Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D76 kertakäyttöistä vai ei?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jaahv, 10 Elokuu 2013.

Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei?

APUGissa oli kyllä että vanhentuneisuuspelko on ylimitoitettua, jopa muovipurkkien pelko samoin, että stocki sekoitus kestää kyllä vuoden pimeässä, mutta vaatii toimivuustestin tarvittaessa. ID11 joka näyttää olevan samaa kamaa on kyllä minulla ollut huonoin kehite ikinä. Kyllä tämä varmaan jollekin sopii, mutta ei mulle minun kehitystahdilla (alle 50rll mv:tä vuosi).

1. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

D76 1:1 kertakäyttöisenä,  prosessi on helppo vakioida ja jälki on esim. TRIX:lle erinomainen. Kunhan valottaa ja kehittää "oikein".

2. Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei?

+1

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

+2

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

+3

5. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Juu, toi oli ehdotus lähinnä et jos kerran sitä käytät niin näät.. kun se kumminkin jää sulla kokeiluksi niin samal ottaa huvin irti. Hyvin sä voit sillä litralla vetää pari rullaa ja sit käytellä sen 1+1 suhteella poies. Se stokki lookki on ihan kiva nähdä, ihan noista historiallisista syistä. Vaikka ehkä se on parempi suuremmille negoille.

Ja d76 kyl säilyy tosiaan ihan hyvin, mul on ruskeis lasipullois tota ollut.. säilytän ihan vaan pöydäl. Koskaan ei ole ongelmia ollut, vaikka usein duunaan se 3.8l kerralla isoon puteliin.

1+1 on itel myös se perus litku, ihan toimiva juttu.. mut pitkään mä käytin stokkina. Pitäis varmaan taas kokeilla, et oliko siin printtiin asti näkyvä ero...

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Vaikka jäljessä ei merkittävää eroa olisikaan, niin 1:1 kertakäyttöisenä tekee pienkäyttäjän prosessin vakioinnin paaaljon helpommaksi kuin tuoresteiden käyttö, jotka on tarkoitettu tankissa tapahtuvaan "bulkkikehitykseen".

7. Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei?

Siis 1:1 on kertakäyttöinen liuos, mutta suoraan Stockina voisi kehittää esim 10rll (näin ID11 lupasi myös, joskin todellisuus jäi siitä johonkin muualle)?

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ilfordin LC-29 on "harrastajaystävällinen" (pakkauskoko) vaihtoehto HC110:lle. Reseptiltään jotakuinkin samaa tavaraa.

9. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Juu juu :) mä yritin vaan sanoa että kannattaa KOKEILLA.... ite dumppasin stokinkin kertakäyttöisenä, koska en jaksa miettiä tuoreistamisia. Mut ei se paha juttu ole sekään jos on rulla alusta pöntölle.

10. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minulla on kehityspurkki, johon mahtuu 2 kpl 135 filmiä. Purkki tarvitsee 400 ml kehitettä ollakseen täysi. Litralla D76 laimennettuna 1:1 kehittää 10 filmiä.

EDIT: eikä tarvitse arvailla paljonko kehitysaikaa pitäisi muuttaa jos menossa on jo n:s filkka samalla varastoliuoksella (= stock).

EDIT2: selvennyksenä vielä, että D76 säilytetään väkevänä varastoliuoksena (niinkuin jo nimikin antaa ymmärtää), laimentaminen tehdään juuri ennen kehittämistä. Varastoliuospullosta puristetaan ilmat pois ennen sulkemista.

11. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

En tiedä mitä tarkoitat "pöntöllä"? Minä tarkoitin "tankilla" pystytankkia, kuten alan miehillä on tapana...

12. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Linnunpönttöä tietenkin, eikö tää oo fogelisti foorumi? Tänään näin muuten pari puuhyyppää ja kolme kuukkaa.

"Alan mies" termillä muuten yleensä viitataan alkoholisteihin...

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

14. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Ihan hauska biisi!

15. Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei?

juu ja hinta ilfordilla noin 30e/500ml vs kodak 22e/1L, enemmän harrastaja ystävällinen tuo kodak on mielestäni silloin, omani hc110 litran ostin 2006 tai 2007 ja eilen löysin kaapista vielä yhden noin 150-250ml lasipullon sitä.
    Eikä sw ole mennyt huonoksi kertaakaan. Muuten hc110+rodinal sekoitettuna  tekee tosi hyvää jälkeä, kannattaa kokeilla.

16. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

??? 22€/litra ???

17. Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei?

macolla ja fotoimpexiltä sekä lumiereshopissa kodakin hc110 (pullokoko on 1000ml=1L) siinä pikkasen päälle parikymppiä hinta, ilfordin vastaavat ovat noin kaksi kertaa hinnaltaan. Tuota kun käytät 1+31 tai 1+63 tai 1+100 tai yhteisliuos rodinalin kanssa niin se on halpa kun taas toiset kehitteet eivät ole yhtä riittoisia (ne mitä itse olen käyttänyt).

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Minulla on LC-29:iä 250 ml:n pullossa. Se on riittänyt minunlaiselleni harrastajalle useita vuosia -- "harrastajaystävällinen" (pakkauskoko)".

EDIT:

Jos esim. käyttöliuoksen laimentaa 1+63 niin litran pakkauksesta saa 64000 ml kertakäyttökehitettä. Minun kehityspurkkini kahdelle 135-filmille tarvitsee 400 ml kehitettä. 2*64000/400=320 -> 22€/320 = 0.07€ per filmi. Juu on halpaa ja riittoisaa, jos vaan ehtii kuvata 320 kpl filmiä ennen kuin kehite pilaantuu...

19. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Ah So, joo, niin toi HC kehite. Mun aivot oli koko ajan D-76:ssa. Siksi ihmettelin.