Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D7100 P-asento

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 20 Heinäkuu 2014.

    D7100 muuttaa suljin-nopeuden pieleen P-asennossa. Olin kuvaamassa yhdessä rock tapahtumassa ja huomasin että objektiivista riippumatta kuvatessa P-asennolla melkein joka toinen (joskus harvemmin) kuvista on ylivalottunut. Katsoin histogrammia ja ylivalottuneissa kuvissa suljin-nopeus oli liian pieni. Olisiko rungolla huollon paikka vai mistähän lähtisi tutkimaan?
     
  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Katsopa ensin, ettei valotuksen haarukointi ole päällä.

    Kapa
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Käyttöohjeesta.
     
  3. Vs: D7100 P-asento

    Kyllä AnselA:n kommenteista paistaa läpi tarve v....uilla neuvomisen sijaan. Tämä kyseinen alan ammattilainen voi olla kommentoimatta minun kysymyksiini, anteeksi vain mutta suuresta tietämyksestä huolimatta niistä ei ole apua. Onneksi täällä on myös muita jotka oikeasti yrittävät auttaa neuvoillaan, kaikkea kun ei ymmärrä mitä käyttöohjeesta lukee.

    Se valotuksen haarukointi ei ollut päällä, mutta kiitos vinkistä.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Vuosien mittaan olen havainnut, että epäonnistuessasi epäilet ensimmäiseksi laitevikaa, Nytkään et kerro tarvittavia tietoja (esimerkkikuva, EXIF-tiedot) jotta sinua voisi auttaa.

    Jos valotuksessa on vikaa, pitäisi vähintään tietää miten valotus on mitattu? "P-asento" ei riitä sitä kertomaan. Jos käyttöohjeesta asiat eivät selviä, voisit kokeilla Hoganin oppaita: Welcome to DSLRBodies | DSLRBodies | Thom Hogan
     
  5. Vs: D7100 P-asento

    Kun se kerran oli rokki-tapahtuma, millanen valaistus siellä sitten oli, keinovaloa vai luonnonvaloa? Ja oliko sulla AWB päällä vai joku kiinteä ISO-luku?
     
  6. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Silloin harvoin kun olen ollut rokkikeikkaa kuvaamassa, olen aina käyttänyt manuaalivalotusta koska valot vaihtelevat niin paljon, että millään automaatilla ei tule helvettiäkään, pääkohde on ainakin näillä mun keikoilla ollut kohtuullisen hyvin samantasoisessa valossa, tausta, reunat yms. vaihtelevat kyllä ja siinä automaatti sekoaa helposti.
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Miten histogrammista näkee että "suljin-nopeus oli liian pieni"?
     
  8. Vs: D7100 P-asento

    Ja jos se suljinnopeus on liian pieni niin miten se liittyy kuvan ylivalottumiseen?
    Jos kuvaa automaatilla niin alistuu siihen, että virheitä sattuu ja niistä ei voi ottaa opiksi.
     
  9. Vs: D7100 P-asento

    Sarjatulella kaksi kuvaa peräkkäin histogrammit: ISO 2800 200mm f/22 1/80sec / ISO 2800 200mm f/22 1/320sec.
    Ei kai noihin A, P, S asentoihin voi luottaa, vaikka "käyttöohje" niin neuvookin. Siksi kuvasinkin M asennolla pääasiassa. Kun valoa oli päivällä tarpeeksi käytin P asentoa jolloin tuo suljinaika heitteli. Kuvaajassa vika eikö niin :)
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Taitaa sinulla olla maailman ainoa kemera, jonka histogrammi näyttää herkkyyden, aukon ja valotuksen.

    Kapa
     
  11. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Olisko mennyt histogrammit ja Exifit sekaisin?
     
  12. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: D7100 P-asento

    Sieltä "histogrammista" voisi katsoa, oliko päällä valotuksen pistemittaus vai joku laajempi. Jos pistemittaus, olisiko mahdollista, että mittauspisteen päällä olisi ollut eri kuvissa taustan mustaa tai sitten joku valo?

    Ja tietty tuohan toistuu kuvatessa seinää, jos kerran on laitevika, eikö?

    Jos muuten kerran oli päivällä tarpeeksi valoa, niin miksi asetuksissa on ISO 2800, josta tiettty seurannut f/22?

    On muuten jännästi tasan kaksi aukkoa eroa noissa valotuksissa. Onko muissakin kuvissa tasan kaksi aukkoa aina eroa (lyhyempi aika siis 1/4 pidemmästä). Tuliko ongelmia, jos ei ollut sarjakuvausta?
     
  13. Vs: D7100 P-asento

    Niin en tietenkään maininnut että kuvan ollessa auki LR:ssa oikeassa yläreunassa on kuvan Histogram. Ei siis ole mennyt sekaisin. Tuo ISO 2800 on aukolla f/22 1/320 okein valotettu, missä aika on 1/80 on ylivalottunut. Sillon ei siis ollut enää kovin valoisaa, olosuhteet vaihtelivat aika paljon härärästä esiintymislavasta valoisempaan. Saattoi olla pistemittaus tai sitten ei. Väärä valotus siis ainoastaan sarjatulella P-asennossa, sitä pelkkää seinää en ole vielä kokeillut. Kiitos neuvoista.
     
  14. Vs: D7100 P-asento

    Asiasta toiseen noita valotusarvoja koskien:

    Kiinnostaa, miksi muuten käytät noin pientä aukkoa f/22? Valotusaika pitenee ja optiikan suorituskyky huononee. Samalla tarve käyttää suuria ISO-arvoja kasvaa, mikä puolestaan rajoittaa dynamiikkaa.
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: D7100 P-asento

    Ihmettelin sama itsekin.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7100 P-asento

    Et myöskään maininnut, että katselit LR:n histogrammia. Ainakin Kapa ja minä ymmärsimme, että kun kyseessä on D7100, niin tarkoitit D7100:n histogrammia.

    Valotuksen mittaustavan saa LR:ssa näkyviin (ainakin) näin:

    Develop module
    View > View Options > Loupe info 1 | 2 > metering mode

    Jolloin overlayteksti on esim. tällainen:
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. Vs: D7100 P-asento

    P-asento. Kamera asettaa suljinajan ja aukon optimaalisen valotuksen saavuttamiseksi. Postaus oli siis D7100 P-asento. Ja jätän nyt teidät rauhaan asian tiimoilta. Kiitos niille jotka viitsivät neuvoa, jotkut voivat miettiä miten voisivat olla paremmin avuksi. Hyvää kesää !
     
  18. Vs: D7100 P-asento

    No, niinpä.

    Vaikuttaa vain niin merkilliseltä yhdistelmältä. Eli olisit itse asiassa pärjännyt automatiikan tuloksien pohjalta paljon alhaisemmalla herkkyydelläkin.

    Jos automatiikan ohjaamaa yhdistelmää haluaa käyttää liikettä sisältäviä kohteita kuvattaessa, löytyy toki kamerasta "urheilu" -aiheohjelma. Joka, vaikka säätääkin yhdistelmän itse, painottaa lyhyttä suljinaikaa. Sitä en kylläkään tiedä, miten se mahdollisesti muuttaa automaattitarkennuksen painotusta.
     
  19. Vs: D7100 P-asento

    Jollet ole huomannut, voit itse vaikuttaa P-moodin valotuspareihin. Kamera ei siis väkisin oleta, että kuvaaja ei tiedä mistään mitään. Kuvaajahan näkee koko ajan etsimestä, mitä kamera tarjoaa, ja voi rullasta vaikuttaa kameran (ei)niin optimaalisiin valintoihin. Kamera-raukka kun ei tiedä, mitä kuvaaja kuvaa.
    Ymmärrän kyllä närkästyksen, jos mennään neuvomaan, vaikka kaikki on ihan hanskassa...