Ostin hiljattain vanhan Nikon 300mm AF linssin D7000 kaveriksi. Kiinnitettyäni tämän runkoon, jäin miettimään rohkeneeko yhdistelmää nostaa pelkästä kamerasta.. Pelottaa bajonetin liiallinen rasittuminen ja murtuminen/löystyminen. Onko pelkoni aiheeton? Tykkään käyttää kameraa täysin ilman kantohihnoja, mutta näiden kanssa se lienee pakollinen. Sääli ettei hihnaa saa kiinnitettyä linssiin. Uudempi ja painavampi 300mm f/4 AF-S on niin suosittu linssi että uskoisin foorumilaisilta löytyvän vastaus ongelmaani. Nostitteko yhdistelmää pelkästään kamerasta rasittaen bajonettia äärimmilleen?
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka En mä ainakaan näe tuossa mitään ongelmaa. 300/ AF-S 1440 g D7000 690 g Jos nyt jotain epäilyksiä tunnet, kanna optiikasta.
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Tietty, mutta en oikein näe kunnollista korrelaatiota rungon painolla ja sen objektiivikiinnityksen vahvuudella. Miksi sellainen olisi?
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Onko iruuska googlannut vai mistä epäilys syntyy? Kokeilin hakua mutta en käynyt selaamaan tuloksia. Itse en jaksa uskoa että se hajoaisi vaikka miten heiluttelisi rungosta kiinni pitäen, mutta onnettomuudet ovat asia erikseen. Se ettei rungossa ole samanlainen metallirakenne kuin D300/D700/D800 malleissa voi tietenkin joskus tuoda eroa. Mutuja vain. Onkohan kerrottu hajonneen ilman kolahdusta?
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Tämä onkin hyvä. http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/33/62/ Polykarbonaatti: Jännityssäröilyherkkyys, loviherkkyys. Loviherkkyys taitaa liittyä iskulujuuteen lovetuissa kappaleissa. Kuitenkin samalla: Lujuus, kovuus, jäykkyys ja sitkeys.
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Onhan putkessa jalustapanta. Siihen lenkillinen ruuvi. BLACKRAPID
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Moi. Sain ostettua risan lohkoiksi puretun rungon varaosiksi. Järkytyin siitä elektroniikan määrästä ja monilohkoisen rungon mangaani- ja muoviosien yhdistelmän, mun silmään, 'heppoisuudesta'. Vaikea uskoa että se kestää paljoakaan, juurikaan, mitään kolhuja. Vaikka bajonetti kestäisikin, niin kokonaismassasta johtuen muiden rungon osien kolhukestävyys lienee heikkoa. 'Haram'. Saamani 'varaosarungon' bajonetti, jossa oli tele vahinkohetkellä, oli vääntynyt jalustan kaatuessa ja saanut tuomion, ei taloudelliseti korjattavissa. D700'n valurunko nousi kyllä heti arvoonsa. Mulla on AF-S 300/4. Sidoin niskahihnan sen jalustarenkaaseen. nippusiteellä. Suosittelen. (AI-S 300/2,8 (2900 gr) Eka versio. Linssissä on vakiona tehdasasennuksena kantohihna silmukoin optiikan rungossa. Ajalta. jolloin rungot oli vielä metallia.) Eli ainakin pitkä jalusta, jotta saa jalat kunnolla haralleen. t. manual
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Kiitos vastauksista kaikille! Kyllä ahkerasti googlettelin aiheesta ja löysin nipun tuloksia jossa aiheesta varoitettiin, mutta lähinnä 300/2.8 lasin kanssa. Löysin yhden nettisivun jossa oli oikein kuvamateriaalia hajonneesta seiskatonnista, joka oli tippunut pöydältä 300/2.8 AF-s lasiin kiinnitettynä. Putki oli säilynyt ehjänä. -- Tulen käyttämään omaa putkeani paljon ksäivaralta ja kenkon 1,4 telejatkeen kanssa, joten hihnakiinnitys jalustapantaan kuulostaa fiksulta ja lähes pakolliselta ratkaisulta. Blackrapidit on kalliita, joten kokeilen nippusideviritelmää. Jos jaksat, näkisin mielelläni kuvan omasta viritelmästäsi
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka (Onneksi se metalli ei sentään ole mangaania, vaan magnesiumia.)
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Sano muuta. Nyky-Nikoneja ei voisi nuolla lainkaan, jos magnesium korvattaisiin mangaanilla
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Hihnassa on ison lenkin lisäksi päässä pieni silmukka, joka pujotetaan jalustakengän tyveen. Nippuside laitetaan jalustaan rungon ja kiristysruuvin väliin. Hihna pujotetaan sen lävitse. Side estää vain silmukan lipsahtamisen ulos jalustapannan koukusta. Näin hihna on myös helppo ottaa halutessa pois, eikä siteen murtuminen ole välitön katastrofi. Kannattaa ehkä varmentaa myös lisänauhalla tai vahvalla nylon/Hyv'on Pirkka-tuotteella. Sopii siis myös nuoleskelijoille t. manual
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Kuten tuossa jo edellä näimme, nippusiteeseen ei ole tässä luottamista. Se asia oli minullakin muhimassa vastausta vaille, koska olen nippusiteitä jonkin verran erilaisissa paikoissa käyttänyt ja en todellakaan luottaisi siihen tässä. Ne ovat näennäisen kestäviä, mutta valo, tärinä ja aika tekee tehtävänsä, kunnes katkeaa kuin hius. Olisin ehdottanut vaikka tiukkaan punottua 2 tai 3mm polyesterinarua, jos vaan objektiivista löytyy paikka sitoa se vedossa kiristävällä lenkillä ympäri. Vaan koska siinä lie jalustapanta, etsisin sopivalla kierteellä olevan ruuvin, miksei nimenomaan vaikka jalustan päähän tarkoitetun kamerankiinnitysruuvin, jonka voi jopa kiristää kiinni siihen pannnan kierteeseen. Tarvittava määrä prikkoja väliin. Siihen jotenkin luovasti jokin lenkki kehitellä hihnan kiinnitystä varten. Jos ei muuta niin sitä polyesterinarua tai hyvälaatuista teräslankaa ehkä 0,8-1,2mm vahvuista vaikka moninkertaisena. Tosiaan tuon Blackrapidin laitoin ainoastaan sen silmukkaruuvi-idean takia esimerkiksi. Hämärästi muistelen että olisin vastaavia ruuveja nähnyt jossain muissa yhteyksissä myös. Vaan kuulapään ruuvi voisi olla parempikin kun sen voi kiristää erikseen tiukaksi!
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka En oikein hahmottanut tuoa manualin selitystä viritelmästä.. Mutta etsinen jonkin lujan langan/muun minkä laitan jalustapannan juureen, ja sen läpi pujotan tavallisen kamerahihnan molemmat lenkit. En käytä hihnoja muiden linssien kanssa, joten hihna voi olla rauhassa naimisissa 300mm AF f/4 linssin kanssa. edit: tuo Black rapidin ratkaisu vaikuttaa suht jämerältä. Löytyisköhän kaupoista hakemalla luotettava Do-it-yourself ratkaisu tähän? Tuntuu että tuo ruuvikierre oli älyttömän tiukassa kun viimeksi samaan tarkoitukseen tavaraa etsin. edit2: Huomasin, että tämän kanssahan voin käyttää hyvin SIRUI TY-50 -platea jalustapannassa, johon voin kiinnittää kantonauhat.. Löytyy sellanen jalustan mukana... Pitää vaan toivoa ettei irtoa, ja että kiristysruuvin jengat kestää
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Teen sen usein hieman eritavoin. kun otan hihnan välillä pois. Partiossa opin tekemään nassikkana solmuja. Ihan siansorkkakin on nopea ja pitävä solmu. Voi opetella säkkisolmunkin. Jätin kekseliäisyyden vähän jokaisen omaan löytämisen iloksi. Mulla on usein jokin narunpätkä, esim. kiipeilijöiden käyttämiä, kestäviä, keveitä ja helposti avattavia, joista poltan päät purkautumisen estämiseksi. Aina sille ja solmutaidoille löytää jotain käyttöä. t. manual
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Minulla on ollut ihan sama ongelma... Pitkään miettinyt, mutta nyt rohkaistuin kysymään.... Pitäisköhän minunkin siirtää toi Penin hihna opiskan jenkaan, kun epäilyttää toi bajonetti. Tulee aina kanneltua tota Peniä hihnasta niskassa varakamerana, se kun on niin pieni ja kätevä, kulkee kivasti mukana. .
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Jösses! Tuollaista minäkin olen katsellut hankalan kinojärkkärin korvaajaksi
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Kyllä noita kutsutaan nimellä "teleobjektiivi". - Se vaan hämää, että samaa nimitystä käytetään jostain pikkurimpuloistakin, aivan aiheetta.
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Ilmeisesti peiliteleobjektiivi - minkä mittainen polttoväli tuollaisessa "singossa" on?
Vs: D7000 - bajonetin kestävyys, iso optiikka Aiheeseen liittyen, onko keneltäkään kameran bajonetti tai muuta osaa mennyt rikki liian painavan objektiivin takia? Tai onko kukaan edes kuullut että olisi hajonnut? Itsellä on kyllä tullut ja tulee nykyäänkin heiluttua aika huolettomasti 70-200/2.8 & 300/4 putkien ja D7000/D7100/D600 yhdistelmien kanssa eikä ainakaan vanhassa D7000:ssa ollut ongelmia eikä nykyisissäkään ainakaan vielä, kopkop. Eikä ole edes netissä sattunut valituksia silmään.