Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana MFFF, 7 Kesäkuu 2007.

Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Pakko kysyä ihan uteliaisuudesta että missä ihmeessä olet tuollaista meininkiä oikein nähnyt? Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa että ihan tavallisia ihmisiä salakuvattaan pitkillä teleillä "pilvin pimein"?

1. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

En ole minäkään moista nähnyt ikinä, mutta en varmaan liikukaan "piireissä" ... :)

2. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Osuit napakymppiin. Sellainen kuvaustekniikka missä viivytellen mulkoillaan etsimen läpi, nostaa kohteen kiusallisesti tapahtumien keskipisteeksi (edelleen suomalaisille arka paikka).

Avauksessa kerrotun kaltainen tilanne on myös itselle tuttu.
    Mikä tahansa ympäristöstä erottuva toimi kerää joutomiesten huomion ja aikaansaa kommentteja. Huumorilla ja rentoudella noista helpoimmin selviää, kinastelemaan tai viisastelemaan ei kannata ryhtyä.

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Esim. viime vuonna eräs laukkulainen teki tätä Järvenpään puistobluesissa...

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Hahhah. Tuotakin aihetta kuvataan hyvin paljon. Tuopa aiheeseen jotain uutta.
    Tuollahan noita kaduilla liikkuu ja siellä sun täällä näkee. Miten niin poissa silmistä, poissa mielestä? Silmälaput päälläkö kuvaat ellet niitä ilman kameraasi nää?

5. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Ei niitä silleen pidä dokumentoida että menis ihan kasvokkain juttelemaan ja tutustumaan. Toisaalta jos on tottunu kuvailemaan päättömiä poroja ja ostoskärryjä voi olla vaikea lähestyä spurgua tai narkkia ihan reilusti. Tietty sammunut on asia erikseen.

6. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

No tiedät ainakin musta, etten tota tarkottanukkaan. Mutta naurattaa se, kun ylpeänä esitetään kuvia sammuneista ihmisistä (ihmisiä ne deekut yms ovat kuitenkin) eikä mitenkään yritetä edes tehdä kasvoja tänä photaroinnin aikana tunnistamattomammiksi.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Onneksi meillä täydellisiä ihmisiä jotka eivät itse tee virheitä ja kertovat meille porojen ja ostokärryjen kuvaajille kuinka täytyy käyttäytyä ja kuinka kuvataan. Minä, amatööri, porojen ja muiden kuvaaja kiitän ja kumarran näistä viisaista sanoista....... Eiköhän tämä ollut tässä.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ehkei kaikkea kannattaisi ottaa itteensä ja olla herkkänahkainen tässä virtuaalimaailmassa? Minua ei ainakaan pätkääkään liikuta että Konditionaali pitää mua lukutaidottomana ja toteaa, etten ymmärrä yksinkertaisia suomenkielisiä lauseita :D eikä se kuinka tyhmänä mua joku pitää.

Mutta joo, tää oli mun viimeinen postaus kans tähän aiheeseen.

9. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Aikalailla olet vihjaillut ja neuvonut... jos et ketään tarkoittanut niin miksi edes vaivauduit? Hieman minuakin alkaa kohta nyppimään moinen besservisserin asenne......

Eräs kaverini sanoi aikanaan turhan neuvojille että "älä tyrkytä tyyliäs", hyvä neuvo tässä turhanpäiväisen holhouksen ja täysin överiksi menneen poliittisen korrektiuden yhteiskunnassa.....

Muuten, ei konditionaali ole ainoa....

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

:D juu ei ollu :D.

11. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Oma kommenttini oli tarkoitettu lähinnä noille skeittaaville Hannu Karpoille joiden mielestä on tärkeää ettei asioita lakaista maton alle.

Auts...kiitos ja kuulemiin jatkakaa valitsemallanne tiellä, ei se mun puurolautaselta pois ole.
    Nimim : En kuvaa ihmisiä en edes toisten prätkiä tai autoja ilman lupaa...

12. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Tuolla jos ei pääse taivaaseen niin millä sitten?

13. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Eräs viimevuonna Puistobluesissa. No sehän onkin jo "tavaihmisiä pilvin pimein". Yksi tapaus vuosi sitten julkisuutta ja tiedotusvälineitä kiinnostavassa tapahtumassa.

Mahtoi muuten Euroviisuissa ja jääkiekon mm-kisoissa olla hirveää. Niissäkin on joku tavaihminen saattanyt jäädä kammottavan salakyyttääjäkuvaajan saaliiksi eikä luultavasti ole edes kuvaamiseen kysytty satunnaisen kamerakammoisen mielipidettä siitä puhumattakaan että kuvien julkaisemiseen olisi haettu kirjallinen lupa kaikilta yleisössä olleilta.

Veikkaisin muuten että suurin osa sellaisesta "mua et kuvaa, stana" -mölyämisestä ei kumpua siitä, ettei ihminen haluaisi olla kuvattavana vaan jostain säälittävästä pyrkimyksestä olla aina ja kaikessa se kontrolloiva osapuoli - siis tavallaan pelleversio pyrkimyksestä hypätä ainakin tilapäisesti hetkessä nokkimajärjestyksen kärkeen. Ja se ärtymys kummunnee vahvimmin siitä, että muu maailma ei noteeraa halutulla tavalla sitä maailman navaksi pyrkimistä.

Tätä näkemystä tukee aika vahvasti se, että osa noista "mua et kuvaa, stana" -tyypeistä oikein kerjäämällä kerjää huomiota ja keskipisteeksi pääsyä ja - yllättävää kyllä - myös kuvatuksi tulemista kunhan se tapahtuu heidän ehdoillaan ja heidän "tärkeyttään" korostaen. Tuollaisessa käyttäytymisessä aggressiivisuus (verbaalinen, nonverbaalinen, fyysinen, sosiaalinen jne.) ja uhkan rakentaminen ovat lähinnä keinoja yrittää ottaa korkea paikka hierarkiassa. Ellei se onnistu, on tuloksena usein joko tilapäinen lannistuminen tai yht'äkkinen kelkan kääntäminen mahdollisine mielistelyineen, marttyyriasenteinene, teatraalisine vetäytymiseineen ja/tai muine läpinäkyvine manipulointiyrityksineen. (Aika usein ne teatraaliset vetäytymiset jäävät tekovetäytymisiksi kun henkilö ei ole ollenkaan tyytyväinen siihen tyytyväisyyteen jonka hänen poistumisensa aiheutti.)

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Jeesus sentään, se oli esimerkki! Mene kaupunkiin kävelee niin näät ihan omin silmin.

15. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Ehkä pitää laajentaa sen verran että kysyy kiviltä, puilta, taloilta, maanteiltä ja eläimiltä myös luvan ennen kuin kuvaa niitä.

16. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Olen kävellyt kaupungeissa aika paljon enkä ole koskaan nähnyt sellaista "Salakuvaajia löytyy pilvin pimein. Kaiken lisäksi paikalla pyöritään pitkien telejen kans ettei vaan tarvi mennä lähelle ja kysyä lupaa (ihan tavaihmisiäki kuvataan näin). Joo, olen nähnyt." -meininkiä. En myöskään ole koskaan tavannut ketään muuta joka olisi täällä Suomessa tavannut tuollaista meininkiä.

Esitän tässä kaikille laukkulaisille avoimen kysymyksen: Onko kukaan muu kuin Heli nähnyt Suomessa sellaista meininkiä, jossa pitkien teleobiskojen kanssa pyöriviä salakuvaajia pyörii pilvin pimein kuvaamassa tai häiritsemässä ihan tavaihmisiä? Ellei, niin ainakin minä teen sellaisen johtopäätöksen, että kyse on jostain ikiomasta mielikuvitusmaailmasta, johon muilla ihmisillä ei ole pääsyä.

17. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Ymmärrän kyllä jos et ymmärrä eroa. Täytynee tarkentaa, siis silloin kun kuvaan nk harrastajien autoja tai prätkiä.

18. Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen"

Nk harrastajia. Ymmärrän. Kyllä ne voidaan lukea tuohon kasvikuntaan.

19. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

En ole määriä bongannut, mutta uskaltaisin sanoa että aina kun ajan keskustan läpi Espaa ja/tai Unioninkatua pitkin tai pistäydyn Kauppatorilla. Siis näen pitkiäkin obiskoita. Kuvauskohteita en ole kysellyt, mutta jos olisin tyttö tuomiokirkon portailla, olisin tarkka siitä miten istun.