Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 9 Joulukuu 2012.

    En täysin ymmärtänyt ohjeesta, mutta eikö D7000 ole mahdollista tehdä valotuksen korjausta jos valittuna on Manuaaliset elokuva-asetukset/tilavalitsin asennossa M ?
     
  1. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Valotuksen korjausta? Sehän on manuaalitila, asetat valotuksen itse, ei siinä ole mitään automaattia.
     
  2. Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    En tarkoittanutkaan mitään automaattia, vaan valotuksen korjausta pykälä kerrallaan. Ilmeisesti ei ole mahdollista...
     
  3. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Nyt olet perustavanlaatuisesti hieman hakoteillä.
    Kun laitat ajan+aukon manuaalisesti (kenties herkkyydenkin), niin silloin ei ole mitään korjattavaa, vaan ruuvaat esim. sitä aikaa sen mukaan, miten haluat valottaa.
    Esim jos 1/100 ajasta haluat 1/3 aukkoa "plussaa", niin muutat ajaksi 1/80 jne.
     
  4. Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Semaattinen ero: kameran valotusta säädetään käsisäätötilassa, ei korjata.

    Mutta asia selvisi: Nikon D7000 ei videomoodissa näytä persauksissa jostain syystä mittaria, valotus täytyy katsoa etsimestä.

     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Valotuksen korjauksella (exposure compensation) voidaan muuttaa "valotusmittarin" antaman arvon tulkintaa. Kun kuvataan manuaaliasetuksilla still- tai videokuvaa ei valotusmittari luonnollisestikaan ole käytössä.
     
  6. Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Kyllä minun jokaisen stillikamerani valotusmittari toimii manuaaliasetuksella. Itse asiassa minulla on kameroita, joissa muuta asetusta ei olekaan, tosin filmi-sellaisia.
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Varmaankin ymmärsit mitä tarkoitin. Kuvaajan näpit asettavat valotuksen, ei mittari. Vaikka kuvaaja muuttaisi korjausasetusta, sillä ei M-moodissa ole vaikutusta.
     
  8. Vs: D7000 valotuksen korjaus videossa M-asento ?!

    Aivan, selvisi !