Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Punainen nauha, missä vika?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kalak, 14 Maaliskuu 2007.

Noniin.. Sain melkoisen kipinän järjestelmäkuvaukseen, kun "perin" mukavan setin vanhaa SLR-kalustoa. Jossain määrin alkaa jo tulemaan hyvää (ajatukseni mukaista) jälkeäkin, mutta osaan kuvista ilmestyy kehityksessä kummallinen punertava "viiva", aina filmin vasempaan laitaan. Liitteenä onkelmaa havainnollistava kuva.

Kamerana toimii Contax 139 Quartz. Useimmiten tuo valotusvirhe tulee, kun nokalla on ollut Tamron SP 35-80mm f/2.8-3.8. Sama häiriö esiintyy silloin tällöin parilla muullakin käyttämälläni linssillä (Tamron Close Focus 200mm f/3,5 ja Sun multi wide 24 f/2,8). Salaman kanssa (sisällä) kuvattuna en ole ongelmaa havainnut.

Harmikseni siis n. 20% kuvistani ovat - myös ;) - teknisesti kehnonlaisia.

Osaakohan joku velho kertoa, missä mättää?

1. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Vaikuttaa valovuodolta (takakannen tiivisteet tms.). Jos kamerassasi olisi ollut vaakasuoran liikkuva suljin, olisin veikannut sitä, mutta silloin ilmiö ei olisi ollut mitenkään riippuvainen optiikasta - korkeintaan suljinajasta.

2. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Jotain tämänsuuntaista epäilinkin, muistaakseni takakannessa ei kuitenkaan ole pitkällä sivulla tiivisteitä, vaan ns. kielekkeet, jotka painuvat rungon sisään, kun kannen sulkee (ehkä vähän hankala selittää?). Ja en varsinainsesti viitsi nyt tarkistaakaan, kun juuri menin lataamaan uuden filmin...

Ei kyllä minun silmiin osu, että kansi mitenkään merkittävästi olisi ulospäin "pullollaan".. Mutta enivei, jos se siitä johtuu, niin onkohan tuo kohtuuhintaan korjattavissa?

3. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Vs: Punainen nauha, missä vika?

Valotiivisteiden vaihto ei ole vaikea homma tehdä vaikka itse. Ebaysta kokonainen kasa erilaisia tiivisteitä ja vaihto-ohjeet (hinnat alk 6USD):  http://search.ebay.co.uk/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ50QQsassZinterslice

Tuskinpa tuo paljon maksaa huoltoliikkeessäkään, jos ei kiinnosta itse askarrella.

Niko

4. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Jatkuuko raita negassa ruudun ulkopuolelle?

Valovuotohan voisi kai tulla myös takakannen oikealta puolelta, valotetun ruudun ollessa siellä ottopuolalla jo... Tällöin varmaan muuallakin negojen rei'ityksissä näkyisi ulompien kerrosten osittain suojaamia valoreikiä.

5. Vs: Punainen nauha, missä vika?

No sielläpä tuo vika näyttäisi asustavan. Eli kyllä on koko negan läpi nuo viivat niissä "pilaantuneissa" kuvissa. Ja muutama ehdottamasi valoreikäkin löytyi..

Ilmeisestikin riittänee siis tuon oikean reunan tiivisteen vaihto. Kiitosta oivalluksesta Jerelle ja toki teille muillekin vastanneille!

6. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Kannattaa saman tien vaihta kaikki tiivisteet kerralla. Kyselepä Contaxin maahantuojalta varaosasarjaa.

7. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Mulla oli tuommoinen ihan samassa kohdassa Fujica AX:ssä

8. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Vaihdoitko tiivisteet, poistuiko vika? Vai oli siksi, että kamera lähti vaihtoon? ;)

Paikallinen kamerakorjaamo pyyteli muuten tuosta "korjauksesta" 50€ (tietty sillä hinnalla nuo tilkitsee kaikki muutkin mahdolliset vuotokohdat)

9. Vs: Punainen nauha, missä vika?

Siinä on takaluukussa semmoinen pieni ikkuna josta näkee millainen filmi on sisässä. Suurimmat vuodot oli tuosta ikkunasta joten sen umpeen teippaaminen auttoi jo paljon. Kamera on minulla vielä kyllä mutten ole kuvannut sillä pariin vuoteen. Oli siinä muitakin vikoja, lähinnä sähkövikoja.