Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D800E ja OM-D kolmevitosilla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ppotka, 4 Toukokuu 2013.

    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

      Joo, sama tunne on minullekin tullut, en oikein viihdy monessakaan keskustelussa netissä. Täällä vallitsee usein kummallinen asenne. Etsitään väen väkisten toisten sanomisesta piilotarkoituksia, halutaan löytää jotain negatiivista, johon voisi tarttua. Mikä siinä on, että samat ihmiset, jotka elävässä elämässä käyttäytyvät fiksusti ja kohteliaasti, esiintyvät täällä ilkeinä ja nenäkkäinä kuin tarkoituksella riitaa haastaen?
      Minusta tämän keskustelun aihe ja aloitus oli hyvä. Kameroiden kehitys on siinä vaiheessa, että nyt on sopiva aika pohtia, mihin pieni ja näppärä kamera sopii, missä enää tarvitsee välttämättä isokokoista perinteistä järkkäriä?
      Postaamani koirakuva ei ollut ehkä paras esimerkki tilanteesta, jossa kameroiden erot korostuvat, mutta se osui suht' tuoreena käsiin ensimmäisenä. Kuvaustilannehan oli juuri kuten Pekkakin kertoi: koira toisti samaa hyppyä ja kuvasin sitä käsisäädöillä. Vaikka tuon kuvan ottaisi myös OM-D:llä, minä en sitä tekisi. Vierastin sähköistä etsintä ja montaa muuta ominaisuutta siinä kamerassa. Nostin tuon kuvan esille esimerkkinä kuvaustilanteesta, joiden takia en halunnut OM-D:tä pitää. Mutta jokainen tehköön oman valintansa! Toivottavasti tästäkin keskustelusta on jotain apua, kun niitä valintoja puntaroidaan.

    Ei minulla ole herne nenässä. Enkä pidä itseäni sisälukutaidottomana. Kirjoitan työkseni, enkä muista, että kukaan olisi tullut valittamaan kyvystäni ymmärtää tai ilmaista itseäni kirjoitetun tekstin avulla. En vaan ymmärrä, miksi mekin olemme pystyneet mainiosti keskustelemaan naamat vastakkain, mutta täällä ajatusten vaihto menee nokitteluksi?
     
  1. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Tässä meillä on toinen... Olen kuvannut Nikonin antiikkiprutkuilla (myös D700) sen verran, että tiedän "kirkkaan pään dynamiikan" olevan kunnossa. Kysymys ei ole dynamiikasta vaan siitä, että et vain osaa valottaa oikein etkä tehdä oikean muotoista olkaa gammakäyrään.

    1. Ei ole olemassa erikseen kirkkaan ja tumman pään dynamiikkaa. Kennolla on vain määränsä mittainen kyky rekisteröidä fotoneja, siitä ensimmäisestä aina siihen viimeiseen, jonka jälkeen saturaatioraja saavutetaan. Ei se ressukka tajua mistään muusta.

    2. Kuvaajan tehtävä on valottaa niin, että saturaatiorajan yli ei mennä ellei nimen omaan haluta.

    3. RAW-kuvaajan on osattava tehdä oikean muotoinen olka gammakäyrään niin, että siirtymä puhtaan valkoiseen on kaunis.

    Keskustelu on niin käsittämättömän kamerakeskeistä, tuo kamera tekee sitä ja se kamera tekee tätä... Opetelkaa ja tehkää itse sen sijaan, että kamerat vievät teitä kuin litran mittaa. 
     
  2. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Tjaa? Tuli vain mieleeni miten noita hyppääviä koiria on joskus tullut kuvattua.

    Pyydän tässä syvästi anteeksi, että ilkeä minä kirjoitin sen, avasin OM-D:n aiheuttaman polttavan traumaattisen arpesi ja pakotin sinut kertomaan miten nyt menetit luottamuksen rehellisyyteeni.

    Eiköhän tämä tosiaan ole tässä. Jätä yksityisvietit ja sähköpostit tällä kertaa lähettämättä. En tiedä koskaan tavanneeni sinua, mutta varmaan kokemus oli antoisa.

    Potka on poistunut rakennuksesta, elämä rakennuksessa jatkuu ennallaan. Hyvää kesää vain kaikille!
     
  3. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Olen useampaan kertaan mielestäni täysin asiallisesti pyytänyt sinua kertomaan lisää tästä aiheesta. Et ole juuri välittänyt vastata edes antamalla linkkiä omiin aihetta käsitteleviin kirjoituksiisi. Toki niitä löytää hakemalla, mutta eipä tuo varmaankaan iso vaiva olisi ollut niitä osoitteita kertoakaan. Onko tarkoituksesi siis enemmän antaa kuvaa, että sinulla on tietoa, mutta  toisten kuuluu hakea se jostain itse, vai haluaisitko oikeasti auttaa niitä, jotka kyselevät? Vai onko se täysin ajan hukkaa neuvoa sisälukutaidottomia?
     
  4. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Puolitoista aukkoa olisi vielä voinut valottaa oikealle lightroomin mukaan. Netti kokoona tuo tietty välttää kohinan poiston kanssa noinkin.

    Kontrasti tuonne taustaan on lisätty.
     
  5. Manual

    Manual Active Member

    912
    39
    28
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Olen kuvannut jonkinverren 800'lla ja Sigman uudella Art 35'llä.
    Toimivat keskenään kuin unelma.
    Kahviloissa, pelitilanteissa, jalkakäytävillä ym nopeissa ihmisten lähikuvaustilanteissa.
    Tarkennus on häkellyttävän toimiva.

    Teille aloitteville AF-uskoville kuvaajille kehoittaisin joskus kokeilemään käsitarkenteista opiskaa,
    reilusti himmennettynä ja kuvausetäisyyden ennakointia.
    Kappas saattaapa tulle terävää.

    En oikein ymmärrä, että aloittelijat vänkäätte ja syyllistätte ammattilaisten ohjeita.
    Kuunnelkoon ja kuvatkoon.
    Ohjeet ja kokemukset ovat taatusti miettimisen arvoisia. 
    Ehkä 3-5 vuoden intensiivisen kuvaamisen jälkeen alkaa ymmärtää sanojen merkityksen.
    Asiaa voisi edistää jos vaikka lukisi Jore Puusan,
    tai jonkun muun 70-80 luvun lehtikuvaajan, kuvausvinkkejä.
    Tai Vatasen Leicankäsittelystä.

    Kehittyvä af-valotus ja tarkennus pyrkii tietoisesti koukuttamaan kuvaajan.
    Odottamaan sitä mitä vihjataan tuleman, ja jottet kiinnittyisi kilpailijan tuotteisiin.
    Kantsisko sulkea netti vuodeksi ja vain iloita omasta kamerasta,
    sen mahdollisuuksista ja opetella kiertämään sen puutteet,
    juonia tai miettiä kuvan rakenne toiseksi. 

    Olen kuvannut OM EP2'lla. Muuta en ole jaksanut pitää eri systeemejä samanaikaisesti.
    Mutta jos omaat OM-D'n pysy ihmeessä siinä.
    Kameran vanhetessä löydät sen kaikki ominaisuudet.
    Täälläkin monet kirjoittajat, kuten Villaristi. hallitsevat ilmaisunsa ja kameransa.

    Jos haluat kuvata nopeita läheneviä liikkeitä, olet hyvin spesiaalilla alueella.
    Kunnon kivijalkaliikken kokeneet myyjät kyllä opastavat sinua perusvalinnoissa.
    Tai netti on tulvillaan hyviä kuvia ja ystävällisiä suosituksia.

    Itselläni  800'n rinnalla saman valmistajan D7000.
    Olen erittäin tyytyväinen Nikonin 7000'n käyttäjä.
    Saan sillä liki kaiken. Joskus namustelen pro-isoveljen kanssa. 

    Tilannenopeus on mainio U1 ja U2 valikoisen kautta. Buffer puskurikin on riittävä.
    Tietyt Ai-opiskat antavat Sonyn kennolla hyvin puhtaat värit.
    Sigman väreistä en aina pidä 800'n yhteydessä. Mutt se on eri juttu.
    Arvelen kuvaamani 5 vielä vuoden kuluttua noilla samoilla kameroilla.
    Luulempa, että 4/3 kameroilla on silloin jo 4's sukupolvi meneillään.

    35 mm'n lisäksi kuvaan paljon 24mm'llä, joka kropattuna on samiset 35mm.
    Joustavaa. Kun 800'n etsimeen saa vielä maskin poisleikkautuvalle osuudelle.

    Pimeäominaisuudet ovat hienot kun käytät mediun kokoa.
    Myös tarähdysväärä pienenee kun kroppaat hieman Mediumilla.
    Kamera taipuu mihin, vain ,jos vain vaivaudut sitä valikoista virittelemään. 

    Om-D valikoita huonosti tunnen, mutta täälläkin monen hengen voimalla eriomaiseksi kehuttu.
    Miksen uskoisi heidän kokemuksiaan? Tai väittäisi heidän kuviaa epätosiksi.

    Toki toivomuslistallani on ,että Nikon vapauttaisi esim. 3Dx'n kennon varaosaksi
    ja kunnostaisi niillä vanhoja D700'a.
    Maksaisin kunnon summan, jotta jo tutuksi tullut runkotyyppi voisi palvella minua vielä pitkäänkin.
    Saahan autoihinkin vaihtomoottoreita ja erilaisia viritysosia.
    Onko kamera sitten jotenkin erilaisempi, ei ainakaan halvempi järjestelmänä.
    Miksi pakotetaan aina ostamaan uusi kamera,
    kun kenno prosessorikortteineen vastaa jossain mielessä käsitettä 'filmi'.
    ...kinataan, tuohdutaan, pottuillaan, piruillaan, kirjoitetaan liian pitkästi,
    kaikestä näistä syntyy moni-ilmeinen kuva kustakin. terveisin manual


    ps. lisäys. kirjoitan niin hitaasti, että tänne kerkesi tulla ainakin 5 viestiä silläaikaa, joista en ollut tietoinen. Jos kummeksutte.
     
     
  6. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Pisti silmään, että kamerakeskeisyydestä kritisoi henkilö, jonka oma blogi ja foorumikirjoitukset käsittelevät lähes yksinomaan vain ja ainoastaan kameratekniikkaa/kameroita/yms. nippelitietoa.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Oletpa sinä sokea omalle käyttäytymisellesi, lukisit joskus ajatuksella noita omia tekstejäsi, ajoittain käsittämättömän agressiivisia ja hyökkääviä ilman mitään perusteltua syytä.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Mietipä sitä. Ihan oikeasti.
     
  9. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

      Niin mietinkin. Usein ihmettelen, mikä saa minut, puhtoisen ja viattoman ajautumaan tällaisille foorumeille, joissa vanhat ja kärttyisät ihmiset kiusaavat ilkeillä sanoillaan kaltaisiani hyväntahtoisia kansalaisia.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    :)

    Niinpä.... 
     
  11. alspe

    alspe

    106
    0
    0
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Pentaxissa on tietääkseni Sonyn kenno ;)
     
  12. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Hei,

    Aika mielenkiintoista tekstiä.

    Nykyisin(kin) kamerat ovat niin hyviä, että paljon kalustoa suurempi merkitys on sillä, että käyttäjä tuntee työvälineensä ja on sen kanssa sinut. Vaihdoin juuri Canonin leiristä taas kerran Nikoniin, ja otan nöyrästi vastaan sen tosiasian, että minulla menee puolisen vuotta kuvailua ja ehkäpä 10000 ruutua ennen kuin olen sinut uuden järjestelmän kanssa. Harrastajalle tämä on sallittua.

    Arvostan Pekan avausta ja pidän sitä mielenkiintoisena, harkitsin kovasti myös Olympuksen järjestelmää, mutta ennakkoluuloni kallistivat valinnan D800E:n suuntaan, ainoa jälkikäteen mietityttänyt asia on se, olisiko pitänyt valita D4.

    Minun käytössäni ergonomia on tärkeimpiä asioita, painolla on vähän merkitystä, aikoinaan kantelin pari viikkoa jänkhällä Hasselia ja F2:a optiikkoinen valittamatta. Paljon isompi merkitys on sillä, että sormet löytävät automaattisesti oikeat paikat nostamatta katsetta etsimestä. Tätä OM-D ei minulle tarjoa, tosin täytyy myös myöntää että sähköinen etsin ei sovellu ruumiinrakenteelleni.

    Lukijana kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita mielipiteistä, eriliset mielipiteet avartavat aina maailmaa, ja on hyvä havaita ettei totuus ole niin yksiselitteinen. Vanhanakin voisin vielä oppia jotain, ehkä.

    Niin, muutoin mielestäni D800E:n dynamiikka on aika uskomaton ja edesauttaa selvästi näyttävien kuvien aikaansaamista.

    --
     
  13. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Voihan se pistää silmään, jos ei itse näe metsää puilta.
    Noin kokonaisuutena sekä blogipostaus että Mr. Potkan kommentit tässä ketjussa ovat olleet varsin selkeitä ja loogisia, aina kirjoittajan turhautumispisteen ylittymiseen asti. Kannattaisi varmaan yrittää lukea ne uudelleen, ajatuksen kanssa. Vinkkinä sen verran, että ketjun alkuperäisellä aiheella ei ole mitään tekemistä tämän useamman sivun oheispiiperryksen ja ukinan kanssa. Juttu oli/on varsin yksinkertainen.

    On.
     
  14. saurama

    saurama Member

    83
    3
    8
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Hiton hieno juttu - siis bolgikirjoituksesi, kiitos Pekka. Jostain käsittämättömästä syystä keskustelukin sivuillasi artikkelin perässä oli laadukasta ja toi vain lisäinfoa.

    Olen vilpittömän kateellinen artikkelille :)