Olen käyttänyt lähinnä vain Kodakin HC110 kehitettä, nyt on kuitenkin hankittu D76:sta ja en ole löytänyt kunnon ohjeita onko D76 kertakäyttöistä vai minkä verran voi filmiä kehittää litrasta D76?
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Stokkiliuoksena d76 kehittää 10-15 rullaa. Stokkiliuos tehdään sillee että se pikkupussi liuotetaan litraan vettä. Toinen kehitysohje on käyttöliuokselle 1:1 eli 1osa stokkia + 1osa vettä ja ton sanotaan olevan sitten oneshot.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Kodak D-76:sta on käytetty aikoinaan konekehitteenäkin. Tuorestamista varten oli vähän paremmin puskuroitu D-76R. Etsi sen resepti netistä, niin voit tuorestamalla pitää litkut hengissä sopivaksi katsomasi ajan.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Aikoja pitänee pidentää aina per rulla stockissa kehitettynä, kuinka paljon?
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Ja sitten vastau siihen mitä kysyttiin, http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf, eli tuo Kodak data sheet kertoo kaiken oleellisen, myös tuotesteen määrän, D-76 kehitteen käytöstä.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? En minä tuosta vain löydä kehitysajan mahdollisesta pidentämisestä mitään tietoa, eli onko sama aika sitten koko "elinkaaren" läpi vai onko pakko hankkia replenisheriä jos ei halua oneshottina käyttää?
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Faktaa en asiasta löytänyt mutta itse olen lisännyt 10% aikaa joka rullan jälkeen ja max. 10 rullaa litralla olen kehittänyt. Ja stock liuoksella olen ajellut. Laatu on itselleni riittänyt...
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Kehittelin aikoinaan kertakehitteenä stockkina kun kuvavalmistamossa jobolla ajelin mutta omilla litkuilla olen 1+1 liemisuhteella pistellyt ( käsipelillä purkissa ). Purkki täyteen ja filkat pönttöön ja kertakehitteenä. 1+3 suhteella taidettiin olla siellä rajoilla että riittääkö kehitteen määrä. Edit. Taisi olla vähän turha komentti tuon haajan linkin jälkeen..
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Kiitoksia, taidan käyttää nämä 1:1 suhteella mitä on nyt kaapissa ja tilata uuden HC110 kun on todettu hyväksi ja erittäin riittoisaksi.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Kyl sitä kannattaa kokeilla kerran ainakin stokkina, toimii huomattavasti liottavampana kuin 1:1 ja se lookki on ihan kiva. Ei se nyt mikään mullistava varmaan ole, mut ite pitkään käytin stokkina ja dumppasin vaan aina poies. Käytän rotaatio tankkia, niin määrät ei ollut niin paha etteikö ois voinut dumpata. Toi d76 stokki oli ennen se juttu, Avedonit ja muut käytti syviä tankkeja ja d76:sta raakana.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Käsipurkeilla tuo käyttö on vain aika kova 1L stockina 3kinon patersonissa kuluu se koko litra kerralla, aika iso on käyttö silloin. Kokeilen 1:1 niin saa sentään jonkun filmin kehitettyä enemmän. Ei kyllä ollut tiedossa että on oneshottia tämä kehite, parempi hankki vain 1L HC110 ja rotskua, niin on kuitenkin hiukka taloudellisuutta mukana pelissä. Kiitoksia vinkeistä kuitenkin ja lisää kuuntelen vielä lisääkin jos on juttua.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Ei sitä tule heti ajatelleeksi että tuo jobo puolittaa litkujen tilavuudet mutta näin se kuulkaas ihmiset on - ja maailma pelastuu. Joo vaakatasossa stokkina ja vähän yli niinkuin kuvavalmistamoilla on tapana, ja kyllä on potkua jäljessä ,)
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Ostaa jobo uudestaan puolittaakseen litkut vai käyttää ne kerrat kun käyttää (lisää en aio hankkia) stockkina, tulee jobossa enemmän kuluja ja ei sille viimeksikään tilaa ollut käyttää/säilyttää jonka vuoksi se myytiin. Pitää paperikehitettä ja kuitua kohta tilata jos saisi pimiövuoroja niin tilaa sitten muita kehitteitä. Toki kahden filmin kehitys ja 3,6e on halvempaa kuin liikkeessä, mutta parempaa jälkeä saa itse tekemällä. Lisäksi esim HC110 Dilution-H on aika mukava ja hyvä kehitys ja kehitettä menee litraan vettä pikkaisen päälle 15ml ja ylittyy myös se 5ml/filmi minimi kehite määrä ja ihan mukavat negat on viime aikoina tullut tuolla.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Tuossa Kodakin datasheetissä ei ole mitään pidennystaulukkoa stokille koska sellaista ei tarvita jos kehitetään stokilla ja sitä tuorestetaan ohjeen mukaan. Silloin tuoteste korvaane aineet eesilla jotka kehityksessä kuluvat ja vaatisivat kehitysajan pidentämistä. Tämä sama periaate on käytössä C-41 ja E-6 prosesseissakin. Muutenhan esim. E-6 prosessiaika pidentyisi suorassa suhteessa kehitettyjen filmien määrään, oikea tuorestusmäärä pitää kehitteen uuden veroisena.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Kyllä kaikilla spiraalipurkeilla voi kehittää rotaatio tyyliin vaakatasossa ja 1/2 kemia määrillä. Teette vain kehityspurkin läpimittaan sopivan rullaston jostain huonekalupyöristä tms. Ja käsin pyöritätte purkkia siinä edes takaisin sopivan hitaasti, JOBOn vauhti on minun mielestäni suhteettoman kova ja siksi moni JOBOn käyttäjä onkin spiraaleilla saanut aikaiseksi laimiusua filmejä kun kemiat on pyörineet spiraalin välissä turhan voimakkaasti. Olen ollut joskun mukana tekemässä testiä jossa verrattiin erilaisia liikutusmenetelmiä ja siinä tuli voittajana maaliin rullaston päällä metallipurkissa tehty hidas käsirotaatio. Sopivilla vehkeillä tämän voi tehdä jopa osittaisessa vesihauteessa eli rullat ja 1/3 purkista vedessä jolloin purkin kylkiä huuhtoo jatkuvasti oikean lämpöinen vesi. Minuutissa ei purkin tarvitse tehdä kovin monta kierrosta. JOBO han myi muinoin tällaista pöytä käyttöön tarkoitettua rullastoa ja siinä oli viele säätö rullien välimatkalle.
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? Mielenkiintoinen artikkeli D-76 kehitteestä ja historiasta http://jeffreysoper.com/node/101
Vs: D76 kertakäyttöistä vai ei? D76 kehitteen vanhentunisaikaa olen pidentänyt sillä että olen puntarin kanssa ottanut jauhetta vain tarpeellisen määrän 1/1suhde liuokselle. Tais olla turha vinkki.