Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

D700 - vaihtoon vai ei

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana bronski71, 17 Syyskuu 2016.

  1. bronski71

    bronski71 Member

    91
    0
    6
    Olen tässä kesän mittaan aprikoinut vanhan hyvän Nikon D700 kameran vaihtamista. Muutokseen ei ole mitään realistista syytä ja sitä on vaikea perustella itselleni. Olen D700:llani kuvannut vuodesta 2009 -vanhana filmijääränä hyvin maltillisia määriä ruutuja- ja olen ollut otoksien tekniseen latuun hyvin tyytyväinen (siis mikä tulee kameran suoritukseen). Kuitenkin tekisi mieli nähdä mitä kehitys on tuonut tullessaan. Onko uudemmat Nikonin FX mallit, 800/800E, 810, 750, ym. tuoneet mitään suurta edistysaskelta vs. d700?
    Suomessa asuvana itse arvostan ehkä eniten D700:ssa sen hämäräkuvaus kyvykkyyttä. Suurista pixelimääristä ei ole kokemusta, tuoko se sitten autuutta?
    Antakaa neuvoja, millä voisin itselleni perustella kameran vaihtoa :)
     
  2. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Jos sä vaan haluat vaihtaa kameraa, niin kyllä sitä aina syyn keksii, joten vaihda ihmeessä toki.

    Jos taas et kaipaa mitään lisää seiskasataseen noin aktiivisesti, niin miksi vaihtaisit, hyvä kamera se on.

    Titenkin noissa uudemmissa on laajemmat ominaisuudet useassakin suhteessa, mutta senhän sä jo tiesitkin. Onko niillä sulle merkitystä taas on asia jonka vain sinä tiedät.

    http://snapsort.com/compare/Nikon-D810- ... 0/detailed"]http://snapsort.com/compare/Nikon-D810-vs-Nikon_D700/detailed
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Kameran uusien ominaisuuksien hyödystä on mahdoton sanoa mitään, ellei ole tietoa siitä, mitä tavallisimmin kuvaat,  millaisissa olosuhteissa, mitä teet kuville (nettikäyttö <-> isot tulosteet)  jne.

    Kun sanot, ettet tiedä, mitä hyötyä tavoittelisit, niin kyllä eka ajatus on sama kuin Ollilla edellä:  miksi sitten vaihtaisit?

    (Itse tekisin ehkä niin, etten vaihtaisi, vaan hommaisin uuden rinnalle. Sittenhän sen eron näkee ja kokee.  Vanhasta D700 rungosta saanee 500-600 euroa, ja sillä se kannattaa pitääkin, kun kunnon tietää.)
     
  4. Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    En tunne asiaa, mutta oletan, että nimenomaan juuri hämäräkuvausominaisuudet ovat kehittyneet.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Minäkään en tunne asiaa....mutta ilmeisesti kehitystä on tapahtunut dynamiikassa ja parannusta D 700:n heikkoon vaalean pään toistoon.
     
  6. Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Monia kysymyksiä ja on monta vastausta. Itsellä 810,610 ja 700.
    D700 on kyllä minulle hyvä ja rakenne todella hyvä jos esim vertaan d610 "leluun". Kahvalla ja enemmällä virralla 8ruutua sek mikä myös kasvattaa ominaisuuksia "vanhuksessa"! D810 kuvanlaatu on huippu mutta vaatii linssejä ja jalustan että saa kaiken hyödyn. Ja tiedostokoko sellainen että koko koneen päivitys loppuvuodesta. En ehkä myis vaan pitäisin 2 runkona.. Mutta hyvä runko d700 on. Jopa vähän isommissa printeissä.
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Jos siihen vaalean pään dynamiikkaan haetaan parannusta, niin tuskin D8xx on siihen ongelmaan mikään ratkaisu. Vähäiset ovat säätövarat esim. joihinkin parjattuihin merkkeihin verrattuna.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Minusta taas vaaleat päät ovat aina toistuneet ihan hyvin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    SakkeM, kerro miten saat tuon punaisen väriheiton veks käyttämättä Photarin L.A.B.-tilassa?
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Tai no älä kerro, kun kyseessä on monotoniset värit ja se saattaa välttävästi onnistuakin korvaamalla vihreällä biasilla, mutta hankala on tuo punainen "vire" joka paikassa.
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Nyt on aiheena erään ihmisen mahdollinen kameranvaihto. Hänellä ei tiettävästi ole mitään ongelmaa. Jos sinulla on ongelma, se ei kuulu tähän ketjuun.
     
  12. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    En tiedä näistä nykyhömpötyksistä paljoakaan., D700 on hyvä kamera. Kuvaajan luovuus on tärkeämpi tekijä kuin pienet parannukset kamerassa. Toki Iso herkkyyden parannus auttaa vaikkapa kirkossa :)
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    +1

    No nyt täytyy sanoa, että tuota vaalean pään asiaa en tunne, minä kun uskalsin aina hyvin käyttää D700:a high key-kuviin ja vaaleisiin kankaisiin. Vielä tänä kesänä ainakin, mutta se lienee vaan kömpelyyttäni...
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 320
    536
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Vastasin, kun asia otettiin puheeksi. En tavoita maailmaasi ja ymmärrä mikä ongelma se sinulle on? Pitäisiköhän sinun keksiä itsellesi jokin uusi harrastus, kun et keskustele kuvaamisesta, vaan keskustelet enimmäkseen keskustelijoista? Mieti myös, mikä tämän aloittamasi sivuaiheen kontribuutio itse aiheeseen on. Ihan puhdas nolla.
     
  15. bronski71

    bronski71 Member

    91
    0
    6
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Paljon on vastauksia tullut, kiitos kirjoittajille!

    Näinhän se vähän on, että jos vaihtaa haluaa niin aina löytää syyn. Ja sekin on totta, että D700 on hyvä kamera, johon en tällä hetkellä kaipaa puuttuvaa ominaisuutta. Ja kuten tässä eräs valokuvaaja totesi, jos vekslaa liikaa kameroiden kanssa, muuttuu valokuvaajasta kameratestaajaksi...

    D700:n ISO on riittänyt minulle tähän asti ihan ok (tosin kirkoissa olen kuvannut varsin vähän :) ) Onko muuten tosiaan niin, että uudemmissa suurempi pixelimäärisissä rungoissa myös hämäräominaisuudet ovat parantuneet? Vai onko ne vaan pysyneet samalla tasolla, kuvan tarkkuuden/pixelimäärien noustessa? Eikös jotain Sony 7s:ää hehkutettu juuri sillä, että on hyvät hämäräkuvausominaisuudet, kun on niin maltillinen pixelimäärä?
    Jos nyt tosiaan hakemalla haetaan puutteita, niin taivas ja muut vaalean pään kohteen ovat kieltämättä joskus vähän pliisuja.
     
  16. Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Ovathan ne parantuneet joka suhteessa.

    http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm

    Sieltä vaan valitsemaan vaikka D700 ja D800 (tai D610 / D750). Kyllä D700 aika vanhentuneelta teknisessä mielessä jo näyttää.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    +100
     
  18. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    No voi perhana, mullahan on sitten ihan paska D 700 ja en edes tajua vaihtaa. On mulla vanha 13x18 Cambo myös, sillä saa isoja tikikuvia onneksi :)
     
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Minusta nuo D700:n lukemat näyttää ihan samalta kuin silloin kun se julkistettiin ja sitä kovinkin hyväksi kehuttiin. Ei yhtään ole muuttuneet huonommaksi ajan myötä. Hyvänä mä sitä olen myös pitänyt.
     
  20. Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    Mihinkäs ne vuosien varrella olisivat muuttuneet, ja varmasti riittävät monelle. Mutta kyllähän tekniikka kehittyy ja sensorit ovat tuosta päivästä päässeet pitkälle.
     
  21. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: D700 - vaihtoon vai ei

    D750 ja D3 on mulla nyt ollu rinnan ja elän siinä käsityksessä että se D3 kenno on sama kuin D700. Muuten melkeen sama kummalla kuvaa mutta kyllä ne isot herkkyydet on minusta aika rajusti paremmat tolla D750:sellä.