Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D800E ja OM-D kolmevitosilla

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ppotka, 4 Toukokuu 2013.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Mitä missasin?  Eiks juuri tuo ollut se Pekan pointti?  Hänen kuvaamisessaan OM-D on kätevämpi ja helppokäyttöisempi, joten pikkuriikkiset edut kuvanlaadussa kompensoidaan oikealla valotuksella ja jälkikäsitelyllä.
     
  2. pmu

    pmu Well-Known Member

    2 052
    44
    48
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Missasit sen, että Potkakin totesi, että D800 tarvitsisi muka ne parhaat optiikat, täydelliset aukot, jalustat yms. mitä se nyt kertoikaan -- muuten menee D800 kuvanlaatu "hukkaan". Täyttä roskaa. Varmaan aika moni D800 ostoa miettinyt surkuttelee sitä, että eipä sitä taida kannata ostaa koska ei omista niitä maailman parhaita f-bajonetin optiikoita. Mun mielestä se kannattaa ostaa ihan jo sen dynamiikan takia.

    Ei muuta, kiitos.
     
  3. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Näistä saivarteluista tulee mieleen, että eiköhän tuon D800:n ja monen muunkin ominaisuudet mene hyvin monella hukkaan jo ihan siellä loppukäytössä, sillä mitä niillä tehdään.
    Miellyttävämpää hutkia netissä vermeiden ominaisuuksia kuin saada niillä jotain aikaakin, muutakin kuin "testikuvaa".

    Tuli jotenkin mieleen Steve Huff... Tyypin status FB:ssä on taiteilija, mikä rapakon takana lienee synonyymi pahan laatuiselle välineru****selle, kuvista päätellen.
     
  4. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Tämä kohtahan se oli vähän hassua, mutta tosiaan, internetistä löytää kyllä googlella tasan sellaisia arvosteluja mistä itse tykkää ja jos ei löydy, niin ainahan noita voi kirjoitelle itse lisää. :)

    Paljon fiksumpaahan se on puolustella omaa kalustoaan, löytää siitä hyviä puolia ja kuvata.
    Minulla tämä menee toisin päin. Pienetkin puutteet uuden kameran käytettävyydessä tai (objektiivin) kuvanlaadussa alkavat ärsyttämään ja kamera jää roikkumaan naulaan.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Kävikö sen Pentaxin kanssa näin?

    Ei silti, samaa vikaa itsellänikin. Jos integroitua kahvaa ei vaadi, niin D800 tarjoaa ehkä parasta ergonomiaa mitä Nikonilla on tarjolla. Pieni kevennys, kahvan uudelleen muotoilu sekä uudet af-namiskat ovat parannus D700 nähden. Vielä kun ymmärtäisivät laittaa D600:n modepyörän myös näihin pröö-malleihin.
     
  6. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Pointtihan on siinä, että om-d:n elektronisella etsimellä, joka selvästi varoittaa puhkipalamiset, oikein valottaminen on niin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin optisella etsimellä että laajempaa dynamiikkaa ei välttämättä tarvitse. Ja onko dokumentaarisessa kuvassa niin väliä, jos joku nurkka on puhkipalanut, kuvan oleelliset osat kunhan on sävyisiä se riittää minulle.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Ei siinä todellakaan mitään ongelmaa ole jos _nurkka_ palaa puhki :)
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Eikö koko oikealle valottaminen ole väärinkäsityksestä alkunsa saanut legenda, joka perustuu uskomukseen kennon epälineaarisuudesta. Joku joskus käsitti, että data tulee eksponentiaalusessa muodossa ja yläsävyjä on siten paljon enemmän kuin esim. Keskusävyjä. Alasävyistä puhumattakaan.
    Lineaarisia ne kennot ovat ja loppu on gamnakorjauksen luomaa illuusiota.
    Joju dsp-tuntija saisi oikeasti tehdä nettiin rautalankaselutyksen jossa tämän ettr-legendan synty selvitetään.
     
  9. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    ... Ja onko dokumentaarisessa kuvassa niin väliä, jos joku nurkka on puhkipalanut, kuvan oleelliset osat kunhan on sävyisiä se riittää minulle.
    [/quote]

    Arkkitehtuurikuvaus on dokumentaarista kuvausta, jos mikä. Kuvasin Jyväskylän saneerattua kaupungintaloa ja otin varmuuden vuoksi usealla valotuksella HDR:ää silmälläpitäen vaikeimmat kohteet. D800:n dynamiikka oli sen verran runsasta, ettei tarvinnut moiseen ryhtyä. Dokumentaarisessa kuvassa on todellakin väliä, että saa kaiken mukaan ilman puhkipalamisia. Jos joku on toista mieltä, niin minun mielipiteeni on, että puhuu paskaa.

    kapa
     
  10. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Ei.
     
  11. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Arkkitehtuurikuvaus on dokumentaarista kuvausta, jos mikä. Kuvasin Jyväskylän saneerattua kaupungintaloa ja otin varmuuden vuoksi usealla valotuksella HDR:ää silmälläpitäen vaikeimmat kohteet. D800:n dynamiikka oli sen verran runsasta, ettei tarvinnut moiseen ryhtyä. Dokumentaarisessa kuvassa on todellakin väliä, että saa kaiken mukaan ilman puhkipalamisia. Jos joku on toista mieltä, niin minun mielipiteeni on, että puhuu paskaa.

    kapa
    [/quote]

    Älä nyt Kapa, on luonnossakin koko ajan "puhkipalaneita" ilmiöitä, kuten veden kimallus, metallin kiilto ja heijastumat ikkunoista ym. Tosin ylipalaminen ikkunoissa interiööriä kuvattaessa on p######tä.

    D800/800E dynamiikka on puolisen pykälää muita parempi hitaimmalla ISO-arvolla (ISO 100 = ISO 73), ISO 200 samaa luokkaa kuin D7100 ja muut kilpailijat.
    Näin kertovat isot pojat maailmalla ;)
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Älä nyt Kapa, on luonnossakin koko ajan "puhkipalaneita" ilmiöitä, kuten veden kimallus, metallin kiilto ja heijastumat ikkunoista ym. Tosin ylipalaminen ikkunoissa interiööriä kuvattaessa on p######tä.

    D800/800E dynamiikka on puolisen pykälää muita parempi hitaimmalla ISO-arvolla (ISO 100 = ISO 73), ISO 200 samaa luokkaa kuin D7100 ja muut kilpailijat.
    Näin kertovat isot pojat maailmalla ;)
    [/quote]

    No joo, pitäähän keskusteluun saada dramatiikkaa. Noissa mainitsemissani kuvissa löytyy myös puhkipalamista, jotkut kirkkaat lamput esimerkiksi. Joissain tapauksissa annan jopa ikkunoitten palaa puhki interiöörikuvauksessa.
    Tapauskohtaisesti. Joskus se voi olla tehokeino. Ja voin jopa paljastaa, jos et kerro muille: joskus se on laiskuutta, kun ei jaksa väännellä HDR:n kanssa.

    kapa
     
  13. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    +1 ;)
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Minua jäi vaivaamaan, mitä oikein halusit sanoa? Siis tarkoitus lienee saada mahtumaan mahdollisimman paljon informaatiota sille alueelle, jolla kenno on herkkä ja millä senseli pystyy sitä valon määrää käsittelemään leikkaamatta mitään kummastakaan päästä. Selvittelepä vähän lisää vaikka googlaamalla ja palaa aiheeseen.
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Googlessa kaikki jäljet johtavat aina luminous-landscapeen jossa 'ettr' esiteltiin ensikerran ja teoria siitä, kuinka sämäärä jakaantuu kahden potensseissa (bitteinä) eri aukko alueille.
    Tyyliin, jos meillä on 12 bitin kenno, olisi ylimmille sävyille 2^11 vaihtoehtoa, seuraavalle 2^10, ,.. Keskisävyille enää 2^8, ... Ja var joille ei juuri mitään. Yöivalotramalla saadaan yläsävymäörä käyttöön ja sitten raw-muunnoksessa korjataan valotusta.

    Mutta eihän se oikeasti noin mene....
     
  16. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Mitäpä, jos kertoisit miten se menee oikeasti.
    -p-
     
  17. vorago

    vorago Member

    358
    0
    16
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Aloittelijaakin kiinnostaisi. Jossain vaiheessa pelkkä yritys-ja-erehdys -metodi (vaikka digitaalisuus sen monissa tapauksissa mahdollistaakin) alkoi nyppiä. Siispä olen lähestynyt aivan viime ajat valotusta pistemittauksen ja Zone-systeemin kautta. Tällä olen saanut yleensä kuvan vastaamaan näkymää kohtalaisen hyvin. En vaan tiedä sitten onko tämä tehokkain keino saada dataa talteen hankilimmille sävyalueille ja varmistaa mahdollisimman paljon pelivaraa jälkisäädöille?

    .v. 
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Siten, että sävyjen määrä ei riipu siitä onko valoteltu ylimääräistä vai ei. Kennon saaman valon määrä kyllä noin tuplaantuu, mutta ei sävyjen.

    Niille joita kiinnostaa ottaa selvää onko ETTR:ssä jotain perääkin, google löytää ainakin nämä:
    http://photomorrobay.wordpress.com/2012 ... -exposure/"]http://photomorrobay.wordpress.com/2012/01/08/histogram-myth-explicated-youll-lose-half-your-tonal-values-for-each-one-full-stop-of-under-exposure/

    http://chromasoft.blogspot.fi/2009/09/w ... wrong.html"]http://chromasoft.blogspot.fi/2009/09/why-expose-to-right-is-just-plain-wrong.html
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Vannoutunut filmikuvaaja on sotkeutunut pikselipiippajien kentälle? Yllättävää ;)

    kapa
     
  20. Vs: D800E ja OM-D kolmevitosilla

    Edellinen linkki on totaalista hölynpölyä, koska siinä ei käsitellä digikennon toimintaa vaan gammakorjattua dataa. Kai se nyt on itsestään selvää, että jokaisessa pikselitiedostossa on sama määrä sävyjä keskipisteen molemmilla puolilla. Mitään muutahan tuossa ei sanota.

    Jälkimmäisessä ollaan oikeilla jäljillä, mutta sitten eksytään omituisiin sepustuksiin "huolellisesti suunniteltujen" kameraprofiilien, kaventuneen dynamiikan, ISO-herkkyyksien yms kanssa.

    Eivät pojat oikein olleet kartalla... Vaikea asia tuntuu olevan.