Olen harkinnut monopodin hankkimista. Millaisia suljinaikoja voi käyttää sen kanssa esim. 100 mm optiikalla, että saa tärähtämättömiä kuvia? Entä kun olen vannoutunut kuulapään käyttäjä, kantaako monopodi painavaa kuulapäätä, vai onko kuulapään painosta jopa hyötyä? T Jukka
Vs: Monopodi ja suljinajat, kuulapää? Koieile itse niitä aikoja, sinullajan on jalusta? Jalat yhteen ja värkki pitkäksi, sinä sulla testimonopodi.
Vs: Monopodi ja suljinajat, kuulapää? Ei ihan ole, pitkälle kylläkin. Mulla on kokemusta Manfrotton ja Slickin hiilikuitumonopodeista sekä parista pienemmästä vuosien varrelta. Niistä Manfrotto vei voiton. Bonuksena oli, että se on pitkä, eli hyödyllisempi mm. kivien päältä kuvattaessa, jalustan antaessa tukea maasta tai järven/meren pohjasta. Samaten vinotuki portaikossa onnistui monessa hankalassa paikassa paremmin. Ilman kuvanvakaajia peilikameroilla 1/10....1/20 onnistuivat lähes poikkeuksetta. Joillakin mittaetsinkameroilla ja esim. Rolleilla menisivät ehkä pitemmätkin ajat. Tosin Rollei ei ihan 100% istu mielestäni monopodin kanssa. Kaiketi makukysymys.
Vs: Monopodi ja suljinajat, kuulapää? Kannattaa kokeilla myös "narujalustaa". Se on helppo pitää mukana ja auttaa kameran vakauttamisessa kummasti.