeksi kysyttäessä ainakaan yhtä kelaa saanut. Eikä muuten yhtä laatikkoa laakaTrixääkään. Anglo Nordicin kanssa toimivilla kauppiailla saattaa olla eri tilanne.
Vs: Filmiä metritavarana ADOX CHM on huonossa purkissa, saa helposti auki ilman korkinavaajaa, Classicpanissa (Fortepan) on hyvät purkit, Fomapanissa aika hyvät tosin 400 saattaa muuten päästää valoa sisään ihan suorassa auringonpaisteessa. Toisaalta Adox CHM:n purkki taitaa olla ainoita jotka saa avattua ja suljettuakin ehjänä.
Vs: Filmiä metritavarana Sulkeminen ei paljon lohduta, kun kiinni pysyminen ei herätä luottamusta. Sääli ettei chm:ää ole bulkkina. Foman 400 filmiä muistelinkin jonkun purkitelleen ihan vain saadakseen valotiiviit filmit, kun muuten piti filmistä. Adoxin muutkin filmit lienevät yhtä huonoissa purkeissa, vai millaisia kokemuksia? Meinasin kokeilla noita CHS-sarjaisia kinonakin (rullana riittää tuo 25-vauhtinen). Mietityttää pitäskö suosiolla ottaa bulkkia, että saa purkit joihin uskaltaa luottaa.. Purkitus on kuitenkin aika joutuisaa, kun saa tuntuman vaikkei mitään konetta olekaan.
Vs: Filmiä metritavarana kiinnipysymisessä en ongelmia ole huomannut, mutta jotenkin kummallisia tuntuvat olevan nyt kun pari rullaa on kuvannu. spiraalille laittaessa kuuluu välillä raastavaa ääntä siitä purkin suusta ja jotain murenikin ekan rullan kanssa säätäessä. mutta ihan hyvin kuitenkin on muuten toiminu. adox 400 siis
Vs: Filmiä metritavarana En ole muuta Adoxia kokeillut kuin juuri tuota CHM 400:aa parikymmentä rullaa. Sehän on Ilfordin HP5 sekundaa eri nimellä eli ihan kelpo tavaraa sinänsä. Kehittelin niitä D76:llä mutta en jotenkin tykännyt rakeen näöstä. Ehkä XTOLilla olisi tullut paremmat. Oon ruvennut aukomaan ja sulkemaan noita filmipurkkeja kehityksen yhteydessä sen takia että filminpään saa leikattua valossa paremmin ja että tulee kirjoitettua filminumerot ennen kehitystä, märkään filmiin ei oikein tussi tartu
Vs: Filmiä metritavarana Oisin tilaamassa varmaankin aika pian filmiä täältä: Fotoimpex Berlin - Alles für die analoge Fotografie Jos joku haluaa jakaa postikulut, niin sopii. Asun Helsingissä, joten mielellään joku samalta suunnalta, niin ei tarvitse eteenpäin lähetellä. Tuolla on metrifilmiä ja kaikenlaista mielenkiintoista.
Vs: Filmiä metritavarana Kysy Fotoimpexiltä ensin miten niillä on haluamaasi tuotetta varastossa ennenkuin tilaat. Mieti valmiiksi vaihtoehtoiset tuotteet. Ne toimittavat vain DHL:n kautta mikä on minusta ollut hankalaa. Kannattaa antaa toimitusosoitteeksi esim työpaikka tai muu mistä tietää että joku on aina vastaanottamassa ja kuittaamassa. DHL ei jätä ilman kuittausta. Voisin muuten tilata kimpassa mutten tarvi nyt mitään, eikä ole rahaa. Olen itse tosin kuun puolivälissä menossa käymään sinne Berliiniin.
Vs: Filmiä metritavarana ^Muutamia kymmeniä rullia tilaan ja kehitettä +muuta sälää, niin en viitsi pyytää tuliaisina Huomasin muuten että Kodakilla ainakin Trix400 on aika kallista metritavarana, koska samaa tavaraa saa lähes samaan hintaan purkitettuna. Laskin että 30,5m kelasta saa noin 17 rullaa. Tiedä sitten menikö ihan oikein, mutta laskin 1,8m filmipituudella, mikä ois kai aika lähellä 36-kuvaista kinorullaa. Ei ollut verrokkia juuri silloin kehityksessä, niin jäi muistin varaan. tuolla laskutavalla sain tehdaspakatun 10rll paketin rullahinnaksi n.3,20 ja itsepurkitetun hinnaksi 3,02. Katsoin myös jonkun muun halvemman filmin rullahintaa, niin siinä tuli jo huomattavampi ero. Sillä ois säästänyt yli 70c/rll. Enkä enää muista mikä filmi se oli, mutta joku halvempi merkki joka tapauksessa tuon firman kuvastossa. DHL olikin jo keskustelun aiheena toisaalla, ja ihmettelen tuota uutta linjausta... Siis kun ennen on ne tulleet perille jopa (vähintäänkin saapumisilmoitukset postitse). Työpaikalle olenkin viime aikoina pyytänyt kaikki tilaukset niin ei tarvitse muutenkaan aamuisin ja iltaisin vaivautua erikseen paketteja hakemaan postista - varsinkin kun työpaikan vieressä on postikonttorikin lähempänä. EDIT: niin ja ajattelin vielä kertoa, että itse olen käyttänyt nuita käytettyjä värifilmikasetteja, kun sattuneesta syystä niitä työpaikalle aika paljon kertyy. Niistä kehityskone leikkaa filmin poikki aivan siitä filmipurkin suulta n. 5mm päästä, ja siihen on filmi helppo teipata (hyvällä teipillä) kiinni ja kelata sitten sisään. Toki täytyy olla puhtoisia purkkeja, ettei siihen valoeristesamettiin ole kertynyt kovin paljoa hiekkaa. varovasti kun olen kelaillut, niin ei ole koskaan ollut filmeissä naarmuakaan, vaikka se onkin kulkenut purkin suusta sitten yhden ylimääräisen kerran. Samaan syssyyn saa oikean herkkyyden DX-koodin, kun valkkailee oikeanlaiset purkit. Uudessa kamerassa ei tosin ole DX-kooditusta, mutta herkkyys on silti hyvä nähdä oman muistin kannalta siitä takaluukun ikkunasta... EDIT2: Maanantaina luultavasti tilaan, että sitä ennen jos ilmoittelee niin voi mahdollisesti saada samaan toimitukseen.
Vs: Filmiä metritavarana Mun nykyisessä CHM400-erässä oli security-merkintä jossain ja adox-merkintä reunasta puuttui. Oliskohan tuo Ilfordin Surveilance 400 P3/P4 samaa tavaraa kuin HP5 vai mulla vain joku muu spesiaalierä? Ihan kelpo kamaa sinänsä eikä eroa saman kehityserän merkkifilmiin huomaa. Mun erä tuntuu kyllä käpristelevän hirmuisesti kuivumisen aikana verrattuna aitoon ei-sekundaan. Menee keskeltä U-malliseksi, mutta onneksi oikenee hetken päästä. Noille pitää jättää jopa tavallista enemmän tilaa kuivumiseen, etteivät tartu toisiinsa. Halpoja tosin olivat Osassa on muuten vihreät kannet, mikä on tosi kätevä mun mielestä, jos pahvit ei ole mukana laukussa tai kehityslaatikossa on miljoona erilaista purkkia. Mä jätän filminpään aina ulos, niin eri tarvitse aukoa tai sitten käytän yleensä pään vetäjää. Adoxin purkit tosin aukeavat vaikka pikkusormella päästä painaen halutessa.
Vs: Filmiä metritavarana Mä kelaan filmit kokonaan sisään kun ne saattaa sitten lojua kehitystä odottamassa puolikin vuotta
Vs: Filmiä metritavarana Juu, noin minäkin varmistan laadukkaan lopputuloksen. Eikös viinikin parane vanhetessaan=
Vs: Filmiä metritavarana Kumpi sitten on parempi. Onko valovuotoa ulos jääneen pätkän muovia pitkin enemmän kuin mahdollisesti vuotoa väljemmästä kolosta, jossa filmin pää ei ole enää täytteenä? Kestäähän se filmi tuolla kaupan hyllylläkin pahvilaatikossa pää ulkona pitkiäkin aikoja enkä ainakaan minä varo kirkkaitakaan purkkeja auringonpaisteessa. Vaihdan myös surutta kinon täydessä auringonpaisteessa, pois lukien infrapunat. Rullafilmeillä on taas suurempi varovaisuus tarpeen kokemuksen mukaan. Mulla filmi on joka tapauksessa mustassa purkissa säilytyksessä, joskus jopa jääkaapissa. Kirkkaisiin purkkeihin jätän filmin aika harvoin. Vastaavasti rullafilmit on mulla joko mustassa pussissa tai foliopussissa. Kaikki ovat mulla kestäneet hyvin säilytystä eikä tuo hautautuminen puoleksi vuodeksi jonon perälle ole mullekaan vieras ilmiö. Tietysti huonoilla purkeilla tai hirveän monta kertaa kierrätettynä voi tulla tarve isommalle varovaisuudelle.
Vs: Filmiä metritavarana Mä olen kuvannut Adoxeille nyt viimeisen 1½-2 vuotta (en tiedä määrää...ehkä 100-150 rullaa?) ja kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia purkkien kanssa. Ei valovuotoja, ei korkin itsestään aukeamisia tms. Ei mitään ongelmia uudelleenlatauksessakaan...
Vs: Filmiä metritavarana kyselin itsekin tuota trix metritavarana vs "profilm":nä ja vastailivat että saavat jotain mystistä toista kautta (kuin kodakilta) halvemmalla valmiina purkitettuna. ei oo kyllä kodakin näköset purkit mutta filmissä lukee kodak 400tx niinkuin pitää ja ihan samaa tavaraa se tuntuu olevan eli voin suositella. sehän on siis kai jopa halvempaa, tai ainakin lähes yhtä halpaa kuin metritavarana. ihan ok nuo adoxitkin on, xtolia ja rodinaalia oon käyttäny erikseen ja sekasin itse olin impexin tilauksen aikaan kotona, mutta saksan ebaysta DHL on jättäny lapun luukkuun kun en ollu kotona. lapulla sitten ihan suomen postista haettu. (oletan ainakin että DHL oli kyseessä, lappu oli erilainen kun postilla normaalisti jne..) että pointsit kotio impexille täältä, ei sattunu edes oleen mikään loppu tai muuten tuleen vääriä tavaroita. tosin tein tilauksen aika tarkkaan, kirjoitin ne kooditkin mailiin mukaan varmuuden vuoksi. taisivat jotain pientä alennusta antaa kun reilu 200e teki tilaus, mutta ei mitään hirmusta..
Vs: Filmiä metritavarana Ai niin muistin väärin, DHL:n toimitukset on olleet joustavia, ovat tuoneet eri osoitteeseen ihan kuskin kanssa puhelimessa juttelun pohjalta. UPS puolestaan on ollut hankala...