Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Diafilmi ja aloittelija

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Nova, 18 Maaliskuu 2010.

Vs: Diafilmi ja aloittelija

Kannattaa käyttää Who's Nextiä.
    Muistaakseni 6 eur normaali-, 10 eur erikoiskehitys + posteista jotain.

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo, kyllä ne itekkin kehittämällä hoituu. Perjantaina juuri tossa paikallisella kerholla uusi "uhri" kehitti värifilmiä ekaa kertaa, Kodakin E-6 prosessina ja hyvää jälkeä sieltä tuli heti ulos. Euron rulla maksaa prosessi (ostettu ag photographicilta setit).

Who's Next Lab on sitten ehkä se toinen Top 2 -vaihtoehto, ellei asu Turussa jossa toimii (kuulemma) myös aivan erinomainen Kuva-Paijula.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Huusnextiin vaan kehitykseen filkat. Koetetaan pitää ainakin yksi ammattitaitoinen kehityslafka pystyssä niitä varten jotka ei itse halua värejä kehitellä.

3. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Väitän että kuva paijula on on yksi parhaista E6 kehitykseen erikoistuneista...

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

WNL on helpompi postitse, mutta kyllä mä kuulopuheiden perusteella pitäisin Paijulaa vähintään yhtä hyvänä..

5. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Ei se vaadi kuin hiukka huolellisuutta ja että maananataina ajaa prosessia sisään ennenkuin menee mokeltamaan asiakkaiden filkkoja, se bleachin ilmaus, se on magiaa jos mikään... ( sanoo hemmo joka taisteli 10 vuotta prosessin kanssa, joka sitten vain häipyi pois, pikkuhiljaa...)

6. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Ei se tosiaan mitään rakettitiedettä ole, jos labran omistaja vaan on vastuullinen ihminen joka hoitaa hommat. Ohjeita noudattamalla kaikki sujuu labrallakin. Ohjeita tahallaan rikkomalla taas voidaan säästää rahaa - joskin yllättävän vähän, kenties muutama kymmenen senttiä per kehitys maksimissaan. Vastuullisuus ja ahneus siis ratkaisevat.

Kääntökylpy on se jossa säästäminen kostautuu helposti. Se menee helposti vanhaksi ja se näkyy sitten kuvissa ikävänä efektinä.

Toinen on loppuhuuhtelu, jota pitää suodattaa ja vaihtaa tarpeeksi hyvin ettei asiakas saa paskaisia dioja. Who's nextilläkin oli tässä kerran ongelmia mutta kaikillehan joskus sattuu.

Tuetaan tosiaan Who's Nextiä ja Paijulaa kun ne hoitavat hommansa ja ovat vielä pystyssä. Vaikka itsetekemistä yleensä suosittelenkin.

7. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Joskun E6 posessissa oli vahvasti valmistajien tuki takana, enää ei ole <SIZE size="1"](koska filmi on kuollut)</SIZE>.
    Ei ole kalibrointiyhteistöitä eikä muitakaan helpdeskejä. Oma prosessi jos on omin nokin kunnossa niin sitten on hyvä, vaaditaan kyllä jo asioiden syvällisempää tuntemusta kuin vanhaan hyvään aikaan.
    E6 kehitys oli kyllä mahtavaa puuhaa, nostavankoneen kanssa kun menee vartaat kainalossa puoleksi tunniksi pimeään huoneeseen niin kyllä siinä hullu rauhoittuu ja aamun meditaatiot tulee hoidettua.

8. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Vieläkö 200 Sensia on ihan kamalan näköistä, vai onko se saatu ruotuun?

9. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Juu ihan suorana haudassa...

10. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Kyllä itse asiassa Kodakilla on yhä QLAB-ohjelma, jossa monia (ainakin jenkkiläisiä, miksei myös suomalainen voisi halutessaan olla) labroja on mukana. Testistripit lähetään siis säännöllisesti Kodakille joka tarkistaa ne, oman kontrollin lisäksi. En usko että tässä mikään on olennaisesti muuttunut...

11. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Puhut asiaa. Itse turun seudulla asustelevana mainostan aina kun mahdollista Paijulaa, koska palvelu on laadukasta, ystävällistä ja kohtuuhintaista. Tällä hetkellä diarulla on 6 eur. Myös skannaavat todella laadukkaasti, jos sellaista tarvetta on.

12. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Fuji Provia 100F on kokeilemisen arvoinen diafilmi.
    Ihon väri toistuu luonnollisena, ja filmi skannautuu poikkeuksellisen hyvin. Velviat ovat tässä suhteessa paljon vaikeampia tapauksia.

13. Vs: Diafilmi ja aloittelija

On tietysti eriasia onko kodakilla narikka suomessa vai jenkeissä. Tahtotila on tietenkin muuttunut, Kodakillakin, ja tuskin on ihan heti lähettiauto pihassa korjaavaa pulveria tuomassa.

14. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Justiinsa näin!

K.

15. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Who's Nextillä oli Qlab-status ja Olli ymmärtääkseni toimii edelleen saman rutiinin mukaan. Huippumies ja huippulabra, osaa työnsä.

T. K.

16. Vs: Diafilmi ja aloittelija

Tossa syksyllä jutskasin nextissä ja vähän testasin tietämyksiä, on ihan alan hemmo ja homma hanskassa, suosittelen ( vaikken itse enää E-6 kamaa jauha)

17. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Sensia. Se on aika kiva (ja sopivan prole, ilman turhaa hienostelua ja pröö-hehkutusta (kaikki kunnia pröille, kuitenkin ... en mä tätä millään pahalla ... mutta itse siis olen ikuinen harrastelija ja ylpeänä käytän harrastelijoiden eipröö -tuotteita)). Taas latasin tänä aamuna Kieviin ja Nikoniin. Ja viimeisiä lumipäiviä tallentamaan (pitää testata, kuinka sitä osaa vielä ilman valitusmittaria diaa valituttaa - kaikkien näiden digeilyjen jälkeen :)

- Harrastelija