Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

D7100 P-asento

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 20 Heinäkuu 2014.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Jupasierra ei jostain syystä suostunut kertomaan mitä valotuksen mittausmenetelmää on käytetty. Minusta se on avainasia arvioitaessa "väärän valotuksen" syytä. Aikaisemmin suosittelemani Thom Hogan (D7000 oppaassaan):
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Vs: D7100 P-asento

    Kiitos samoin
    Tää vaan on tätä.
    jankkaamista sitten saattaa kestää vielä seuraavaankin kesään, toisen lyttääminen ja aliarvioiminen on niin mukavaa.
    Tästäkään ei tainnut olla apua itse aiheeseen...
     
  3. Vs: D7100 P-asento

    Joo, mutta ei tehdä tästä liian dramaattista, eiköhän neuvojat ole ennemminkin huvittuneita, kuin kriisihoidon tarpeessa.
     
  4. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: D7100 P-asento

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Eli todennäköisesti iso -arvo on asetettu liian suureksi ja syystä tai toisesta aukko liian pieneksi. Jos vielä valotuksenmittaus on joko matriisi ja paljon tummaa/pieni osa vaaleaa tai pietemittaus ja mitattu tummasta, tulos on mitä on.

    Kannattaisi mielummin laittaa A, aukko jonnekin 4-8 paikkeille ja auto-iso päälle, ala-arvo iso 100, yläarvo vaikka 3200, minimisuljinaika noin 1/200-400sek.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: D7100 P-asento


    Joo.  P on helposti säädettävä nykyään. Ja ollut jo hetken ensimmäisten program-kameroiden jälkeen.

    Hauska yhtymäkohta tässä on joihinkin paljon vanhempiin kameroihin. Esimerkiksi Hasselbladin suljin- ja himmenninsäädön yhteenkytkentä, jolla saadaan myös yhtä pyörää pyörittämällä kaikki mahdolliset aika- ja aukkoyhdistelmät joilla syntyy yhtälainen valottuma.
     
  6. YellowBullet

    YellowBullet Member

    202
    10
    18
    Vs: D7100 P-asento

    Niin tai suosiolla kuvata manuaalilla...Onko se niin hankalaa oikeasti? ja varmasti opit enemmän ja saat vähän erilaisia kuvia siellä keikoillakin...Tarkoitus ei ole vittuilla, mutta suoraan sanoen kummastuttaa tämä nykykuvauksen meininki, että ei viitsitä enää yhtään perehtyä kuvaamiseen, kuvan syntyyn etc. vaan luotetaan sokeasti kameroiden automatiikkaan. Sitten valitetaan että laite on viallinen, kun kuvitellaan että se P-asento on synkassa aivoihin ja lukee sieltä millainen kuva pitäisi syntyä. Enempää aukomatta, MattiH:n vinkit toimivat varmaan oikein hyvin. Suosittelisin kuitenkin perehtymään vähän miten eri mittaustavat vaikuttavat, miten ASA vaikuttaa, miten aukko vaikuttaa, miten suljinajat vaikuttaa ja ennen kaikkea miten valo käyttäytyy. Ja onhan nuo ohjelmat kätsyjä joo, mutta ennen pitäisi kuitenkin ehkä hieman opiskella mitenkäs se kamera sen valokuvan muodostikaan. No offence!
     
  7. Vs: D7100 P-asento

    Ihan samaa valotusta sen kamera tarjoaa on kyse sitten P, A, S tai täysmanuaalimoodista. Ei mitään eroa, onhan kyse samasta mittarista. Eikä siinä manuaalimoodissa ole oikeata hyötyä kuin tilanteissa, joissa täytyy saada sama valotus moneen kuvaan. Niin juu ja gurumerkitys: olet kova kun kuvaat manuaalimoodissa.
     
  8. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: D7100 P-asento

    Juu ei mitään hyötyä.. ISO2800/f22 päälle vaan ja menoksi.
     
  9. Vs: D7100 P-asento

    ...juu, manuaalimoodissa ;-)
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Vai onk toi se lähettyssaarnajan asento?
     
  11. A-asento

    toisen lyttääminen ja aliarvioiminen on niin mukavaa.

    Tämä on täällä normaalia, ja sen ovat huomanneet minun lisäkseni monet muutkin. Yhden kaverini kommentti: "Ei sieltä uskalla mitään kysyä, tulee haukut". Täällä nämä "ammattilaiset" odottavat uhria että pääsevät mollaamaan oikein kunnolla tyyliin jos et itse tiedä olet tyhmä. Joillekin saattaa olla vaikea ymmärtää lukemaansa, vaikka kuinka selaa sitä kuuluisaa ohjekirjaa. Tätä eivät täällä kaikkitietävät ammattilaiset ymmärrä koska itse ymmärtävät kaiken. Yritätte varmaan ilmaista neuvoillanne auttaaksenne tietämätöntä, mutta rivien välistä ymmärtää tällainen tyhmäkin v...uilun. Olisimpa täydellinen kuten muutkin, mutta luoja ei ole minulle antanut lahjoja kuin automaatilla kuvaamiseen. Ai että tekisi mieli, mutta en alennu.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Kerroit jo jättäväsi tämän keskustelun:

    joten vapaa keskustelu P-asennosta lienee sallittua, sillä eihän tämä foorumi mikään henkilökohtainen HELP-desk ole?
     
  13. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Kyllä mä ihan tosissani yritin kertoa, että ainoa järkevä tapa on manuaali, mittaa kerran vaikkapa laulajan oikein, säilyttää asetukset ja voi kuvata periaatteessa ihan rauhassa miettimättä sen enempää mitään valotuksia :) Firmarokkia kun olin kuvailemassa mulla oli ISO3200 1/160 f:4 -0,67 aukkoa ja jotakuinkin kaikki olivat oikein valottuneita, jos oli heittoa se oli niin pientä, ettei ollut mitään ongelmia korjata sitä.
     
  14. Vs: D7100 P-asento

    Oletkos muuten ihan varma?

    (Tai no, ehkä näin voi tapahtua tasaisen harmaata seinää kuvattaessa ;) )
     
  15. Vs: A-asento

    Niin, näyttää tosiaan mukavalta. Ehkä meidän muidenkin kannattaa alkaa? Ettet tunne olosasi yksinäiseksi?
     
  16. Vs: D7100 P-asento

    Oletko nyt ihan varma, ettei sama toteudu kaikenväristen ja tummuuskin saa olla mitä vaan, näissä seinissä ? ;-)
     
  17. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: D7100 P-asento

    Yleisesti ottaen, kukaan ei ole saanut synnyinlahjanaan kameran käsittelyn taitoa. Kannattaa lukea se ohjekirja, pari valokuvausopasta ja kokeilla lukemaansa käytännössä.
     
  18. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Ainakaa minä en ole oppinut juuri mitään "vaikka kuinka selaa sitä kuuluisaa ohjekirjaa" -menetelmällä.
     
  19. YellowBullet

    YellowBullet Member

    202
    10
    18
    Vs: D7100 P-asento

    Sen verran pitää vielä ottaa kantaa, että tuo aiemmin mainittu alentaminen ja päteminen on kyllä valitettava asia tällä foorumilla, sen voi varmaan jokainen allekirjoittaa. Tästä syystä harvemmin tänne jaksaa mitään kommentoidakaan. Itselläni ei ollut tarkoitus lytätä ketjun aloittajaa, ja itse nyt syyllistyin/syyllistyn samaan alentavaan sävyyn aukomiseen, pointtina nyt oli vaan se, että eiköhän olisi hyvä ymmärtää miten valokuvaus ja kamera toimii. Se on sitten aivan sama loppupeleissä kuvaako millä moodilla, kun ymmärtää miten homma toimii ja löytää itselleen sen näppärimmän keinon kuvata monipuolisesti ja oman tyylinsä mukaisesti. M-moodilla kuvaamista noissa esim. keikkatilanteissa haluan kuitenkin perustella vielä vähän omasta näkökulmastani. Siksi kameroissa on ne kaksi rullaa, jotta säätöjä oisi tehdä vikkelään tilanteen mukaan, kuten DR. Q(Quiguern) sanoi samalla tavalla se mittari sitä valoa mittaa moodista huolimatta. Etuna M-moodilla kuvatessa on kuitenkin se, että kun tunnet kameran toiminnan ja valokuvauksen perusteet, on pirun helppo ja nopea valottaa kuvat mielensä mukaan haluamansa lopputuloksen saamiseksi ja vielä huomattavasti tarkemmin kuin esim A tai P-moodilla. kun menee kuvauspaikalle niin tsekkaa asetukset suht kohdilleen valmiiksi ja sen jälkeen sitten värkkää niitä vähän tilanteen mukaan. Kyllä siihen aika nopeasti semmoinen näppituntuma tulee kun pari keikkaa käy kuvaamassa. Samalla sitä oppii ymmärtämään valokuvaamiseen liittyviä lainalaisuuksia ja oman kaluston käyttäytymistä huomattavasti paremmin kuin jollain automaattiohjelmalla paukuttaessa. Tämän ei siis ollut tarkoitus olla mitään päänaukomista, vaan kuten aikaisemmassa viestissä totesin että minua vaan kummastuttaa tämä nykykuvauksen meininki, jossa ei viitsitä yhtään perehtyä kyseiseen taiteen alaan vaan kaikki halutaan mahdollsimman helposti ja nopeasti ja mielellään valmiiksi taputeltuna.

    AnselA:ta vielä kompatakseni ei tuo "vaikka kuinka selaa sitä kuuluissa ohjekirjaa" -menetelmä minulle myöskään uppoa, toki ihmiset sisäistävät asioita vähän eri tavalla ja jos jollekkin toimii niin hyvä niin. Sama se, mistä/miten sen tietonsa ammentaa. Parhaiten mielestäni kuitenkin oppii kun vaan kuvaa, kokeilee ja ränkkää sitä kameraansa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman ei-automaattisesti. Mutta tosiaan, jokainen taaplaa tyylillään.
     
  20. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: D7100 P-asento

    Toki voi olla, että joku on niin hyvä hoksaamaan asioita, ettei tarvitse oppaita/opetusta, mutta :

    -Kaksi täydellistä ummikkoa, eivät ole ikinä pitäneet kameraa käsissään
    -Molemmat saavat samanlaisen järjestelmäkameran
    -Vain toiselle annetaan myös valokuvaus/kameraopas
    -Odotetaan muutama päivä ja katsotaan mitä osaavat

    Väittäisin, että kukaan ei ole saanut synnyinlahjanaan kameran käytön osaamista. Jokainen on lukenut, käynyt kursseilla/kerhossa tai saanut muuten vain opetusta siihen, mitä tarkoittaa aukko,  suljinaika, iso/asa, valotuksen mittaus / korjaus...
    Ja täten suosittelen aloittajalle, käy kirjastossa, lainaa pari alan opusta, lue ja kokeile lukemaasi käytännössä. Sitten asiat alkanevat valjeta.