Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D7000 pakkasessa?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana AnselA, 26 Lokakuu 2011.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Talvi lähestyyy. Nikon lupaa D7000:lle käyttölämpötilaksi 0-40C. Minkälaisia kokemuksia löytyy pakkasessa kuvaamisesta?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Tämä on se ikuisuuskysymys. Tuskin D7000 eroaa muista kameroista. Akkuja olisi syytä olla tarpeeksi ja pitää varoa kosteutta joka tiivistyy kameraan kun se tuodaan ulkoa sisälle lämpimään.

    0-40C koskee varmaankin kameran toimivuutta. En usko että akku toimii jos sen lämpötila putoaa pakkaselle.
     
  3. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Itse olen kuvannut canonin 40d ja 7d:llä ilman mitään ongelmia pahimmillaan 39 asteen pakkasella. Enkä tarkoita mitään oven raosta kurkisteluja vaan ihan reiluja tuntien mittaisia kuvausreissuja (lähinnä revontulia). Mies tuntuu hyytyvän ennen kameraa. Akut toki hyytyy nopeasti, mutta kun pitää mukana vara-akkuja lämpimässä (itselläni pari hanskojen sisällä) ja vaihtelee noita niin kyllä kuvaaminen onnistuu. Hyytynyt akku toimii taas kun sen lämmittää. Kertakäyttöiset kädenlämmittimet ovat myös hyviä elvyttämään akkuja kun lämpenevät n.60 asteeseen nopeasti. Jos kuvausreissuilla käy väliin vaikka autossa lämmittelemässä, kannattaa jättää se kamera sinne ulos. Vihoviimeinen paikka kameralle kylmällä on takin alla. Kannattaa myös välttää hönkimistä varsinkin linssiin - se jäätyy välittömästi, eikä sitä saa niin vaan pois. Samalla tavalla se lämmin hengitysilma tietysti voi tuhota muutakin.
    Ennen sisälle lämpimään tuloa olen laittanut kameran muovipussiin, josta turhat ilmat pois ja pussi reppuun. Siellä olen antanut kameran lämmetä hitaasti. Ongelmia kondenssin kanssa ei ole ollut.
    Filmiä olen kuvannut pakkasella spotmaticilla ja siitä tuntuu jäätyvän peili parin kympin pakkasella ja kerran on filmikin katkennut. Varmaan joku muovisempi runko olisi mukavampi käyttää kylmällä, tuollainen rautamöykky kun hohkaa sitä kylmää aika lailla vaikka puolinahka mullakin tuossa on.
     
  4. Vs: D7000 pakkasessa?

    Samantyyppisiä kokemuksia täälläkin kuin mohikaanilla.

    Kamerana toimi Pentax k-x, enkä kyllä kokenut kameran kärsivän n. -40 pakkasesta ollenkaan. Muutamat lisä-akut oli tottakait mukana ja samalla tavalla toimin kuin mohikaani. Virtaa riitti yllättävänkin paljon. Itellä oli aivan jäätävät vaatteet (ts. sairaan paljon vaatetta) päällä ja hyvin tarkeni.
    Kuvauspaikalla olin n. 4 tuntia ja oikeestaan kokoajan yhessä kohti eikä palellut. Tosin välillä liikuin 10 metriä suuntaan tai toiseen paremman sommitelman saamiseksi.
    Kerran tein sen virheen, et laitoin kameran takin alle "lämpeämään" johtuen siitä et kameran näyttö oli jäässä eikä obiskastakaan nyt hirveästi sitä linssiä näkynyt :D Onnekseni kameraan ei kuitenkaan tullut mitään. Ja siks toisekseen, ei Pentax k-x kittiobiskan kans ois ollu mitenkään iso menetys ;)

    Tultuani kotiin olen laittanut kameran jo ulkona kameralaukkuun jonka jälkeen olen vienyt sen sisälle ja ottanut sen pois vasta seuraavana päivänä tai aikasintaan kolmen tunnin päästä kondensaation estämiseksi.

    Kyllä ne kamerat vain yllättävän paljon kestää. :)
     
  5. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: D7000 pakkasessa?

    No sanotaan nyt samat asiat kuin edelläkin on jo sanottu eli kyllä sen kameran pakkaseen uskaltaa viedä. Itse olen kaksi talvea kuvannut 450D:llä keleistä välittämättä. Enimmillään on pakkasta ollut -35 ja kyllä kuvaaja jäätyy ennemmin kun kamera.
     
  6. Vs: D7000 pakkasessa?

    Olen kuvannut D7000+18-70/3.5-4.5G yhdistelmällä -25C pakkasessa. Ei mitään ongelmia kun malttoi olla hönkimättä objektiiviin tai etsimeen. Muistikortti irti ja kamera muovipussiin kun tulee sisälle.
     
  7. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Selittäkääs tyhmälle tämä muovipussi kikka. Hengittämätön ohut kalvo ei uppoa mun järkeen.

    Itse olen vain kameran olla  paksussa kameralaukussa ja hissukseen kerätä lämpöä tuntitolkulla ennenkuin mennyt availemaan.

    Kaippa nikoni tuolla voi sitten sanoa että kameran hajosi pakkasesta kun sitä on käytetty vastoin ohjeita, eikä takuu kata? Tuskin sentäs. Taitaa ohjeissa olla vähän samoja piirteitä nykyisin kuin kuvakisojen kuvien oikeuksissa. Ei välttämättä ole mitään ajatustakaan väärin käyttää kuvia, mutta kaikki oikeudet vaaditaan koska se on ainoa tapa välttää tehokkaasti seuraamukset. (tämä siis heikko esimerkki jenkkilästä)
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Kameralaukussa avaamatta toimii myös yleensä tarpeeksi hyvin, mutta ongelma saattaa olla hyvin hidas lämpeäminen jos on hoppu.  Muovikalvo taas ei juuri paljoa eristeenä toimi ja siksi kamera lämpiää nopeasti. Hengittämättömyys pitää kameran kuivana ja ilmasta pintaan tiivistyvä kosteus jää muovin pinnalle.

    Harvoin minäkään pussien kanssa viitsin pelata. Olen huomannut villapaitaan käärimisenkin toimivan ihan hyvin. Tai muuhun kankaaseen moninkertaisena. Kamera pysyy kuivana, mutta sen pitää olla siinä kääreessä kauan.

    Vaihtelua tietysti syntyy pakkasen tiukkuudesta sekä sisäilman lämpimyydestä ja ilmankosteudesta.
     
  9. Vs: D7000 pakkasessa?

    Laukku on ihan jees. Ja muistakaa ottaa muistikortti pois rungosta jo pihalla pakkasessa, niin ei tarvitse odotaa kolmea-neljää tuntia kamojen lämpiämistä jotta saa avata laukun :)
     
  10. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: D7000 pakkasessa?

    jos omistaa muistikortinlukijan...muuten ei oo paljoo iloa pelkästä kortista
     
  11. Vs: D7000 pakkasessa?

    Pakkasella ilma on ulkona paljon kuivempaa kuin sisällä. Jos kameran vie sellaisenaan ulkoa sisälle se on paljon kylmempi kuin sisäilma ja näin ollen sisäilman kosteus tiivistyy kameran pintaan. Tämä ei ole kiva juttu, jos kosteus pääsee tiivistymään jonnekin rungon sisälle. Nyt jos rungon laittaa suht ilmatiiviisti muovipussiin kuivassa ulkoilmassa ja poistaa sieltä vasta kun kamera on samassa lämpötilassa sisäilman kanssa ei kosteuden tiivistymistä kameran pinnalle tapahdu.

    Täsmälleen sama efekti tapahtuu kun puhaltaa silmälaseihin. Suusta tulevasta lämpimästä ilmasta tiivistyy kosteus viileämmän lasin pintaan.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Kiitos kommenteista, vaikka koskivatkin muita kameroita tai olivat yleisiä (hyviä) ohjeita. Lisäkysymys; onko ollut havaittavissa esim. Live-view -näytön hidastelemista pakkasella? (pitääkö tässä laittaa kamera pakastimeen...)
     
  13. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Taaskaan en osaa d7000 spesifisesti sanoa mitään, mutta yleisellä tasolla kaikki toiminnot hyytyy kyllä melko lailla. Isolta ruudulta en ole tiiraillut mitään, koska vie aivan suotta akkua (kaikki kuvan esikatselut sun muut pois päältä). Tuosta pikkunäytöltä kun yrittää tihrustella vaikka iso arvon säätöjä tai muuta vastaavaa niin sekin tuntuu ottavan useamman sekunnin, että päivittyy muutos näkyville. Taitaa kaikki elektroniikka vähän hyytyä pakkasessa, joten eiköhän päde tuohon d7000:n live viewiinkin. Omien kokemusten mukaan n. -10 astetta ei vielä tee käytöstä hankalaa vaan noi oireet alkaa ilmetä kunnolla vasta yli 20 asteen pakkasilla.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Eikös kennojen kohina vähene kylmässä? Eli jotain hyvääkin hyytymisestä...
     
  15. maksy

    maksy

    145
    0
    0
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Tuo kosteuden tiivistyminen ja sen pelkääminen on mielestäni outoa. Akku irti sisääntullessa, niin kosteuden tiivistyminen ei vaikuta mihinkään. Toki jos akun jättää paikallensa, niin sitten voi oikosulku tulla ja tehdä kipeää. Itsellä on pääosin kokemusta tosin vain videokamerasta paukkupakkasilla. Kerran jäätyi kenno ja pätkälle tarttui hetkeksi vain stillikuvaa kunnes sen huomasin. :) Ja tämä oli dv-nauha-aikaan, jolloin nauhakin oli yksi oma riskinsä.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Kosteuden tiivistyminen on ongelma myös täysin mekaanisilla kameroilla. Ei silloin kun kamera tuodaan pakkasesta hikisiä vaatteita pursuavaan kämppään, mutta kun se taas viedään ulos pakkaseen.

    Aika vähän taitaa olla D7000 kokemuksia...
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: D7000 pakkasessa?

    Pidä sitä hyvänä merkkinä. D7000 on siis kuin muutkin kamerat, ei erityisiä ongelmia pakkasessa.

    Uusimmassa Kamera lehdessä oli juttua pakaskuvauksesta. Siinä mainittiin mm. objektiivien jäykistyminen kylmässä sekä jalustan muovihelojen rikkoutumisen vaara. Nuo ongelmat ovat itsellenikin tuttuja.