Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

diafinea.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jounierik, 23 Joulukuu 2006.

1. jounierik

jounierik Member

83
    3
    8
    Eli saakos tätä tavaraa tilattua suomesta tai edes mistään euroopasta vai pitääkö alkaa adoramasta tilamaan?

2. Vs: diafinea.

Tuota nimenomaista kehitettä en ole missään suomessa nähnyt. Jos korvikkeeksi kelpaa muu kaksikylpykehite, on Telefotolla ainakin sivuillaan Tetenal Emofin.

Jotkut väittävät näitä hyvin samankaltaiseksi, minä en ole kokeillut itse kumpaakaan. Varmaa on että koostumukset eivät ole täysin identtiset eikä kumpikaan ole jaettu D-23 tai Stoekler, vaikka samankaltaisuuksia olisikin.

3. jounierik

jounierik Member

83
    3
    8
    Vs: diafinea.

Nuilla kehitteillä näyttisi tosiaan olevan aikapaljolti samat ominaisuudet, mutta tuossa emofinissä näytti olevan 3-6 kuukauden säilyvyysaika ja tuon diafinen on sanottu säilyvän melkein loputtomiin ja sitä voi käyttää aina uudestaan. Tarkoituksena olisi nimenomaan tri-x:n kuvaaminen herkkänä(1000-1600iso).
    Tuossa diafinessä viehättää myös se muihin kehitteisiin verrattuna että siinä ei paljoa tarvitse aikoja, lämpötiloja tai heiluttelua ajatella. Tenkasen blogissa olin näkevinäni että hän oli koittanut diafinea jonkin verran. Mistäs se oli hankittu?

4. Vs: diafinea.

Eihän näistä foorumeista mitään hyötyä ole jossai ilkeä kaveriavetää hihasta ja kysästä vaikka yksärillä.

5. ttenkanen

ttenkanen Member

151
    2
    18

Niin, se oli tosiaan Huron Camerasta, joka näyttäisi sittemmin kadonneen netistä. Ei taida vieläkään olla järkevästi saatavilla Euroopasta, joten Adorama olisi ainakin yksi harkitsemisen arvoinen paikka.

Btw, siellä "Tenkasen blogissa" on myös yhteystiedot näkyvillä ja oikein rohkeille jopa kommenttilomake. Voipi saada varmemmin kiinni.

6. Vs: diafinea.

Näyttää muuten Diafine olevan EU-alueella ainakin Fotohuis:n valikoimissa: Fotohuis RoVo shop

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jos tuollainen ihmeaine on olemassa, niin kaikkihan sitä käyttäisivät?

8. Vs: diafinea.

heh heh.
    mutta hyvin markkinoitu.

9. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Vaan mikä sitten Diafinessa on huonoa?

10. Vs: diafinea.

No miten olisi vaikkapa laadun vaihtelu sen mukaan paljonko pinnoitegelatiinia on laitettu ko. filmierään? Määrähän vaihtelee esim. koneen ajonopeuden mukaan eikä ole pitkään stabiili vaikka emulsio ja filmimerkki olisikin sama. Tai mitenkäs rajallinen imeytyminen nykyfilmien ohueen emulsioon? Tai entäs kontaminoituminen syystä tai toisesta, kun kehitettä kierrätetään loputtomasti?

Omaa kokemusta ei mulla tosin ole. Kokeilisin ilman muuta, jos nykyinen filmin emulsio olisi paksu kuten filmeissä aikanaan oli. Ohuilla ei ole mielestäni vaivan arvoinen, kun mulla on jo käytössä hyväksi havaittu ja kohdalleen haettu kehite/filmi-kombinaatti.

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kokeile pitääkö hype paikkansa. Yritä myös vedostaa noita trix > iso1000 herkkyyksiä?

12. jounierik

jounierik Member

83
    3
    8

Siis huonot puolethan tässä kehitteessä tulevat varmaan esille sillä tyypillä joka kehittä itse ne filminsä juuri  sen konrollin takia jota siinä on. Diafinen kanssa ei ilmeiseti negojen kontrastiin voi vaikuttaa ja kaikille filmeille on oma ISO arvonsa millä se pitää kuvata että homma toimii.

HugeDomains.com - PhotoSlave.com is for sale (Photo Slave)
    Tuo voisi vastata muutamiin kysymyksiin.

Itse innostuin tästä combosta kun kattelin tämän tyypin kuvia: Search: diafine | Flickr
    Vaikuttaa just semmoselta jäljeltä mitä olen ettiny tähän ihanaan Lapin kaamokseen. Delta3200:n kanssa meni vaan hermot sen hinnan ja kaiken muun kanssa. Kiitos muuten linkistä tuohon kauppaan.

13. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Tätä olen kanssa halunnut kokeilla, varsinkin kun se antaa trixään
    melkoisesti lisää herkkyyttä, ja aika moni sanoo että trixällä tämä
    kehite on hyvää. Yökuviin kaipaisi hieman lisää varjodetaljia kuin mitä
    normaali ok kehitteellä saa trixälle.
    Pitäisi olla pomminvarma ja vaivaton kehite, mutta
    sehän sotii järkeä vastaan ettei mitään hyvää voi saada näin helpolla ;)

14. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Olen kuvannut TRIXlle 60-luvulta saakka. Jos herkkyyttä tarvitsen, kuvaan nykyään Delta 3200 (ISO 1000). Janne Ahonenkin ponnistaisi pari metriä ylempää...