Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Diafinea Suomesta?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana -make-, 15 Marraskuu 2008.

1. -make-

-make-

34
    0
    0
    Terve!

Saakos tuota Diafine filmikehitettä Suomesta? Ainakin toistaiseksi google ei löydä kuin muutaman hitin Suomen kielellä, eli melko vaatimatonta on markkinointi mikäli sitä joku täällä myy.

Jos sitä ei saa täältäpäin, niin oliskos jotain nettishhoppipaikkaa mitä suositella?

Lukemani perusteella tuo kehite vaikuttaa sen verran mielenkiintoiselta, että sitä on lähes pakko kokeilla.

/Markku

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
  3. -make-

-make-

34
    0
    0
    Vs: Diafinea Suomesta?

Tänks vinkistä!
    hihihii, pidän tuosta Diafinen myyntipuheesta:

"The completely reliable developer. It would probably produce perfect negatives even when under the influence of alcohol."

Pitääpä hankkia ja vetästä pullon pohja naamariin ja painua kylppäriin läträämään:)

/Markku

4. Vs: Diafinea Suomesta?

Mulla on hyllyssä. paljonko tarvitset?

5. Vs: Diafinea Suomesta?

Se on aika erikoinen litku tuo Diafine, ei sovi kaikille filkoille. Lähinnä vanha "Retro TRI-X" on sillä parhaimmillaan, uudet "Delta rae" filkat kyllä menee pilalle. Eikä se ole "ikuinen"  siihen tulee ainakin mulla kummallinen bakteerikanta, ja saa suodatella kaikenlaisia kökkiä veks.mutta osta pois! 2x 950 ml  € 20,- ( postit päälle)

6. -make-

-make-

34
    0
    0
    Vs: Diafinea Suomesta?

kappas, vielä lähempää alkaa löytymään!

Tuota, itse kokeilen lähinnä erilaisilla filkoilla. Eniten taitaa olla Kodakin Tri-X:ää pakkasessa ja joitain hitaita Ilfordeja.
    Onkos sulla tietoa noista filkoista, meneekö rae pilalle kun luulen että tarkoitat retrolla Maco/Rolleita?

/Markku

7. Vs: Diafinea Suomesta?

Tri-Xää, Älä pilaa Rolleitasi tolla,  katso  Erwin Putsin Blogia, en tässä ryhdy kehua retostelemaan, parempi että joku "auktoriteetti" sen tekee.

8. -make-

-make-

34
    0
    0
    Vs: Diafinea Suomesta? - ja skannattuna

noniin kaksi tri-x:ää kehitetty diafinessa. hieman tuloksista.
    mainoslauseet sanovat ettei voi epäonnistua vaikka olis humalassa.

ekan filmin kohdalla taisin pienessä punaviinissä ollakkin ja ei se kehitys ainakaan pieleen mennyt, mitä nyt unohdin tislatun veden;)
    toisen kohdalla viime yönä olin vain väsynyt mutta selvä. onnistui sekin kehitys. Lämpötilat sinne päin ja aikojen kanssa ei näemmä mitään väliä, taisi mennä molemmat kylvyt ainakin puoli minsaa yli.

eka filkka oli kuvattu 1600:na ja toinen 1000:na.

skannaaminen oli tän jälkimmäisen kanssa todella helppoa. kuvat pientä (väri-mv-ja-valoisuus-muunnosta) vailla melkein valmiita suoraan skannerista. käytän coolscan 5000ed + vuescania.

tuo 1600:na kuvattu oli taas vaikeampi, esim keinovalokuvat olivat järestään kamalia skannata. 1000:na kuvattu oli keinovaloissa helpompi ja ulkokuvat suorastaan sikahelppoja. 1600:sta mulla ei ollut kuvia ulkoa muuta kuin vastavalossa. Niiden varjot olivat aika tukossa.
    ohessa kuva ratikasta lumipyryssä, eli ensimmäinen on suoraan värinegana skannattu ja suoraan skannerista. toinen lightroomissa pikkusäätöjen kuten greyscale ja valotuksen säätöjen jälkeen.
    kuva otettu MP + voigtländerin 15mm:llä.

toistaiseksi näyttää siltä että tri-x 1000:na kuvattuna toimii oikein mainiosti tuon diafinen kanssa. ehkä 1600:kin on ok, mutta ainakin scannerille se on vaikeampi.