Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D80 kittilinssistä parempaan

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana duck, 5 Heinäkuu 2008.

  1. duck

    duck

    2
    0
    0
    Tervehdys foorumille!

    Eli, suunnitelmissa olisi vaihtaa Nikon D80 kittilinssin (AF-S DX 18-135mm F/3.5-5.6G IF-ED) tilalle pari hieman laadukkaampaa ja valovoimaisempaa linssiä.

    Alapäähän olen suunnitellut esim. Sigman 18-50mm F/2,8 DC EX Macro tai vaihtoehtoisesti Sigman 12-24mm F/4.5-5.6 ES DG. Onko minkälaisia kokemuksia ko linsseistä tai ylipäätään Sigmasta Nikonin kaverina?

    Yläpäähän mietinnässä Nikon AF 24-85mm F/2.8-4D IF. Kellään kokemuksia/tietämystä tästä linssistä? Mitä muita vaihtoehtoja kannattaisi harkita?

    Ylempää löytyy jo aikaisemmin hankittu AF-S 70-300mm 4.5-5.6G VR, mihin olen ollut tosi tyytyväinen.

    Mukava olisi kuulla teidän kokemuksia noista linsseistä. Itse kuvailen pääasiassa maisema- ja kaupunkikuvia (lue turistikuvia;). Tämän lisäksi tulee jonkun verran räpsittyä sisätiloissa ihmisiä.

    Kiitoksia vastauksista!

    duck, uusi foorumilla
     
  2. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    hmm.. sigman 18-50 voip olla ihan hyvä. 24-85 tuohon väliin jää sigman myötä hieman turhaksi.

    Sigman 12-24mm F/4.5-5.6 en tiedä mitään, mutta monelle se 10-20 sigma on ollut "ihan ok", jos kaipaa 18mm laajempaa.

    Ehkäpä halvimmalla pääsisit, jos ostaisit tuon kitin lisäksi sen sigman 18-50 ja sitten vaikka 50mm 1.8 nikkorin joka maksaa sen satasen. Pieksee kuitenkin kaikki nuo mainitsemasi linssi piirrossa ja valovoimassa mennen tullen.
     
  3. duck

    duck

    2
    0
    0
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Alkuperäisessä viestissä unohdin mainita että, laukusta löytyy kyllä toi 50mm f1.8. Hyvä pelihän se on. Nyt hakusessa kittilinssiä parempi laajakulmazoom. Toi Nikonin 17-35mm f2.8 ois tietty upea, mut budjetille hieman raskas (ja kokonsakin puolesta?).

    Onko Sigman laatu verrattuna Nikoniin suoraan verrannollinen hintaan? Minkälaisia kokemuksia? Omat kokemukset rajoittuu pelkästään noihin Nikonin omiin linsseihin.
     
  4. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Sigma 18-50/2.8
    Tamron 17-50/2.8
    Tokina 16-50/2.8

    Ei mene pahasti pieleen, mikään noista... Ja hyviä yleisobjektiivei 70-300vr:n kaveriksi.

    Sigma 10-20
    Tokina 12-24

    Taaskin aika turvallisilla vesillä ollaan... hyväksi havaittuja laseja.

    Sigmat toimii Nikonin kans hyvin... varmaan tulee toisenlaisiakin viestejä ns. piraattilaseista. Mutta omat kokemukset on ollut hyviä.
     
  5. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Pohdi itselle polttoväliä mitä tarvitset. Ilmeisesti valovoimalla ei ole nyt niin iso tarve? Valtavan paljon päällekkäisiä polttovälin omaavia optiikoita ei kannata kuitenkaan hankkia vaan keskity tarpeellisiin.

    Sigma 10-20mm, Sigma/tamron/tokina 18-50mm 2.8. Noista lähtisin itse pohtimaan sitä ja unohtaisin tuon 28-85mm polttovälisen optiikan. Seuraavaksi sitten vain panostamaan jos on tarvetta tuota teleä. Tai jos osoittautuu makroilu mukavaksi tai kiinteillä leikkiminen niin harkintaan kyseiset optiikat (70mm 2.8 tai 85mm 1.8).

    Nuo piraattimerkit on ihan jees hintaansa nähden. Ja D80 käy ne kuten muihinkin näihin parempiin runkoihin. D60 mallissa ei toiminut tuo ruuvitarkenteiset optiikat.

    Vaikea nyt suositella kun itse joudut sen toteamaan onko ne just sulle sopivat. Kehuttuja optiikoitahan noi näyttäs olevan.
     
  6. Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Itse vaihdoin syksyllä kovasti kehutun Nikkor 18-70/3,5-4,5:n Sigman 18-50/2,8:an ja tyytyväinen olen ollut. Kovin tieteellisesti en ole testaillut, mutta omien kokemusten perusteella kuvanlaatu on noissa ainakin erottelukyvyn osalta aika lähellä toisiaan. Sigman noin aukon parempi valovoima on monesti tullut tarpeeseen varsinkin hämärissä tiloissa, ja se on myös tukevamman oloinen rakenteeltaan.

    Ainoat aluksi häirinneet asiat ovat hiukan lyhempi polttoväli, automaattitarkennuksen mukana pyörivä käsintarkennusrengas ja Nikkoriin verrattuna väärään suuntaan pyörivä zoomi-rengas, mutta itse ainakin olen oppinut elämään noiden kanssa. Omat kuvauskohteeni ovat olleet lähinnä ihmisten kuvausta sisä- ja ulkotiloissa sekä satunnaista maisemaa, ja tuohon tarkoitukseen Sigma on ainakin sopinut. Tiukkoihin kasvokuviin tosin kaipaisi hiukan pidempää polttoväliä ja joskus ahtaissa tiloissa hiukan laajempaa, mutta yleislasina tuo on ollut oikein pätevä. 20cm tarkennusetäisyys on myös mukava lisä, joka mahdollistaa 1:3 suurennussuhteella aika monipuolisen lähikuvauksen.

    Tässä siis muutamia omia subjektiivisia kokemuksiani kyseisestä lasista.
     
  7. Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Kysyjän kaipaa valovoima ei tällä lasilla kyllä tule piiruakaan lisää! Laadusta en sitten osaa sanoa mitään, kun en kumpaakaan ole omistanut...

    Itsellä D70s kitin objektiivin (18-70mm) korvasi tuo sinullakin listassa ollut Sigman 18-50. Tyytyväinen olen ollut, ainoastaan kaipaisin tuohon HSM tarkennusta, jollainen löytyy pykälän omaani tuoreemmasta versiosta.
    Kovinhan laaja tuo ei ole kroppirungossa! Itsellä on käynyt mielessä 10-20 osto tuon kaveriksi...
    Varaudu myöskin siihen, että joudut käyttämään tuota 18-50:stä Fokalla!!! Omani tarkentaa hieman eteen, mutta rungon hienosäädöllä olen vielä tuon kanssa pärjännyt.
     
  8. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    kyllä tolla VR:llä, siis kuvanvakaimella, saa helposti parempia kuvia pimeässä, kuin ilman.

    suoranaista valovoimaahan se ei ole, mutta auttaa silti.
     
  9. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 817
    687
    113
    Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Itsellä useimmat kuvat otetaan 70-300 VR:llä ja Sigman 10-20 laajiszoomilla. Jos sinulla on 50mm prime, niin se on siinä välissä sopivasti.

    Jos haluaa jonkin 18-50 piraatin, niin Tamronia on kehuttu, mutta sillä tarkennus ei ole kovin nopea tai äänetön.

    Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Review by Thom Hogan

    Joku valovoimaisempi laajakantti käytettynä vaikka? Nikkor 28mm/f2.0? -käsitarkenteinen.
     
  10. Vs: D80 kittilinssistä parempaan

    Näinhän se auttaa, mutta liikettä se ei pysäytä!
    Maisemakuvissa tuota liikettä harvemmin tarvitsee pysäytellä, mutta siihenkin ottaisin mielummin alle kunnon jalustan, kun rupeaisin vakaajaan luottamaan.

    Tuossa kun oli vielä sisällä ihmisten kuvausta tarkoitus tehdä, niin varsinkin vauhdikkaiden pikkuihmisten kanssa ei VR:stä ole paljoa apua...

    Ja on siitä isosta aukosta hyötyä, kun rupeaa syväterävyyksien kanssa pelleilemään. Tähänkään ei VR:n tuo apua...