Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Delta 3200

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana toninikkanen, 12 Huhtikuu 2007.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: Delta 3200

Rakeet eivät niinkään kasva vaan liittyvät yhteen toistensa kanssa johtaen selvemmin erottuvaan rakeisuuteen. Pyrocat ja muut värjäävät kehitteet tosin voivat olla poikkeus juuri värjäysefektin takia ja Rodinalilla oli omat syynsä toimia eri tavalla..
    mutta jos puhutaan jostain D-76, Xtol yms. kehitteistä niin tuon pitäisi päteä.

2. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Anseli, kerro jotain uutta ;)

Tosta Pyrocatista. En ainakaan oo minä saanu kasvatettua rakeen kokoa. Sanoisin, että rakeet katoaa ja esim. FP4:sta on enää aika vaikee tarkentaa raetarkentimellakaan ku sitä raetta saa etsiä ja etsiä. Opetelkaa vaan kopauttelemaan oikein purkkejanne ja käyttäkää sitä Pyroa niin homma hoituu.

3. Vs: Delta 3200

ai silloin se hoituu kun rae häviää?
    no eikös sun kannattas suositella sitten sitä xp2 ja rotinaalia ,)

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

XP2 toimii Rodinalilla ihan hyvin. Ainakin paljon paremmin kuin aseman Foto Point vai mikä se filmien pilaaja -lafka olikaan nimeltään?

Tarkotan tätä, kun nää samat tyypit saa filmiensä pinnat täyteen niitä reikiä enkä minä ite ole vielä moista onnistunut tekemään semi-standillä...

5. Vs: Delta 3200

jaa no niistä mie en tiijä mittään.
    ..ne on varmaan käyttäneet niitä neulanreikäkameroita...
    <SIZE size="60"](päivän kuumin)</SIZE>

6. Vs: Delta 3200

Vedoksessa näkyvä rae kuitenkin ratkaisee, joten siitähän tuota on aina paras arvioida.

Laimennus muuttaa nyrkkisääntönä raetta. Testi ei kuitenkaan testaa laimennosta, jos vertailee laihaa semi-standina ja vahvaa tavallisella sekoituksella. Se testaa yhtä paljon sekoituksen vaikutusta kuin laimennostakin.

Rehellisempi testi lienee vaikka D-76 raakana ja 1+1 tai 1+2 laimennoksella, mutta samaa sekoitusta käyttäen. Lisäksi voi toisella testillä tutkia miten rae muuttuu sekoituksen funktiona, kun litku on aina vaikkapa laihaa. Testejä tehtäessä on olennaista kehittää vertailukappaleet samaan kontrastiin, muuten tulos on että reilusti ylikehitetty rae oli yllättäen alikehitettyä isompi :) En ole tutkinut kovin systemaattisesti rinnakkain, mutta mun kokemukset ovat että yleensä ronski sekoitus tuntuisi lisäävän raetta.

Pyrocat-HD on mulla vielä kokeilematta. Hämärästi muistelen muiden havainnoista, että se tahraava vaikutus ei laskisi yhtä paljon kuin kehittymisen määrä (lisättäessä laimennosta). Tällöin pidempi kehitysaika maskaisi enemmän raetta, kun varsinainen kehittyminen taas kestäisi pidempään (tapahtuisi hitaammin).

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ei ne ookaan rakeita vaan raemöykkyjä (grain clump).

Jos rae(möykyt) katoaa niin katoaa myös accutance. Mä en tavoittele pientä tai suurta raetta, vaan kaunista, jonka reunat eivät muistuta eilistä kaurapuuroa.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

No sä et olekaan nähnyt ainuttakaan mun vedosta, mitkä on tehty Pyrolla kehitetyistä negoista ;). Täytynee joskus näyttää.

9. toninikkanen

1 628
    0
    36

Nyt kun oot niin hillittömästi mainostanut pyroa niin sanos miten sillä kannattaa kehittää delta 3200:sta joka on kuvattu 3200:na, joka oli sentään alunperin tässä aiheena :)

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

No tunnin voit uittaa semi-standina suhteella 1+1+300 mut voi jäädä vähän ohueksi. Saattais kannattaa kokeilla myös suhteella 1+1+250. Ei ole 3200:n paras kaveri. Itse sain kuitenkin ihan hyvää jälkeä aikaan, jonkun muun mielestä voisi olla huonoo jälkee mut mä en olekaan nysvääjä näiden asioiden kanssa. Kun olen itse tyytyväinen niin se riittää mulle. Tavallisella tavallahan mä en ole Pyrolla kehittänytkään.

Toi pyroilu semi-standina ja standina on mun mielestä sellainen juttu, että jollain toimii toinen suhde paremmin kuin toisella, joten noi mun ajat ja suhteet on vain suuntaa-antavia enkä anna mitään takeita lopputulokseen. Tiedän vain mikä toimii mulla.

11. toninikkanen

1 628
    0
    36

No voin mä tuotakin koittaa heti sen microphenin jälkeen, kunhan tässä nyt saa taas kuvattua rullia täyteen. Ainakin hyvä tekosyy käydä räpsimässä vähän sitä ja tätä, se on aina hauskaa.

ps. en aio hakata purkkia pöytään enää yhtään kovempaa, tulee vielä spiraali läpi pohjasta...

12. Vs: Delta 3200

No kyllä tuolla pyrolla saa niin terävää, että päähän sattuu...

Pyrocat HD ei ole missään tapauksessa hienoraekehite, vaan high acutance kehite. Plussana on tuo värjäysefekti, eli peittää raetta sopivasti.

13. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Juu siitä ei lienekään kyse. Mä ite kääntelen purkkia kehityksen puolessa välissä ja kopsautan sen kunnolla lattiaan pari kertaa. Eikä oo ongelmia ilmakuplien kanssa. Kait toi halpisAPpurkki on sit tarpeeks hyvä "hakkaamiseen" ;)

14. toninikkanen

1 628
    0
    36

Mä oon itte asiassa jossain määrin aina kopautellut kääntelyiden jälkeen normaalikehityksessäkin, ettei jää ilmakuplia edes minuutiksi. En tiedä miten paljon ton Patersonin pohja kestää hakkaamista enkä aio ottaa selvää, oon varma että iskujen napakkuus ja määrä on ainakin riittävä jo nyt ja "neulanreiät" tulee jostain muusta syystä.

- piru kun muuten aina dokumentoin kehittämiset mutta en ole pistänyt merkille onko tullut käytettyä vesi- vai etikkakeskeytystä. Voishan se vika olla siinäkin. Miks mä ees yleensä käytän ikinä etikkakeskeytystä, kai siks kun aikoinaan valokuvausliikkeen setä niin käski tekemään kun ostin ekat kehitystarpeet...

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Pyron kans ei pidä käyttää muuta kuin vettä... Enkä käytä muulloinkaan muuta keskeytettä filmien kehittelyn yhteydessä.

16. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Pyrocatin kanssa voi mun kokemuksien mukaan ihan hyvin käyttää myös keskeytettä, mulla se tosin on selvästi ohjeita laimeampaa. En vieläkään ymmärrä, miksi pitäisi lutrata epämääräisesti vedellä - mutta ei tästä sen enempää. Myös tavalliset pikakiinnitteet á la Acufix, Hypam jne. kelpaa hyvin Pyrocatille. Kehitteen kehittäjän ;), Sandy Kingin mukaan hapan kiinnite ei "syö" tahraa ollenkaan niin paljon, kuin väitetään. Itse en tosin ole vielä kokeillut emäksistä kiinnitettä.

Herkkyyttä Pyrocat ei mun kokemuksien mukaan "lisää", kuten ei myöskään laimea Rodinal, mutta nimellisherkkyyteen pääsee monilla filmeillä. Delta 3200 taitaa oikeasti olla noin ISO1000 filmi eli DD-X, Microphen yms. voivat olla paras vaihtoehto, jos haluaa prässätä. Paljonhan riippuu siitä, kuinka paljon tummaan päähän pitää saada sävyjä. Prässäyshän on aina kuitenkin kompromissi.

Pääasia kai, että saatu jälki miellyttää kuvaajaa itseään.

17. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

En usko reikien johtuvan keskeytteestäkään. Omaa reikäongelmaa selvittäessä siirryin etikasta kodakin indikaattorilla varustettuun keskeytykseen ja kokeilin jopa pelkkää vettä. Ei vaikutusta. Satunnaisen epä-ennustettavasti aina johonkin negaan tulee "reikä".
    Olen lopettanut syyn selvittämisen ja tyytynyt ottamaan vain useamman negan per aihe, eipä pääse herra Murphy tekemään tekojaan niin tehokkaasti.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mahdollisesti ISO 800. Tai sitten sekoitan T-Max 3200:aan.

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

tmax 800 delta 1000. se kai riippuu vähän kuitenkin kehitteestäkin(?), jollain 1200 tuo delta... muistelisin.

kertokaahan tosta pyrocatista nyt, mitä se värjäys tekee ja miten se värjää. ja jotain muutakin vois kertoo? eli ääriviivat on teräviä sillä, high accutance?