Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Deardorff 8x10

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 17 Toukokuu 2012.

  1. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Jotkut kuolaa Leica M Monochromin perään, itse huomaan että Deardorff 8x10 pyörii mielessä...

    Tekisi mieli kokeilla todella isoa formaattia, ja olenkin jo jonkin aikaa etsinyt Szabad 8x10 -kameraa, mutta eipä tahdo mistään löytyä. Deardorffeja löytyy eBaystä, mutta aika arvokkaita ovat. Minulle kameran "fiilis" on erittäin tärkeä ominaisuus, Szabadissa sitä on ja luultavasti myös Deardoffissa.  Yleensäkin mietin kamerahankintoja tarkkaan ja hankin lopulta juuri sen minkä todella haluan. Täytynee vaan suosiolla alkaa laittamaan rahaa säästöpossuun... ;)

    Onko kellään kokemuksia tai ajatuksia Deardorff-kameroista?
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Ainoa mieleentuleva on A. Adamsin lausuma. Hänhän elämänsä aikana käytti tai kokeili varmaankin kaikkia markkinoilla olevia kameroita, mutta Deardorffia hän ei käyttänyt. Totesi jossakin jotain siihen tyyliin, että "kaunis ja hyvin tehty kamera, mutta sen säädöt eivät olleet minun käyttööni tarkoituksenmukaisia".  En sitten tiedä, miten ne muista poikkeavat.
     
  3. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Yksi Deardorffin hyvä puoli on että varaosia löytyy sekä käytettyinä että uusina. Deardorff-kameroita valmistetaan edelleen: http://www.deardorffcameras.com
     
  4. Vs: Deardorff 8x10

    -
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Avedonin tyyliin potretteja kuvatessa ei juurikaan tarvita säätöjä, jolloin on sama minkälaisia ne ovat.

    Toinen syy, miksi Avedonilla ei niin väliä kameralla ollut, oli kaksi assaria... Toinen tarkenteli, ja toinen hoiteli filmikasetteja.  Herralla oli itsellään vain lankalaukaisimen nuppi kädessä. Silloinhan on sama, mihin se kaapeli johtaa....  :)

    En siis ole moisella kuvannut, enkä tiedä sen enempää, miksi Ansel ei tykännyt siitä.
     
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Ehkä kameran hinta kauhistutti jopa herra Adamsia... ;)
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Deardorff 8x10

    Tuo kannattaa hankkia jo nimen perusteella.
    Hieno nimi.
    T Jukka
     
  8. Vs: Deardorff 8x10

    -
     
  9. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Deardorff 8x10

    Ja melko surkeita kuvia Adamsin Ansel vanhoilla päivillään sai Hasselilla aikaiseksi :)
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Olikohan siinä suurta eroa muihin 8x10 tuuman fieldeihin verrattuna?  Niin tai näin, kameran runko on joka tapauksessa vain osa settiä, täysi sarja opiskojakin maksaa, jne.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 997
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Siinä vaiheessa, kun printtien hinta ylitti 10 000 taalaa kpl, Anselilla sitä oli.  Deardorffin hankintaan olisi riittänyt yksi Moonrise-vedos lisää.  Silloin Ansel jo ajeli valkoisella Cadillacilla, rekisterikilvessä ZONE V.
     
  12. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Vs: Deardorff 8x10

    en kyl ihan heti ymmärrä tota deardorff juttua, ylihintaisin 8x10 mitä on... varmasti kiva, mutta siis hullujahan noi ostajat on.. huomaa jo, että jos myy linssin valmiiksi deardorff linssilaudassa, niin hintaa voi tulla 100-200$ lisää..

    mulla on koulusta lainassa wista 8x10, erittäin jees kamera.. mutta jo sen hinta on niin naurettava että tuskin tulee hommattua, eikä se vaikuta muutenkaan kyllä kestävimmältä, mutta kevyt se on... suhteessa mun Orbit C1:seen.. jota tietty käytti kans megafeimi Karsh!..

    tuoko kameran hinta sitä fiilistä? vai miksi lähdetään etsimään sitä fiilistä suoraan kaikkein kalleimmasta mallista... miksei esim B&J:n 8x10:ssä olisi fiilistä? mihin se fiilis siitä ois kadonnut...

    mun eka 8x10 oli neukku FKD ja kyl siin oli fiilistä.. mun eka 4x5 oli 75$ speedi.. ja kyl siin oli fiilistä, itseasias.. mun uudessa kalliissa prameessa hyväkuntoisessa speedissä on paljon vähemmän sitä fiilistä :).. itseasiassa, oon huomannut että mitä rämäsempi kamera.. sitä enemmän sitä fiilistä, oon siis tyytyväinen et mun "fiilis" on paljon halvempaa :)

    ettei se fiilis oiskin vaan jotain ihmeen statusfiilistä, et kaikilla ei ole varaa tähän.. tai se fiilis kun liitetään niitä hienoja adjektiiveja, joita siihen kameraan liittyy, itseensä.. esine toimii ikäänkuin jalustana jonka päällä seistä.. sitten jos se jalusta onkin vähemmään pramee.. se tuoli millä istuu, täysin tavallallinen jakkara, niin ei olekkaan sitä "fiilistä"
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Deardorff 8x10

    Oon vähän tullut samoihin fiiliksiin fiiliksistä.
    Ei huvita enää vitriiniyksilöitä metsästellä eikä rahaa julmetusti käyttää.
    Mukava, kun on muutama naarmu linssissä, ei tarvitse käyttää typerää etutulppaa, sen kun pitää kameran repussa, aina on mukana eikä tarvitse varoa turhaan, heti kuvausvalmiina jne.
    Samoin on filminkehitys, kunhan suunnilleen on lämpötila, niin sen kun kehittää ja kääntää kun muilta hommilta ehtii. Tuntuu, että tulee parempia negoja kuin tarkalla nysväämisellä.
    T Jukka
     
  14. Vs: Deardorff 8x10

    +1
     
  15. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Minulle eka tietynmallinen kamera on useimiten myös vika. En osta edullista kameraa vaihtaakseni vähitellen parempaan, vaan mietin tarkkaan ja hankin suoraan sen minkä oikeasti haluan, ja se jää pysyvästi omistukseeni. Ellei heti ole rahaa hankintaan, säästän kunnes on. Ei ole mihinkään kiire.

    Hinta ei ole tietenkään ole se juttu, vaan laatu. Sillä hankin kamerani loppuelämäksi, joten haluan että ne ovat kestäviä, ovat tarvittaessa korjattavissa ja jos vaan mahdollista että varaosia löytyy. Kuten kaikessa, laatu ja hinta kulkevat käsi kädessä.

    Lopuksi se fiilisjuttu: jokin tietyissä malleissa ja merkeissä herättää niitä hyviä fiiliksiä ja kiinnostusta. Vaikea sanoa mikä se on, mutta se vaan on. Lähes aina tämä tunne on osoittautunut juuri oikeaksi kun kamera vihdoin on kourassa ja pääsee kuvaushommiin.

    Vitriinikappaleita en ole ikinä metsästänyt enkä harrastanut koska en omista vitriiniä. Käytön jälkiä saa ja pitääkin olla kunhan ei linssipinnoissa!
     
  16. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Vs: Deardorff 8x10

    Laatu ja hinta ei todellakaan aina kulje käsikädessä.. esim. mun eka 75$ speedi oli täysin laadukas.. se olisi toiminut ikuisuuksiin ellen olisi ollut niin hölmö, että ajattelin että pitää olla hienompi. Varsinkin laakakameroissa, tekniikka (mikä tekniikka?!) on niin yksinkertaista.. että käytännössä kamera ei hajoa koskaan, ellei sitä fyysisesti mene ja riko.. jätä auton alle tai tiputa 3 kerroksesta maahan... ja tossa speedissä oli sentään suljin..

    En usko että tota voi järjellä perustella, ehkä ei tarvitsekkaan... laatu ja ikuisuus ja muut, no.. mikään ei kestä ikuisesti joten se nyt on vaan hulluutta. Pysyvyyden tavoittelua alati muuntuvassa maailmassa..

    Esim. leica 9m-m kohdalla asia on tavallaan toisin, vastaavaa kameraa ei ole.. kun taas 8x10 kameroissa valintaa on vaikka kuinka. Hinnat eroavat merkkien ja mielikuvien mukaan. Sen jälkeen kuin kameroiden ominaisuudet vastaa.. on kyse vain juuri näistä "fiiliksistä" ja jos ihminen ei itse ymmärrä omia "fiiliksiään".. no, siinä on itsetutkiskelun paikka. Voisi myös ajatella, että kamera joka on jo selvinnyt joku 70vuotta.. on luultavasti riittävän kestävä kuvaamiseen.

    Kalliiseen, täydelliseen, tavoiteltavaan, ikuiseen kameraan, no siihenhän yhdistyy mielikuvia rikkaudesta, hallinnasta ja kaikesta tälläisestä. Veikkaan että toiminnaltaan vastaava täysin rämä kamera ei kiinnostaisi, koska ne mielikuvat on päinvastaisia. Köyhyyttä, hallitsemattomuutta... sensellaista "ikävää". Mitä jos joku näkis sut kuvaavan sellaisella?  mitä se ajattelis...

    Kysehän on lähes fetissistä.. tavara johon yhdistää ominaisuuksia ylitse sen käytännön funktion. Tai siis, sitähän fetissi tarkoittanee...

    Esim. Leica vs Bessa.. vastaavia kameroita.. bessat jopa teknisiltä ominaisuuksiltaan parempia.. mutta leican mielikuva, ohhoh.. se on niin hieno. Kestävä, ikuinen..saksalainen.. ja kaikki ne suuruudet jotka ovat sillä kuvanneet, kyllä siinä ostetaan muutakin kuin kamera.. siinä ostetaan jakkara joka on vähän korkeampi kuin muilla. Ja bessa.. sehän on vain kamera.

    Ihmiset kun uskovat näihin statusjuttuihin kovasti, laita päälle hienot vaatteet ja jo saat ihan eri kohtelua kuin perus verkkareissa. Ehkä se tosiaa sitten on niin, että jos se kerran todellisuudessa pelaa.. niin ilmeisesti sitä sitten ollaan parempia esineiden kautta.

    Mutta se mistä olen lähes 100% varma, että kukaan ei pysty järjellisesti perustelemaan näitä "fiiliksiä", koska silloin pitäisi myöntää joitain asioita itsestä.. joita ei yleensä ajatella positiivisiksi.
     
  17. Vs: Deardorff 8x10

    -
     
  18. Vs: Deardorff 8x10

    Jos saisi valita kuvaako hienolla kalliilla kameralla vai kulahtaneella paskalla, niin kuvaisin hienolla.
     
  19. Vs: Deardorff 8x10

    Minä kuvaisin sillä kulahtaneella paskalla ja keskittyisin niihin asioihin mistä valokuvauksessa on kyse :)
     
  20. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vs: Deardorff 8x10

    Taisit oikein innostua? Kyselin kokemuksista ja ajatuksista Deardorffin kameroista. En muistaakseni pyytänyt amatöörianalyysia Deardorff-kameroiden ostajista. Sellaista en nimittäin tarvitse. Pysytään siis aiheessa!