Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ADOX:n paperit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Hirppis, 5 Tammikuu 2009.

Millaisia kokemuksia teillä on Adoxin papereista, lähinnä muovi. Hinta näyttäisi ainakin olevan suhteellisen edullinen. Tuleeko ADOX:n papereiden mukana datalehteä jossa on jyrkkyys säädöt myös värisuurennuskoneelle?

1. Vs: ADOX:n paperit

Saako tohon ADOX MCP papruun viradonilla hyvän ruskeansävyn, oletko testannut? Joskus kehuttiin, että viradon sävyttäisi kauniisti Agfan papereita.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: ADOX:n paperit

Noitten pitäis olla hyvin pitkälti samaa kun ne Agfat. Eivät ehkä aivan täysin identtisiä, koska tuotanto on käsittääkseni uudelleen aloitettu eri tehtaassa ja jouduttiin tekemään hieman töitä, että vastaava emulsio saataisiin aikaan...

3. Vs: ADOX:n paperit

Onko tuosta adox:n easyprint paperista kokemuksia? Se näyttäisi olevan halvempaa kuin tuo Adoxin Agfakopio joka on samanhintaista kuin Ilfordin rc paperi.

4. Vs: ADOX:n paperit

:)

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kentmere sävyttyy hyvin ainakin niillä sävytteillä mitä mä oon testannu. En kylläkään viradonia.

Hopeavedoksen Selenosulfidilla osittaisen valkaisun kanssa muovipaperikin toimii hyvin (eli ei valkaista liian pitkälle, vähän matkaa vain). Kuitu sävyttyi ilman valkaisuakin kivasti. Semmonen kiva "suklainen" ruskea, ei liian seepia. Säilyi sävytkin kivasti eikä kuva haalistunut.

6. Vs: ADOX:n paperit

Ilfordin normi RC papruun ei juuri tule mitään vaikka pitäisi vartin virandonissa. Ilfordin lämminsävy RC paperiin tulee puolestaan tosi komea ruskeasävy. Kentemeren tulos on jotain näiden kahden väliltä.

Forten joku vanha muovipaperi säyvyttyi kanssa yhtä hyvin kuin Ilfordin lämminsävy. Fomapaniin sävyttyi jonkun verran, mutta ei läheskään yhtä hyvin.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joo, toi lämminsävyjuttu vaikuttaa aika paljon ilmeisesti. Samoin toi valkaisu vaikuttaa hyvinkin paljon, jos sävyte sopii sen kanssa. Mä kun en tosta Viradonista niin tiedä, mutta kai se joku sulfidisävyte on, eli valkaisu toimis.
    Hopeavedokselta saa varmaan sitä valkaisuainetta erikseenkin, lisäks sitä tulee tossa "Selenobleach" -setissä (kestää ja säilyy pitkään).

8. Vs: ADOX:n paperit

Mistäs muualta saisi Adoxia tilattua kuin Fotoimpexistä?

9. OlliJ

OlliJ Active Member

415
    26
    28

Aivan, lämminsävypaperit reagoivat yleensä selvästi herkemmin ja voimakkaammin sävytteisiin kuin neutraali- tai kylmäsävypaperit. Jotkut lämminsävypaperit reagoivat jopa liikaakin ja menettävät kontrastia, jolloin kuva yleensä kärsii. Lämminsävykehite yleensä vielä voimistaa tätä taipumusta. Siksi on ensin hyvä päättää haluaako lämminsävypaperiin lämpimän sävyn suoraan kehitteellä ilman sävytystä vaiko sävytettynä. Ensimmäisessä tapauksessa valitsisin lämminsävykehitteen, jälkimmäisessä taas neutraali- tai jopa kylmäsävykehitteen. Näin voidaan aika pitkälle kontrolloida lopputulosta. Suorilla sulfidisävytteillä, jotka ovat polysulfidisävytteitä, kuten Viradon ja Hopeavedoksen IPI Silverlock, lopputulos on vähitellen käsittelyajan pidentyessä voimistuva lämmin sävy.  Lopputulosta voidaan helposti kontrolloida sävytyksen kestolla.

Ilfordin MGIV on tunnetusti resistentti sävytykselle, siihen ei polysulfidisävytteellä helposti sävymuutosta saa. Sen sijaan se reagoi kyllä kaksikylpysävytteisiin, joissa ensin valkaistaan kuva eli  palautetaan se hopeabromidiksi ja välipesun jälkeen  uudelleen "kehitetään" sävytteellä, joko normaalilla sulfidisävytteellä tai vaikkapa polysulfidisävytteellä tai seleenisävytteellä.  Sävytteitä voidaan käyttää ei vain yhdellä vaan todella monella tavalla halutun lopputuloksen saamiseksi. Tässä lajissa on paljon mahdollisuuksia, joista jokainen voi etsiä itselleen sopivan tavan. Viimekädessä ne sävyt on kuitenkin itse nähtävä eikä luotettva kaverin neuvoon, että "sillä tulee hieno sävy".

Tunnetusti vanha Multicontrast oli kehityksellä ja sävytyksellä muokattavissa moneksi ja sama pätee varmaan myös Adoxin MCP:hen ja MCC:hen sekä myös toiseen vaihtoehtoon, Variotoneen. Itsellä nämä paperit odottavat pimiössä, odotan innolla sopivaa ajankohtaa, että pääsen testaamaan.

10. Vs: ADOX:n paperit

Olli , katsastin nuo sun websivut, hillittyä hyvällä maulla toteutettua tyyliä, onko sulla muutakin tuotetta kun nuo omat tuotteesi kaupan?? Toi galleria puoli voisi myös kohta avautua... Mulla on toi vierailevien taiteilijoiden osasto, tervetuloa sinne kuukauden vieraaksi. Olis kiva jos ois kotimaisia...

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Toi Fotoimpex:hän taitaa melkeinpä olla Adox. Tai eikö se ole heidän tuotemerkkinsä. Saattaahan sitä ehkä jossain toisessakin kaupassa myynnissä olla...

12. OlliJ

OlliJ Active Member

415
    26
    28

Ei ole tarkoitus kaapata ketjua, mutta Jukan kysymykseen...
    Kyllä Hopeavedosksen päätuotteet ovat kemikaalit, verkkosivuilla näkyvät vakiotuotteet, raakakemikaalit ja erilaiset "tilaustyönä" valmistetut tuotteet. Muuta on vain jotain negatiivilehtiä ja jotain pientä. Olen kyllä jonkin verran tutkinut mahdollisuuksi ja tarpeita, mutta ainakaan nykytilanteessa aikanikaan ei riitä paljon laajempaan toimintaan.

Vähän nolottaakin tuo sivujen galleriaosasto, on ollut "under construction" jo liiankin kauan...vähän samasta syystä kuin edellä, aikaa on rajallisesti. Mutta eiköhän sinne joskus tule kuviakin. Ehdotuksesi on kiinnostava, ollaanpa yhteydessä tuonnempana.

13. Vs: ADOX:n paperit

Joo, olen mä itte kyllä Prolabin suurin asiakas, mutta ainakin saa matskuja kun ojentaa kättä hyllyn suuntaan...

14. ..

..

15. kto

kto Well-Known Member

2 610
    105
    63

Miksi muovia? Eikös samalla vaivalla - no vähän isommalla - vois tehdä saman tien perinteisiä vedoksia. Silloin aika helppo suositus ois Foman Fomabrom Variant. Lämminsävypaperiksi Ilfordin Warmtone. Kehitteeksi ehdottomasti Moerschin SE2 lämmin ja SE3 kylmä, kakskylpy kiinnite Ollilta, samoin "HCA".

Terv. K

PS.
    Tän ketjun otsikko taisikin olla ADOXin paperit... Niistä sen verran, että pitäisi itsekin kokeilla MCC:tä. Jos on "samaa" kamaa, kuin vanha Agfa, niin on todellinen winner ja heti mun suosikkipapru.

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulle saapui toissapäivänä pakka MCC:tä ja piti kokeilla mutta nyt en päässytkään pimiöimään joten arviointi viipyy.
    Erittäin positiivisia kommentteja kaikki latovat ko. paperista. Adoxin se toinen (fine-joku) ei ole saanut yhtä hyvää vastaan ottoa.

17. Vs: ADOX:n paperit

Muista se pimiöfiltterijuttu, josta juttua toisaalla...

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kokemusten perusteella voi sanoa että MCC on hyvä paperi - onko se parempi vai huonompi kuin joku toinen lie jo makuasia.

Adox-papereiden mukana tulee kunnon datasheetit. Loistavat jopa - toisin kuin filmien.

19. Vs: ADOX:n paperit

,,

20. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Jos mahdollista, käytä punaista pimiövaloa koska se toimii kaikkien mustavalkopaprujen kanssa...

Teet hunnuttumistestin valottamalla paperiin hieman harmaata suurennuskoneella, laitat esineitä paperin päälle ja annat olla suojavalossa maksimityöskentelyajan x 2. Sitten paperin kehitys ja silmäily, jos esineitä ei näy, on suojavalo hyvä.