Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Diaa metritavarana?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarne, 8 Toukokuu 2008.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Tietääkö kukaan, saako diafilmiä nykyään mistään metritavarana itse purkitettavaksi? Olis noi purkitusvehkeet, meinaan. Ja olen nähnyt itse purkitettuja, tosin jostain 15 vuoden takaa.

2. MFFF

MFFF

217
    0
    0
    Vs: Diaa metritavarana?

Sori ei mitään! Katsoin väärin...

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Nordfotosta, bhphotosta... Eihän se halpaa kyllä oo.

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Mjaa, näyttäähän tuo bhphotossa vähän halvemmaks rullahinnaks jäädä. Nordfotossa sen sijaan kalliimmaksi. Mielenkiintoista.

5. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Pitääks noihin b&h:n hintoihin muuten laskea vielä tullit ja verotkin?

6. Boost

Boost

591
    0
    0

Hiukan filmityypistä riippuen olisin kyllä kiinnostunut moisesta projektista. Jos vaikka sais tehtyä vähän lyhempiä rullia...

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ihan normaalistihan EU:n ulkopuolelta tulee tullit ja verot.

8. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä mäkin rullan tai korkeintaan kaksi voisin tilata. Mut en ehkä kuitenkaan tekis lyhempiä rullia, ku kehitys on kuitenkin samanhintasta...

9. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Hmmm... miksi?

Eihän esim. Astiaa ole tarjolla;)

Taytyy vielä toitottaa sitä, että filmikustannus ei voi olla merkittävin menoerä. Oma aika, "ei naarmuja", ei häslinkiä, yms. puoltaisi kyllä valmiita, tehtaan paketoimia rullia. Ja valikoima....

K

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä se Suomi-hinnoilla on aika kova menoerä se filmi, jos jotain Velviaakin tykkää kuvata. Provia 400X maksaa paikallisessa 14e / rulla ja siihen kehitykset päälle. Kameroita ja objektiiveja ei kuitenkaan tarvii koko ajan uusia ostella jos pystyy itsensä hillitsemään, niin mihinkäs sitä (valokuvauksessa) rahaa sitten kuluis muuhun...

Mutta kun ei noi metritavarana oo edes halvempaa (ainakaan yleensä/selvästi) ja jos ei itse kehitä, niin enpä ainakaan itse keksi miksi ei ostaisi valmiissa purkeissa (kun kehityskulut on samat vaikka ruutuja oliskin vähempi).

11. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Saako Provia 400X:ää metritavarana?

Vaikka ei ulkomaille menisi, Suomestakin löytyy ko. filmiä 98 evee per 10 rullaa... ne on muuten jääkaapissa... ;)

Se on muuten noin 0,28 senttiä per otos. Oon edelleen sitä mieltä, että filmikustannus ei voi merkitä mitään harrastuksessa.
    Jos tarkoituksena on kuvata piirikunnallisten kisojen maalikameraa, niin digi sitten, mutta jos tulee mietittyä edes 5 minuuttia jokaista kuvaideaa, "oma aika" maksaa jo niin paljon enemmän, että ihan turha miettiä, mitä filmi maksaa.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Niin tuohon päälle filmin kehitys, jolloin rullallisen hinta on n. 15 euroa (mahdollisesti postikulut vielä lisäksi kun kaikki eivät Helsingissä asustele). Ja silloinkin pitää tosiaan ostaa se 10 rullaa, mikä on kohtuullinen panostus varsinkin kun hinta on luokkaa 100e. Jos sitten vaikkapa haarukoi tai muuten ottaa pari ruutua aiheesta, niin äkkiä se hinta on vähintään 50 senttiä ruutua kohti. Ei se nyt ihan ilmaista ole. Ja mitä ne muut kulut sitten olisivat jotka filmiä enemmän maksaisivat? Siis valokuvauksessa, vai meinattiinko ihan vuokraan ja ruokaan verrattuna?

Kaikki eivät mieti viittä minuuttia jokaista kuvaa, vaikka filmille kuvaisivat, joten se on sitten mielipideasia, mikä on kova hinta ruutua kohti. Toisilla filmiä palaa paljonkin kuukaudessa, toisaalta vaikka laakafilmillä sen ymmärtääkin, jos joutuu vähän enempi ruudusta maksamaan...

Noh, en mäkään silti lähtis sitä ruudun hintaa laskeskeleen, vaan ostan filmiä budjetin mukaan sopivasti varastoon ja kuvailen ja kehittelen sitä mukaa kun huvittaa. Diafilmejä ei kyllä juuri ole tullu tuoreena kaupasta silti ostettua, kyllä se kipukynnys kinofilmillä on alle kympissä per rulla, lähempänä sitä vitosta ja mieluummin tietysti alle (eBay, valokuvaajien jääkaapit...). Voi sit vähän rennomminkin räpsiä menemään.

13. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Filmille kuvaaminen on aina maksanut. Ja sitä enemmän, mitä paremmille materiaaleille on kuvannut ja tarkemmille prosesseille on halunnut osua. Ja näin tulee olemaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että tulevassa "filminostalgissa" kantavia voimia eivät ole ne, jotka itkevät hampaat irvessä filmikuvauksen hintaa. Digikamera auttaisi filmin hintaa päivitteleville.

14. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63

Ne ne vasta maksaakin.

15. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä sä Kari oikeastaan oot oikeassa. Mainitusta putiikista ostetun ja Who's nextissä kehitetyn mainitun Astia-filmin yhden kinoruudun hinnaksi tulee noin 35 senttiä, 6x4,5-ruudun 60 senttiä, 6x6-ruudun 80 senttiä, 6x7-ruudun 1 euro, 6x9-ruudun 1,2 e, 4x5''-ruudun 8,1 e (olettaen, että paketissa on kymmenen ruutua ja että kehitys maksaa saman verran joka kuvalla ku yhden rullan kehitys). Velvia on vähän kalliimpaa, noin 10 senttiä per kuva.

Mun mielestä toi ei ihan tolkuton summa oo. Ja mitä isompi summa kertalaukauksella on, sitä paremmin sitä tulee mietittyä. Eikä tämä ole mitään haihattelua, vaan olen itse käytännössä huomannut, että keskariin tarttuessa sitä todella miettii, miten kuva hahmottuu, eikä räiski turhia. Kinolla raaskii toisinaan ampua lonkaltakin.

Musta toi systeemi on digitystä parempi sikäli, että maksua suoritetaan joka ruudun kohdalla, digillä on investoitava alkuun paljon, eikä sen jälkeen tarvii miettiä enää mitään. Paitsi sitä, että perkele soikoon, onpa paljon rahaa tässä kiinni, pitäis vissiin jotain kuvailla, vaikka omia varpaita.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mjoo-o, ei sitä keskarilta tuu "lonkalta" ammuttua, mutta jos kinosta puhutaan niin en oo koskaan hintoja miettiny ruudulle, tai edes sitä että se maksaa. Ennemmin sitä, milloin tulee filmin vaihto eteen jos tulee. Kyllä niitä kuva miettiä pitäis ihan yhtä lailla sillä digillä, jos semmonen olis. Ei siinä mitään järkeä oo että räpsii aivot OFF-asennossa vaikka oliskin "ilmasia" ruutuja.

Toisaalta ei oo myöskään järkeä alkaa pihtaan ja säästeleen ruutuja sillä perusteella että pitäis jotenkin kauheesti miettiä jokaista otosta kun ne maksaa. Sen takia ostankin filmit kohtuu halvalla, ettei tarttis edes alkaa rajoittaa ruudun hinnan takia kuvaamista. Jää kivoja kuvia ottamatta jos liikaa stressaa.

17. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Juu, pitää digilläkin miettiä yhtä lailla tietenkin. Tarkoitinkin vaan, että se hinta on semmonen ylimääränen motivaattori miettiä. Ikään ku ulkoista motivaatiota, esivaltaa :). Mulle se ainakin on toiminu. Ei tuu kiusausta laittaa aivoja offille niin helposti.

Nojuu, kyllähän joku balanssi pitää löytää. Ettei sit jää kuvaamatta.

18. juza

juza Member

107
    0
    16

Harrastuksilleen ei kannata laskea hintaa. Ja jos lähtee optimoimaan kustannuksia niin se on sitten valittava materiaali ja käsittelypaikat sen mukaan, kaikenlainen hifistely on aina tullut kalliiksi lajissa kuin lajissa.

-jukka

19. evis

evis Member

499
    0
    16

Totta, aloinkin tässä miettimään että minne on välillä makkara leivän päältä hävinnyt. Ainahan harrastuksiin halutaan hieman panostaa vaikka jostain muusta tinkimällä. Vai pitäisikö sitä käydä miettimään ihan uutta harrastetta - vaikka kivien keräilyä? Tosin elämä ei olekaan sitten enää laiffii.

eiköhän laiteta hintakeskusteluille piste :)

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pisteen jälkeen vielä;  jos ei itse kehitä, kannattaa tarkistaa labrasta ne hinnat. Entisaikaan itse purkitetulle oli labbiksissa tuplahinta;  niistä oli kait niin paljon häikkää.