Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canoscan 8400f värit?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana ahokamat, 26 Huhtikuu 2007.

Olen skannaillut filmejä 8400f:llä. Värit toistuvat ( varsinkin punainen ) filmillä kuin filmillä liian voimakkaasti. Olen etsinyt netistä vastauksia laihoin tuloksin.
    Onko kellään kokemuksia vastaavasta tai ratkaisuehdotuksia? Tokihan saturaatiota aiha photoshopissa saa pois.

matti

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Canoscan 8400f värit?

no mä oon skannaillu vuescanilla RAWina niin joutuu jokatapauksessa värit itte sääteleen melkeinpä. softahan varmaan vaikuttaa jos käyttää sen "autolevelsiä".

oon tullu nyttemmin siihen tulokseen että pitäis ostaa kunnon filmiskanneri. vähänkään tiheämmät (ylivalotetut) negat skannautuu huonosti eikä sitä tarkkuuttakaan liikaa oo. huono dynamiikka harmittaa kun vertaa muitten esim. scandualilla tai nikonilla skannattuihin kuviin. mutta vaatishan se rahaa.

2. PetriP

PetriP

19
    0
    0

Oletko muuten ollut tyytyväinen skanneriin? Ajattelin hankkia juuri tuollaisen itsekin.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=115410#p115410

mulla on tuola jotain "testiä". kyllähän se ihan toimii ja oon mä jopa jotain printtejä tilannu sillä skannatuista, 20x30 koossa. vähän softia on, mutta kai olis pitäny vielä lisää terävöittääkin.

periaatteessa tyytyväinen, kotisivuillani on reilusti kuvia sillä skannattuna. mutta toivoo enempi =) nythän on se 8600f tullu, liekö miten paljon parempi sitten. (sama hinta eli about 200e)

mutta tosiaan kun (keskikoon) diojakin kattelee projektorilla niin ei niistä saa millään läheskään samanlaisia jos on alivalottuneita. puhki ja tukkoon menee yhtä aikaa (RAWinakin) vaikka projisoituna ei ole kumpaakaan. ja raetta (oikeaa) ei tahdo saada esiin. jos levelssejä joutuu paljon vääntämään niin kohinaa tulee myös.

elikkä aidossa filmiskannerissa olis varmaan parempi dynamiikka (nikonit ja scandualit ainakin) sekä tarkkuus. halvalla ei saa hyvää ;-) vaikka saahan noita käytettynä jos varmaan halvallakin.

4. Vs: Canoscan 8400f värit?

Skannaussoftan automaattisäädöt ovat välillä vähän mitä sattuu. Tämä lienee pääsyyllinen. Myös profilointi tuntuisi auttavan ainakin mulla värien oikeellisuuteen, joskin ero on paljon pienempi kuin automaattisäätöjen virheet.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  6. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Käsittääkseni ainoat erot on mukana tulevissa softissa.

Kandee downloadata vaikka Silverfastin demo ja käyttää niitä Negafix-profiileita, joskus niillä onnistuu skannit nappiin kun muuten joutuisi säätelemään kuvakohtaisesti tasoja väri kerrallaan paljonkin. Joskus taas ei mitään apua... (mulla on reala 100:sta jolla tulee negafixprofiileilla järkyttävä magenta sävytys, oli parempi väittää softalle että se on Superia 100:sta ja säätää itse loput.)

Tietty Silverfastin tai Vuescanin hinta hiukan kismittää kun se on aika suuri suhteessa itse laitteen hintaan..

7. Vs: Canoscan 8400f värit?

8600f on ollut marrraskuusta lähtien käytössä. Väreistä en löydä suuria moittimisia, tosin en voi mihinkään muuhun jälkeen verrata enkä liiemmin tiedä tarkasti, millaista jälkeä minkäkin filmin kuuluu tehdä. Enemmänkin on moittimista backlight correction -toiminnosta, joka toimii välillä aivan oman mielensä mukaan. Muuten jälki on kyllä erinomaista kun hintaakin oli alle 200€.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

mää alkuun ihan tykkäsin siitä scangearista eli mukana tulevasta softasta mutta sitten aloin tajuaan ja kyllä suosittelen periaatteessa esim. vuescannia. toisaalta se kyllä maksaa jotain jne.

nyt kun oon päässy projisoituna noita katteleen niin kyllä menee fiilikset skannauksesta :D

9. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Käyttääkö joku muuten Scangearista tai muusta skannaussoftasta nimenomaan sitä photoshop plugin-versiota?
    Itse en käytä kun en tajua mitä ihmeen järkeä siinä on. Skannerilla voi skannata vaikkapa
    12 kuvaa kerrallaan, mutta jos sen tekee photoshopista käsin, on koko ohjelma jumissa skannauksen ajan. Parempi skannata erillisellä softalla levylle niin voi photoshoppailla niitä sitä mukaa, kun valmistuvat.
    Toinen riesa on että tuolla tavalla muisti loppuu, kun ne kaikki 12 kuvaa aukeavat fotariin yhtä aikaa, aargh.

Ehkä se yksittäisen kuvan skannaamiseen on pseudokätevää..

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

mä skannailen vaa yks kerrallaan tolla vuellakin.. en tiä sit miten hyvin se osuis just oikeeseen sillä "batch" systeemillä..