Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Eikö niitten vapaaehtoisesti konttaavien tavisten kuvaaminen ole vähän vähemmän epäilyttävää kuin päihderiippuvuudesta (ja siten oman tahdon osittaisesta menettämisestä) kärsivien ihmisten?
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Laki nyt sattuu yleensä olemaan se, minkä mukaan toimitaan ja millä asiat joko oikeutetaan tai kielletään. Ei tässä kukaan ole väittänytkään että kaikkea laillista pitäisi kuvata... [QUOTE> [/QUOTE] Ihmiset voivat kokea tulleensa loukatuksi mitä erilaisimmista syistä. Aina ei kaikkea voi huomioida, eikä edes mitenkään arvata. [QUOTE> [/QUOTE] Onko tällaisia tapauksia paljon ollut vai? -- Onko puisto, jossa "deeku tai pirinisti" istuu, henkilökohtaista aluetta, vai mitä tarkoitat? Väärä kuva väärässä paikkaa voi aiheuttaa vahinkoa, mutta jos esim. mies on vieraan naisen kanssa menossa, niin se on hänen oma mokansa, eikä kuvaaja voi tietää onko kyseessä hänen vaimonsa vai ei. Tällainen tapaus on ollut oikeudessa käsittelyssä: Kuvattiin lehteen juttua johon tuli kuva tieltä, jossa autossa erottui mies ja vieras nainen. Mies sai tietysti kotona satikutia ja suuttui toimittajille, nosti jutun ja hävisi. Näin se homma vaan menee, eikä vaikkapa lehtikuvaajan tehtävä ole kysellä jokaiselta kuvaan mukaan tulevalta, sopisiko nyt ottaa kuva jossa te näytte muiden mukana.
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Ei välttämättä olekaan. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä aiheen kanssa, siis onko kuvaaminen luvallista vai ei.
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Mikä on tämä vastuu olla kuvaamatta? Mistä tietää milloin pitää olla kuvaamatta, jos tilanteessa laki ei kiellä kuvaamista?
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Saahan sitä lain mukaan vääntää krapula pierun ruuhkapusissa, mutta jostain syystä jotkut antaa mahan mielummin särkeä hetken?
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Kyllä minä olen istunut Jakomäen bussissa, kun vieressä istuva hemmo paskoi alleen.... Kuskipoloinen joutui siivoamaan.
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Annoit varmaan rekallisen rispektiä, kuten minä deekujen kuvaajille Oon muuten kerran ajanut jakomäen läpi autolla kun eksyin
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Olit pahasti eksyksissä.... tie nimittäin kiertää sen ympäri
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Näissä spugekuvissa usein minusta näkyy tämä raja aika selkeästi Suurin osa spugekuvistahan on sellasia kuvia ,joissa kuvataan voimansa ja koordinaatiokyvyn menettäneitä laitapuolella kulkevia. Harvoin, jos koskaan, näkee kuvia esim. Kontulan 30v spugeäijistä, joilla on vielä voimaa ja innostusta juosta perässä ottamaan kantaa hänen kuvaamiseen muutenkin kuin vain maasta huudellen...paitsi sammuneena tai 200mm:llä kuvattuna. Se, onko paskarääsy spugen tai taksijonon kusihousun kuvaamisella ja julkaisemisella laissa eroja. Sitä en tiedä?
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Eli pitäisi kuvata spugeja niin, että heillä olisi mahdollisuus käyttää väkivaltaa, jos kuvaaminen ei miellytä? Itse kyllä näen harvoin "200mm:llä" kuvattuja spugekuvia, eikä niitä spugekuvia muutenkaan netti kovin täynnään ole. Hauskaa onkin että niistä mielensä pahoittavat usein puhuvat pitkistä teleobjektiiveista, vaikka näiden kuvien ottajat useinkin ovat aivan lähietäisyydellä... Näin ainakin itse näkemissäni "spugekuvissa". [QUOTE> [/QUOTE] Onko se jotenkin huonossa valossa esittämistä, jos ihminen ei selvää päivää näe ja vaatteet ovat rääsyjä? Eikö se ole ihan todellinen ja realistinen kuva siitä ihmisestä? Onko tällaiset kuvat oletusarvoisesti tarkoitettu häpäisemään kyseinen ihminen vai voisiko olla mahdollista, että ne kertovat jotakin maailmastamme ja yhteiskunnastamme? Riippuu varmaan kuvasta...
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Ei kait tuollaista deekujen kuvaamista niin mahdottomasti nykyään harrasteta. Ainakaan minun silmiini ei ole sattunut yhtään isompaa koostetta. Joskus 70-luvulla sosiaalipornoa kuvattiin hyvin paljon. Joku (en nyt muista kuka) sittemmin ansioitunut kuvaaja on sanonut, että alun pitäen hän nuorena luuli dokumentarismin tarkoittavan dokujen kuvaamista, niin paljo 'dokumenttejä' aiheesta julkaistiin. Nykyisistä pirinisteistä en tiedä.... 15 vuotta Jakomäessä asuneena sen sijaan tiedän, että perinteiset alkoholistit ovat tavallisesti (poikkeuksia on) sosiaalisia ja seurallisia - jos joku asiallisesti (ei vain tirkistelymielessä) on kiinnostunut heistä ja heidän elämästään, on vastaanotto varmasti ylitsevuotavan ystävällinen. Paitsi kuvauslupaa saa ryypynkin. Aihepiiristä on julkaistu useita oikein hyviäkin kuvareportaaseja. Ei aihepiiri ole mitenkään loppuun käytetty, ajat muuttuvat, ihmisten elämöä samalla. Jatkossakin varmasti tehdään dokumenttejä syrjäytyneiden elämästä. Varmasti aiheseen on helppo saada apurahoitusta. Työ sen sijaan kysyy paneutumista ja itsensä peliin laittamista. Se ei mitenkään onnistu '200 mm' tekniikalla eikä ulkokohtaisesti kaukaa ihmettelemällä.
Vs: Deekujen ja pirinistien "kuvaaminen" Hyvinkin samoilla linjoilla. Täällä Tampereen lähiössäkin "vähempiosaisia riittää". Aika vähän on silti tullut heitä kuvattua. Ei siinä etteikö voisi vallan hyvin, jos hyvän idean tai tilaisuuden saisi. Kerran bussissa näin kävi, kun äänekäs "katujen mies" kertoi´käytävän toisella puolella hauskoja juttuja ja oli hyvällä tuulella. Otin kameran esiin ja hän suorastaan liikuttui siitä että "tää kaveri tallensi tän hetken". Taisi vielä innostua kättelemäänkin. Tämähän oli tietysti väärin, koska saattoi olla että henkilö oli nauttinut alkoholia ja täten hänen harkintakykynsä oli heikentynyt...