Kyselen taas tyhmiä. Olen parina iltana pitkästä aikaa kehitellyt Tri-X:ää (kinokoko) tuoreehkossa XTOLissa ja muistui mieleen vanha hämmästyksen ja kummastuksen aihe. Negoissa varjot eli ihan vaaleimmat sävyt näkyvät selvästi kullanruskean värisinä kun taas kaikki tummempi on suht neutraalia mustaa. Mistähän tuo väri johtuu? Luulisi että eri filmien hopea olisi ainakin jokseenkin samanlaista. Huomasin ilmiön aikoinaan Rodinalilla kehittäessä, mutta en kiinnittänyt siihen paljon huomiota. XTOLilla kaikki muut kokeilemani filmit tulevat neutraalin sävyisiksi tai korkeintaan vähän lämpimiksi, mutta Tri-X on lähinnä Golden Brown.
Vs: Tri-X ja negojen väri hmm pitänee kattella kun jaksan, en ole huomannut vaikka on trixejä xtolissa tullu tehtyä..
Vs: Tri-X ja negojen väri papereiden lämminsävy tulee hienompirakeisesta hopeasta. jos tässä on sama ilmiö, eli valon eri heijastuminen. tosin rodinal poissulkee hienoa teoriaani isolta osin ,p
Vs: Tri-X ja negojen väri näkyykö se molemmilta puolin negaa vai emulsiopuolelta... ihan kun ite näkisin vaan emulsiopuolella ja vois olla joku heijastuksen tapanen. kauempaa kun kattoo näyttää tavallisemmalta. joka tapauksessa kun alotin käyttään xtolia rodinalin jälkeen/lisäks niin voisin ehkä uskaltaa väittää että varjokohtiin tuli enemmän yksityiskohtia. tosin nehän on just ne negan vaaleet osat joista ei ollu puhe kai.
Vs: Tri-X ja negojen väri Joo. kattelin tarkemmin, kuivissa negoissa ei ruskea enää kovin paljon näy, märät on ihan ruskeita eli se on joku varmaan märän emulsion ominaisuus. Muut filmit mitä olen kehitellyt XTOLillla tulee aika neutraalin harmaata kyllä. Saattaa olla että Rodinalillakin oli noin samalla tavalla ruskeata, en enää muista