Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D7000 vs.?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana lollerboi, 22 Heinäkuu 2013.

  1. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Morot,

    Olen päättänyt vaihtaa vanhan D200-runkoni uudempaan.

    D700:aa tekisi mieli mutta ne maksavat vielä käytettyinä n. tuhatta euroa eli ehkä hieman liikaa. Nyt kun aikaa on kulunut ja D7000:lla kuvanneita on varmasti melko paljon, kiinnostaisi tietää käyttäjäkokemuksia. Mikä kroppikennoinen olisi ylivoimainen hinta/parhaussuhteeltaan tällä hetkellä, parempi kuin D7000?

    D7000:n saa noin 600 eurolla uutena. Keskustelua ja kommentteja kaivataan.

    Valtteri
     
  2. Vs: D7000 vs.?

    Itse aloitin digijärkkärillä kuvaamisen juuri tuolla D200:lla. Sitten rupesi lähinnä ISOttamaan ja vaihdoin 7000:een. En ole hetkeäkään katunut. Ollut tilanteita joissa käsiini on työnnetty Nikonin halvempia versioita ja ihan kunnon Canoniakin olen käytellyt. Yleistyökalu harrastekäyttöön  jolle ei olevaihtoehtoa on omalla kokemuksella on juuri tuo D7000

    Odota hetki, säästä satku lisää ja hommaa käytetty D7000.
     
  3. Vs: D7000 vs.?

    Vain D7100 on parempi pienikennoinen Nikon kuin D7000. D300s:sä on parempi tarkennussysteemi, mutta huonompi kenno.

    Itse tykkäsin D7000 kuvanlaadusta suurilla herkkyyksillä kovasti, ja kamerassa oli paljon hyviä ominaisuuksia. Huonona puolena D300s:n ergonomiaan tottuneelle liian pieni kahva, jonka huomaa erityisesti painavilla laseilla kuvatessa. Ja tarkennussysteemi omiin tarpeisiini riittämätön (kun on tottunut liian hyvään), mutta varmaan useimmille/toisenlaisia asioita kuvaaville riittävä.
     
  4. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    Kiitoksia vastauksista,

    Kävin hiplaamassa D7000:a ja D700:aa. Listasin omia huomioitani joitan pidän olennaisina:

    D700:
    - Ison kennon mukanaan tuoma lyhyempi terävyysalue (arvostan), aukko enemmän "kohinankestoa"
    - Napit juuri oikeilla paikoillaan, ei D60/D40 (jne) -layouttia jossa jokainen toiminto on jossain valikossa
    - Kallis käytettynäkin

    D7000:
    - Halpa
    - Rungon koko pieni mutta ei omaan käteen liian pieni, melko kätevän oloinen
    - ISO-ominaisuudet ei D700:n luokkaa mutta harppauksia D200:sta
    - Tarjoillee dynamiikkaa enemmän kuin D700 (no arvostan sitäkin)

    En menisi ilmeisesti ihan metsään kummallakaan kameralla. Mitenkäs Onninpoika, totuitko nopeasti 7000:n nappijärjestykseen 200:n jälkeen?

    D7100 joo kyllä miksei, mutta en usko saavani lisäeuroilla vastaavaa hyötyä omiin kuviini.

    Lisää kommentteja kaivataan!
     
  5. Vs: D7000 vs.?

    Muistelisin, että se oli ihan suora jatkumo tuolle D200:lle. Kaikki entinen löytyi helposti ja paljon lisääkin.

    Tämä D7000 on niin paljon monipuolisempi vekotin, että vieläkin löydän iltaisin ennen nukahtamista manuaalia lukemalla jotain kivoja uusia ominaisuuksia :)

    Omiin isoihin käsiini tuo on juuri sopivan pieni ja helppo roudattava. Mahtuu hyvin pieneen (hetero-malli) olkalaukkuun kolmen kiinteän primen kanssa.
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 vs.?

    Jos D7000 saa 600 €:lla niin siinä on paljon vastinetta rahalle.

    Pari vuotta D7000:n käyttöä takana.
     
  7. Vs: D7000 vs.?

    +1

    Markkinoiden paras hinta/laatusuhde.
     
  8. Vs: D7000 vs.?

    Missä tuolla hinnalla noita myynnissä?
     
  9. D3nso

    D3nso

    197
    0
    0
    Vs: D7000 vs.?

    Rajalassa
     
  10. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    On kyllä hankalaa tämä päättäminen. Voi olla, että odottelen sopivan käytetyn D700:n löytymistä. Olisi se iso kenno vaan niin siisti juttu.
     
  11. ola24

    ola24 Member

    140
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    +1

    älä suotta mieti, ja muista että jos rahasta on tiukkaa, ison kennon linssitkin ovat kalliimpia...
    Kyllä minä ainakin olen se kuvanlaatua rajoittava tekijä, ei D7000:n kennokoko.
     
  12. samux0r

    samux0r Member

    182
    2
    18
    Vs: D7000 vs.?

    D5100 omistaneena voin kyllä kennon puolesta ainakin suositella tuota D7000. Ja toiminnotkin tuossa on paremmat, joten kyllä tuossa on aika kova "bang for the buck".
     
  13. Vs: D7000 vs.?

    Kyllä minusta D700 1k€ hintaan on melko hyvä diili. Siinä on kunnon työkalu ja kaikki pelaa viimisen päälle. Ikä näkyy vain dynamiikassa ja pikselien pienessä määrässä.

    Syyt miksi itse valkkasin täyskennon 1.5x kropin tilalle ovat seuraavat:
    - Jättimäinen etsin. Kyllä. Aivan eritasonen etsin kun D7000:ssa.
    - Pikkukennoon ei saa valovoimaista laajista kohtuullisella hinnalla. Jos haluaa 35 kinomilliä ja valovoimaa enemmän kun 2.8 niin täytyy ostaa 2k€ 24/1.4G tai joku muinainen Sigma. Sigmoillakin on hintaa lähes saman verran kuin mitä joutuu maksamaan väliä kun laittaa D700:n ja siihen AF 35/2D:n.

    Myöhemmin huomasin myös automaattitarkennuksen olevan huomattavasti parempi. Kohinoissa D700 on noin aukon edellä seiskatonnia.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 vs.?

    Sulla ilmeisesti on jo laadukkaita FF-opiskoja, niin ettei niihin tarvitse investoida?
     
  15. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    Jeps, muutama "täyden" ympyrän lasi löytyy jo ennestään, joita olen käyttänyt ristiin pikkukennodigissä ja filmikameroissani. Ei ole siis välitön investoimistarve niihin.
     
  16. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    Tässä on hyviä pointteja, erityisesti etsin- ja kohinahommat. En vaihda kameraa usein, enkä pidä itseäni varsinaisesti kameraharrastajana, joten tahtoisin kameran taas moneksi vuodeksi eteenpäin. D700 alkaa tuntua hyvältä ratkaisulta vaikkakin kalliilta.

    Tämä nappiasettelu ärsyttää ehkä eniten D7000:ssa:

    http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000/D3S_2888-top-1200.jpg
     
  17. Vs: D7000 vs.?

    Vähän käytetty D700 tonnilla on varkaus. Se on todella megahyvä kamera. Sellainen valovoimaisella linssillä ja ei pysty ikipäivänä vertaamaan pakettia 5000-sarjalaiseen croppikennoiseen kittilinssillä. On eroa kuin yöllä ja päivällä, jos on tottunut D700:lla kuvaamaan.

    D700 tuntuu olevan vielä järjettömän kestävä kamera. Pikseleitä ja dynamiikkaa siinä on aivan tarpeeksi. Minun D50:ssäkin riitti dynamiikkaa häistä hautajaisiin, jos osasi valottaa oikein. D700 ja kamera ei ole esteenä mihinkään.

    En ostaisi missään nimessä mitään kroppikennoista D700:n sijaan (ellen haluisi povariin mahtuvaa kameraa).
     
  18. vorago

    vorago Member

    358
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    Itse vaihdoin D5100:n (jossa on, kuten todettua, sama kenno kuin D7000:ssa) D700:ään. D7000:kin oli aluksi vaihtoehtona, mutta pidemmällä tähtäimellä ajatellen luulen, että valintani oli oikea. Sain muutaman tuhat räpsähdystä kellottaneen yksilön n. 1000 eurolla Rajalasta.

    Tämän hankinnan myötä kiinnostukseni valokuvausta kohtaan nousi seuraavalle askelmalle. Laatuvehkeillä on hyvä opetella ja tehdä asioita, etenkin jos on allekirjoittaneen tapaan intoileva aloittelija. Voi olla, että jos tässä hommassa joskus johonkin kehittyy, niin voi surutta palata vaatimattomampiin peleihin ja kuvata niillä laadukkaita otoksia, koska loppupeleissä kamera ei niitä kuvia ota, vaikkakin... jaaritteluksi menisi.

    Tässä linkki ennen hankintaa aloittamaani keskusteluun tällä foorumilla, jos siitä jotain apua on:
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,77600.0.html

    .v.
     
  19. lollerboi

    lollerboi Member

    121
    0
    16
    Vs: D7000 vs.?

    Kyllä oli apua, kiitoksia kommenteista ihan kaikille!

    Minulle on kuvaamisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista, että kaikki napit ovat tutuilla paikoillaan ja esimerkiksi ISOn saa muutettua painamalla napin pohjaan ja pyörittämällä rullaa. Hirvein mahdollinen tilanne on, että joutuisin kaivamaan toimintoa joystickilla jostain nelivärisestä valikosta, jossa ISO 100:n kohtaa havainnollistetaan auringolla ja 6400:aa kuulla. En ole ihan varma, onko asia näin esimerkiksi D7000:ssa, mutta monissa muissa aiemmissa vastaavissa harrastelijatason laitteissa logiikka on tämä. Sinänsä hyvät kamerat siis pilattu.

    D7000 "riittäisi" minulle varmasti kuvanlaadullisesti ja monissa muissa ominaisuuksissa, mutta kun vaihdan kameraa harvoin, olisi mukava saada jotain ihan uutta kameraan kennon koon muodossa.

    Julistan tämän pähkäilyn voittajaksi D700:n. Voittajan siitä tekee kohtalaisen kova kohinankesto, kinokokoinen kenno, tosi hyvä etsin (ei kyllä silti pistä vielä kampoihin vanhoille filmi-Nikoneille), nappijärjestys ja jämäkkä runko. Keskustelu jatkukoon, itse rupean jahtaamaan tuota megahyvää kameraa!

    Valtteri