Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiötä Vantaalla (Tikkurila)?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Pepeq, 17 Lokakuu 2008.

1. Pepeq

Pepeq

205
    0
    0
    Muutin tuossa kuukausi sitten Tikkurilan seudulle, joten vanhan kameraseuran pimiö ei ole enää helposti käytettävissäni.

Mahtaako lähiseudulla olla laadukasta pimiötä? Kriteerit ovat lähinnä siisteys ja pölyttömyys, mahdollisuus vedostaa ainakin 6x6 kokoista negaa ja mahdollisuus säilyttää kemioita ja papruja pimiöllä.

Mulla on tässä optiona, että voisin asukastoimikunnan (HOAS) pimiön herättää itse henkiin, mutta jos lähellä olisi hyvä mesta, niin ei tarvitsisi alkaa hankkimaan suurennuskonetta yms. Toki kynnys siihenkään ei ole ihan hirmuisen korkea (ja jos jollain on tarjota jotakin laitetta pk-seudulla, niin iskekää kuule yv:tä!).

Kiitos.

2. Pepeq

Pepeq

205
    0
    0
    Vs: Pimiötä Vantaalla (Tikkurila)?

Onko minulla liian kovat vaatimukset vai eikö alueella todella ole mitään seuran, porukan tms. pimiötä? Eikö kukaan edes tiedä kaverinsa käyvän jossain?

Omituista.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Skannereillahan aika moni puljaa. "Vähemmän vaivaa" :).

Pistä ihmeessä HOASin pimiö pyörimään, jos vaan käyttäjiä löytyy muita.

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Pimiötä itse etsiskelleenä vantaalaisena voin vain todeta ettei ilmeisesti edes koko pk-seudulla ole pimiöitä muilla seuroilla kuin Kameraseuralla (onnistuu keskikoko muovipaperille), Tapiolan kamerakerholla (myös keskikokoon muovipaperilla) ja sitten Ylioppilaskameroilla - heillä huhun mukaan myös laakakoko on mahdollista mutta suhtaudun siihen skeptisesti, sillä laakakoon piti olla mahdollista myös Kameraseuran pimiössä mutta eihän se ollut sitä todellisuudessa. Lie sekin kone haudattu jonnekin roinan uumeniin viime vuoskymmenellä.

Joten näin se vaan on, "ulkosuomessa" löytyy kyllä pimiötiloja mutta pk-seutu taitaa olla liian digiintynyt.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Olishan se mukava pistää pystyyn kimppapimiö tänne pk-seudulle, mutta ne tilat on sitten se ongelma, mistä ja mihin hintaan.

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Samaa ajatusta olen pyöritellyt, mutta tilat muodostuvat ongelmaksi. Ehkä se selittää nykyisen pimiöiden puutteen?

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

HOASsilta tilat? ;)

8. Vs: Pimiötä Vantaalla (Tikkurila)?

Kyllä kai pääkaupunkiseudullakin on edelleen "kotipimiöitä". Mutta ne eivät sovellu yhteiskäyttöön koska ne usein pystytetään tarpeen mukaan oman asunnon pesu- tms. tiloihin ja sitten taas puretaan.

Lisäksi, jos on perhettä, tulee helposti ongelmia. Vaikkapa pyykkääminen estyy.
    Itselläni oman pimiön pystyttäminen vie esim. noin 2 tuntia (Durst AutoColor 1200 ja Nova 4-slot prosessori). Purku vie saman verran ja lisäksi naisväen pitää olla matkoilla tai lomalla.

9. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Jep, kotipimiöitä kyllä taitaa olla monellakin. Myös mulla on vaivalloinen kotipimiö kylppärissä.
    Tai tuohon 2-tuntiseen kokoamis-urakkaan nähden kai vaivaton, sillä onnistun saamaan hyvissä oloissa kaiken valmiiksi puolessa tunnissa. Mutta se edellyttää, että suurennuskoneen saa vaatehuoneesta ilman suurempaa raivaustyötä pois ja että se on säilynyt suojansa alla suht pölyttömänä.

Ja tietysti hallitus sanelee omat ehtonsa sille milloin pimiötä sopii pystytellä...

Siksihän tässä haeskelenkin kiinteää tilaa  ;D

(no muita syitä ovat: haluan tehdä kuidulle, haluan mahduttaa 4x5-suurennuskoneen johonkin, ....)

10. Vs: Pimiötä Vantaalla (Tikkurila)?

Minäkin saattaisin olla kiinnostunut jonkinlaisesta kimppapimiöstä. Olin vielä keväällä vuokraamassa pitempiaikaista omaa tilaa Pitäjänmäeltä tai Lauttasaaresta, mutta odottamattomien rahanmenojen takia ei oma pömpeli taida toteutua ainakaan lähivuosina. Mulla on suurennuskoneelle kotona sisätiloissa kohtalainen 2x2 metrin oma nurkkaus, mutta sinne pitäisi laittaa vielä vedet enkä ole ihan varma että viitsinkö alkaa väsäämään kun pari aikaisempaakin projektia on ennestään kesken.

11. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla on kans se kotipimiö autotallin perällä, kalustona on Durst L1200 mutta minultakin puttuu se juokseva vesi. Se saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa, ensin pitäisi vain vetää vedet talon kellarista ulkokautta autotalliin ja sitten keksiä miten sen viemärin vetää, eli piikkaamista olisi tiedossa sun muuta yhtä mukavaa, jotta saisi sen juoksevan veden. Siinä samassa voisi tietysti tehdä jonkinlaisen laajennuksen pimiöönkin.

12. Boucicaut

Boucicaut Member

251
    1
    18

Muuttakaa helvettiin sieltä pöly-, melu- ja valosaastekehien sisältä ;) Itse muutin Kannelmäestä Kuusamoon ja pysyvä kotipimiö on jo rakenteilla. Mahtuu isonkin formaatin suurennuskoneet. Kyllä maalla on mukavaa!

13. Pepeq

Pepeq

205
    0
    0

Ennen kuin epäilemättä teen, mitä Bouticaut ehdottaa, täytyy tyytyä taajama-asumiseen.

Pimiö siis kuntoon ja sinne pakertamaan. Pesee kyllä kotipimiöviritelmät 100-0, eikä minulla olisi mitään mahdollisuutta tai mielenkiintoa kotona läträtäkkään.

HOAS Jokiniemen tilaa tulee kuitenkin kehittää, ehkä kyselen asiasta vielä foorumilla erikseen. Kiinnostusta kuitenkin riittäisi kiinteästä tilasta Vantaalla? Voisin ottaa puheeksi, mikäli tuonne voitaisiin päästää jollain sopimuksilla myös ei HOASilla asuvia. Vaikeaa se tosin valitettavasti saattaa olla, sillä HOAS on säätiö ja pimiö asioita hoitaa (tai tällä hetkellä ei hoida) asukasyhdistys. Suostumus tarvitsisi siis saada mahdollisesti molemmilta tahoilta ja tilat ovat kuitenkin ennenkaikkea tarkoitettu asukkaita varten. Ehkä jonkinlainen maksupolitiikka voitaisiin ottaa tässä yhteydessä käyttöön, esim. vuosimaksu tms. Ehdotan jokatapauksessa asiaa yhdistyksen puheenjohtajalta, joka muuten on antanut aikalailla vapaat kädet kehittää tilaa.

Oliko vielä joitakin innokkaita yhteispimiö ihmisiä, jotka eivät tähän threadiin ole vielä huudelleet? Ihan vain kysynnän kartoittamiseksi.

14. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Muuten kyllä, mutta ei anna työt periksi, ainakaan vielä :)

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Ikävä vain työ on helsingissä. Muuten kyllä muuttaisin jonnekin pois ruuhkasuomesta. Asumismenotkin halpenisivat ja kuvauskohteet monipuolistuisivat.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tikkurilassa on aikuisopiston taidekeskuksessa kohtuullinen pimiö. Ei juurikaan käytössä. Se on tietysti pääosin opiskelijoita varten, mutta todennäköisesti saatavilla käyttöön kohtuukorvauksin. Tyhjilläänhän se on 99% ajasta. Kannattaa kysellä opiston valokuvauksen opettajalta.  Jos käyttäjiä löytyy kymmenkunta, voi vaikkapa perustaa kurssiryhmän sitä varten.

Myyrmäkitalolla on myös pimiö, sen käytöstä voi kysellä talosta.

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Juu, onhan sitä TApanilassakin Hiidenkiven koululla pimiö, tuskin sekään on missään käytössä. Voishan sitä yrittää saada jotenkin käyttöönsä sitäkin.

18. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Kas, eli ihan mun naapurissakin olisi pimiö :eek:

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ehkä kannattaisi yhdistellä voimavaroja, jotta sais yhden tai jopa pari aktiivista ja hyvää pimiötä toimintaan.. Sen sijaan että on viis-kymmenen, jotka ovat lähes aina tyhjillään ja laitteet käyttämättä, tai sitten joku käyttää niitä satunnaisesti.

20. Vs: Pimiötä Vantaalla (Tikkurila)?

Jos pohditaan asiaa eteenpäin, niin missähän kunnossa näitten yhteiskäyttöisten pimiöiden laitteet mahtaa olla? Ostin äskettäin yhden opiston oppilaskäytössä olleet vehkeet ja niiden ylläpito oli kyllä loppunut ajat sitten. Valotuskello oli romu ja lensi heti roskiin. Rajaaja oli kemikaalien pilalle syövyttämä. Pimiölampuista osa oli palanut, osa oli naarmutettu pilalle. Suurennuskone oli pikkuvikainen (DeVere 203) mutta kondensoripää jonka takia ostin koko jäämistön oli kunnossa. Samoin DeVeren rungosta sain varaosia (esim jousia) omaani, jos vaikka  kevennysjousi katkeaa.

Toisaalta ilmeisesti monella, joka olisi kiinnostunut pimiöstä (jota ei aina tartte purkaa) on omaa laadukasta kalustoa jota voi käyttää jos yhteiskäyttö saadaan sopivaksi. Kaikkien koneet ei kuitenkaan varmaan mahdu rinnakkain samaan tilaan.

Itse tein aikanaan 70-luvulla Kauppakorkean pimiössä omalla koneella kun yhteiskäytössä ollut Focomat 1c oli tärvelty niin huonoon kuntoon ettei sillä saanut kunnon kuvia tehtyä.

Ehkä nykyään asiat on toisin, "kuvia tekee net jotka ymmärtää", loput digikuvaa?